کد خبر: ۲۶۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹ 20 July 2016
با توجه به اینکه امسال توسط رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، مجید زمانی در زمینی حدود 600 متر توانست با پرورش تمشک و موفقیت در این زمینه به این شعار جامه عمل بپوشاند.

مهندسِ جوانی در رامسر توانست شعار اقتصاد مقاومتی را در زمین کوچک خود به اجرا در آورد و به آن عینیت ببخشد.

با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده و ایشان نیز تأکید ویژه‌ای بر روی تولید داخلی که تنها راه مقاومت در برابر مکر و کید دشمنان است، کردند، مهندس مجید زمانی در زمینی حدود 600 متر توانست با پرورش تمشک در سال اول حدود 1.5 تن تولید برداشت داشته باشد که این موضوع با استقبال گرم مردم نیز مواجه شد.

مجید زمانی که مهندس عمران است، با دریافت 15 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی مزرعه تمشک خود را راه‌اندازی و برای چهار نفر اشتغال‌زایی کرده است.

وی درباره پایه‌گذاری کشت تمشک در شمال کشور به فارس، گفت: در شهر رامسر که من در آن زندگی می‌کنم، کشاورزی و باغداری زمینه اصلی فعالیت مردم است، با وجود اینکه در عرصه ساختمان فعالیت می‌کنم اما به‌خاطر علایق شخصی مایل بودم که وارد عرصه کشاورزی و باغداری شوم و طی مطالعاتی که انجام دادم متوجه خواص فوق‌العاده میوه تمشک شدم.

* آنتی‌اکسیدان موجود در تمشک عاملی برای کنترل سرطان

زمانی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکا اهمیت بسیار زیادی برای تمشک قائل هستند و به وفور آن را تولید و مصرف می‌کنند اما تمشک در ایران فقط به‌صورت خودرو و وحشی آن هم صرفاً در شمال کشور یافت می‌شود، در واقع تمام تمشک‌هایی که در حاشیه جاده‌های شمالی کشور فروخته می‌شود به‌صورت وحشی و خودرو تولید شده است، به همین دلیل علاقه‌مند شدم که در این عرصه بکر وارد شوم.

وی با بیان اینکه تمشک و توت فرنگی میوه‌های وارداتی هستند که به‌عنوان منبع اصلی آنتی‌اکسیدان در جهان شناخته می‌شوند، تأکید کرد: آنتی‌اکسیدان مهم‌ترین عامل در کنترل و پیشگیری از سرطان است.

زمانی ادامه داد: به‌دلیل اینکه در کشور هیچ تجربه‌ای از کشت تمشک وجود نداشت، برای تهیه بوته‌های اصلاح‌شده و بدون خار تمشک تلاش زیادی به خرج دادیم و بالاخره موفق به تهیه تعدادی از آنها شدیم، با قلمه زدن و خواباندن شاخه‌ها، بوته‌های تمشک را در سطح وسیع تکثیر کردیم، بوته تمشک اصلاح‌شده فاقد خار است و میوه آن در قیاس با میوه تمشک وحشی خوشمزه‌تر و دارای بافت قوی‌تری است.

این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: بوته تمشک از تیره گل سرخیان است که برگ‌ها، قطر ساقه و تعداد شاخه‌های تمشک شباهت زیادی به گل سرخ دارد و شاخه‌های تمشک ظرف یک سال بین 5 تا 10 متر رشد می‌کند و 18 ماه پس از کاشت، هر بوته آن بین 3 تا 10 کیلوگرم محصول می‌دهد.

* نیاز به تکنولوژی برای انتقال تمشک به نقاط مختلف کشور

وی درباره بازار فروش تمشک در کشور، اظهار کرد: میوه تمشک قابلیت نگهداری به‌صورت انبارداری را ندارد و ظرف حداکثر سه روز باید مصرف شود، ما برای فروش تمشک در شمال کشور به‌صورت حاضری خوری مشکلی نداریم و با تقاضای زیادی هم مواجه هستیم اما اگر قصد انتقال آن به سایر نقاط کشور را داشته باشیم باید ظرف حداکثر دو روز آن را به‌دست مصرف‌کننده برسانیم که کار مشکلی است.

زمانی با بیان اینکه اگر از تکنولوژی تونل انجماد استفاده شود، تمشک منجمد به‌مدت دو سال قابلیت نگهداری دارد، گفت: خدا را شکر به‌دلیل رعایت نکات علمی پرورش تمشک، میزان محصولی که در حال برداشت هستیم دو برابر حد انتظارمان و از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار است.

* به‌دنبال ایجاد صنایع تبدیلی برای استفاده بیشتر از محصول هستیم

زمانی یادآور شد: به‌دلیل خصیصه‌ای که از تمشک ذکر کردم، استفاده از صنایع تبدیلی برای بهره‌برداری بیشتر و بلندمدت از این محصول اهمیت مضاعفی می‌یابد که با استفاده از صنایع تبدیلی می‌توان مربا، شربت و پودر ژله و ... تولید کرد و ما به‌دنبال تکمیل این زنجیره هستیم.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های من برای پذیرفتن ریسک تولید محصولی که هیچ تجربه‌ای درباره آن در کشور وجود نداشت، اضافه کردن تمشک به‌عنوان یک میوه جدید به سبد مصرف خانواده‌های ایرانی بود و لازم است بدانیم که گسترش بیماری سرطان از جمله تبعات هولناک زندگی شهری و صنعتی است و مصرف تمشک توسط مردم بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای پیشگیری از سرطان است.

* هدف ترویج کشت تمشک مانند سایر میوه‌ها را داریم

زمانی با اشاره به تجربه ترویج کشت کیوی در کشور اضافه کرد: کیوی یکی از میوه‌های وارداتی است که تا چند سال قبل اثری از آن در کشور نبود اما امروز در کنار پرتقال، خرمالو و ... یکی از مهم‌ترین محصولات باغداران در شمال کشور است، در حال حاضر ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ کیوی در جهان است و در منطقه ما باغ‌های وسیع 10 هکتاری را می‌توان یافت که به‌صورت کاملاً علمی و اصولی کیوی تولید می‌کنند، ما هم امیدواریم بتوانیم کشت تمشک را مانند کیوی در شمال کشور ترویج دهیم.

به گزارش فارس، مجید زمانی در حال حاضر علاوه بر تولید تمشک مشغول ارائه مشاوره به باغداران و نیز تامین بوته های تمشک برای آنان است.

وی درباره قیمت تمشک در بازار گفت: شرایط تمشک به‌گونه‌ای است که نمی‌توان قیمت دقیقی برایش تعیین کرد زیرا مرجعی برای تعیین قیمت ندارد و نمی‌توانیم از سازمان میادین بپرسیم که مثلاً امروز هر کیلو تمشک چند هزار تومان در بازار به فروش رفته است اما برآوردمان این است که هر کیلو تمشک بین 10 تا 20 هزار تومان بسته به شرایط قابلیت فروش دارد، هرچند در تفرجگاه‌های شمال تهران هر کیلو تمشک تا 30 هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

زمانی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم قیمت منصفانه‌ای برای تمشک تعیین کنیم تا مردم هم برای اضافه کردن این میوه مفید به سبد مصرف‌شان ترغیب شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
همش .... زمانی ...لاه بردار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار