منطقه آزاد بابلسرو فریدونکنار از شعار تا عمل
حدود یک سال از بحث اعلام منطقه آزاد تجاری در مرکز ثقل جمعیتی و گردشگری شهرستانهای بابلسر و فریدونکنار مازندران می گذرد. تیم کارشناسی متشکل از ٢۵ استاد برجسته دانشگاهی به مدت یکسال، ۴۰ آیتم را در بحث منطقه آزاد مورد واکاوی قرار داده و در پایان متفق القول ، بابلسر و فریدونکنار را به عنوان برترین گزینه به این سازمان معرفی کردند . با اعلام نظر کارشناسی و سفر هیأت دولت به استان ، همگان را بر این باور رساند که در این سفر استان مازندران بزرگترین امتیاز تاریخ خود را پس از انقلاب از این دولت دریافت خواهد کرد.
کد خبر: ۲۷۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳ 09 August 2016
 به گزارش تابناک مازندران، طرح منطقه آزاد بابلسر و فریدونکنار می‌تواند چتری باشد برای استفاده عموم مردم مازندران که علی‌رغم پیگیری نماینده سابق بابلسر، نظر کارشناسی و امضای ۱۰ تن از نمایندگان مردم تاکنون عملیاتی نشده و در انتظار نوبت طرح در جلسه هیأت دولت مغفول ماند.

ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان مازندران یکی از دغدغه‌های مهم در راه رسیدن به توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود.
 
به رغم شعارهای فراوان مسوولان، هنوز خبرقابل توجه و مستندی از منطقه آزاد تجاری در مازندران منتشر نشده است و تنها اظهارنظرهایی سطحی و نقل قولی بیان شده که دردی از اقتصاد استان دوا نمی‌کند.
 
مناطق آزاد ایران به لطف معافیت از پنج قانون شامل مالیات، گمرک، پول و بانک، کار و روادید از شرایط ایده‌آل برای تحقق آرزوی دیرینه تجار و بازرگانان برخوردار است و تحولی بزرگ را در چشم‌انداز توسعه هر منطقه و استان رقم خواهد زد.
 
در کنار لزوم ایجاد مناطق آزاد تجاری اما رویکرد دیگر این مناطق که می‌توان گفت در دولت تدبیر و امید به آن توجه جدی شده است اهمیت جانمایی آن است.
 منطقه آزاد بابلسر اقتصاد استان را متحول می کند
بیش از یکسال است که از بحث اعلام منطقه آزاد تجاری در مرکز ثقل جمعیتی و گردشگری شهرستانهای بابلسر و فریدونکنار مازندران می گذرد.
 
طرحی که به گفته اسناد و مدارک ارائه شده از سوی مقداد نجف نژاد نماینده سابق مردم بابلسر در مجلس از مدتها پیش بدلیل برخی ملاحظات بصورت مخفیانه پیگیری شد اما زمانی موضوع برای همه آشکار شد که نامه ۱۰ تن از نمایندگان سابق استان به ریاست جمهور ارسال و امضا کنندگان از طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری به مرکزیت بابلسر حمایت کردند.
 
این موضوع روال عادی خود را طی کرد تا هنگامیکه دو بندر دیگر استان علم رقابت برافراشته و پس از آنکه ماهها از پیگیری این طرح توسط نماینده بابلسر می گذشت ، اعلام شد اگر قرار است منطقه آزادی در استان مورد تصویب قرار بگیرد این موضوع باید شامل حال دیگر بنادر نیز شود!
 
این ادعا در حالی مطرح شد که ۱۰ تن از نمایندگان سابق استان حمایت کتبی خود را به ضمیمه درخواست نماینده بابلسر به دولت ارائه کرده بودند.
 
 با بروز اختلاف بوجود آمده در بین نمایندگان نوشهر و بهشهر با سایر نمایندگان استان و نظر به اهمیت فوق العاده موضوع برای مسوولین استانی در کسب این موقعیت ممتاز برای تحول و ترقی استان، استاندار مازندران طی نامه ای به ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور درخواست بررسی کارشناسی موضوع را ارائه داد تا با در نظر گرفتن جمیع شرایط بندر امیر آباد در شرق ، بابلسر و بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب مازندران، اصلح ترین گزینه برای منطقه آزاد تجاری انتخاب و به این سازمان اعلام شود.
 
این تیم کارشناسی متشکل از ٢۵ استاد برجسته دانشگاهی به مدت یکسال، ۴۰ آیتم را در بحث منطقه آزاد مورد واکاوی قرار داده و در پایان متفق القول ، بابلسر و فریدونکنار را به عنوان برترین و بهترین گزینه به این سازمان معرفی نمودند .
 
این گزارش تصریح می کند از مهمترین دلایل انتخاب دو شهرستان مذکور به عنوان منطقه آزاد تجاری می توان به وجود دو شاهراه ارتباطی هراز و فیروزکوه و آزادراه تهران شمال در مرکز،پوشش جمعیتی مناسب در شعاع کمتر از ٣۰۰ کیلومتر، مرکز ثقل گردشگری استان که طی آمارهای سالانه بیشترین گردشگر را در سطح استان داراست ، در کنار صرف هزینه حداقلی مسافرت نسبت به مناطق آزاد کشور و از همه مهمتر اقبال شدید سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه گذاریه بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در زیرساختها، صنعت ، هتلها ، مراکز خرید و مراکز تفریحی و گردشگری اشاره نمود که حتی سرمایه گذاران میزان سرمایه گذاری در صورت تصویب منطقه آزاد بابلسر را کتباً با ذکر نام و شماره تماس خود به رئیس جمهور اعلام نمودند.
 
پس از اعلام نظر کارشناسی مبنی بر گزینش شهرستانهای بابلسر و فریدونکنار برای تصویب منطقه آزاد تجاری،استاندار مازندران طی مکاتبه ای با دبیر مناطق آزاد کشور درخواست رسمی خود را مبنی بر اعلام بابلسر به عنوان منطقه آزاد ارسال کرد.
 
بازده زمانی اعلام نظر کارشناسی و سفر هیأت دولت به استان ، همگان را بر این باور رساند که در این سفر استان مازندران بزرگترین امتیاز تاریخ خود را از قبل تا بعد از انقلاب از این دولت دریافت خواهد کرد.
 
نظر به آنچه مطرح شد با پیگیریهای مستمر نماینده وقت تمامی درخواستها،اعلام حمایتها، مدارک کارشناسی، نامه سرمایه گذاران بخش خصوصی و آخرین در خواست استانداری،یک روز قبل و در آخرین جلسه هیئت دولت قبل از سفر به استان به این هیأت رسید و نامه تایید منطقه آزاد بابلسر از سوی رئیس جمهور و هیأت دولت امضاء و تحویل ، معاون اجرایی رئیس جمهور شد تا وی در سخنرانی خود آنرا به صورت رسمی اعلام کنند اما متاسفانه به دلیل سوء مدیریت و وجود  چند صدایی در سطح مسوولین استانی ، به حسن روحانی اینگونه القاح شد که در صورت اعلام بابلسر به عنوان منطقه آزاد بیش از یک و نیم میلیون نفر از شما ناراحت و دلگیر خواهند شد و بهتر این است که در فرصت دیگری این موضوع اعلام گردد!
 
در تصدیق بی تدبیری و سهل انگاری نمایندگان مازندران در کسب این امتیاز بزرگ برای استان ، یادآوری می شود در جلسه مشترک نمایندگان و هیأت دولت ، مقداد نجف نژاد در سخنرانی خود ،یکبار دیگر این خواسته بحق مردم استان را اعلام و از حسن روحانی درخواست کرد تا در مصاحبه شبانه آنرا اعلام نماید ، اما بدلیل فشارهای وارده و اخبار نادرستی که به ایشان ابلاغ شد ، رئیس جمهور ترجیح دادند تا در فرصت دیگری این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد .
 
طرح منطقه آزاد بابلسر و فریدونکنار می‌تواند چتری باشد برای استفاده عموم مردم مازندران که علی‌رغم پیگیری نماینده سابق بابلسر، نظر کارشناسی و امضای ۱۰ تن از نمایندگان مردم تاکنون عملیاتی نشده و در انتظار نوبت طرح در جلسه هیأت دولت مغفول ماند.
 
تصور می‌شود با کنار گذاشتن منطقه‌گرایی، نگاه خرد و با در نظر گرفتن مصالح مردم و همه شهرستان‌های استان که طی سال‌ها کم برخورداری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، می‌توان با هماهنگی و همدلی این موقعیت را به مردم مظلوم و نجیب استان هدیه داد و همه استان را از نعمت آن برخوردار کرد.

موج
برچسب ها: بابلسر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار