کد خبر: ۲۶۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵ 17 July 2016





کلاردشت- آیین‌های فولکلور و موسیقی مقامی و نواحی مازندران در قلب ماه ننه بانوی بی‌نام‌ونشان و تنها بازمانده میراث شفاهی مازندرانی می‌تپد.

«ماه ننه میا چهارباغی»، بانوی مهر و ماه نساء مازندران باآنکه سواد خواندن و نوشتن ندارد، بیش از نیم‌قرن درزمینهٔ آیین‌های فولکلور و بومی مازندرانی فعالیت می‌کند.

وی که ماه ننه موسیقی مقامی و تاریخ شفاهی مازندران معروف است و بانوی شعر و تاریخ شفاهی محسوب می‌شود و گنجینه‌ای از آیین‌ها و نواهای اصیل بومی را در سینه‌اش ثبت و ضبط کرده است.

علاوه بر شعر، ریسندگی و بافندگی می‌کند و مادر مهربان چهار فرزندی است که با سختی و مرارت در کشاکش روزگار آنان را پرورش داده است و همدمی صبور و مهربان برای همسر ناتوانش است.

ماه ننه در مراسم رونمایی از جام زرین کلاردشت به اجرای برنامه  پرداخت و هنرش مورد استقبال مهمان قرار گرفت و این بانوی شعر و فرهنگ‌عامه مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: جوراب می‌بافم و ریسندگی می‌کنم.

ادامه می‌دهد: از سر دل‌تنگی به شعرخوانی می‌پردازم و شعر بیان ناگفته‌هایی است که در سینه حبس کرده‌ام و با امیری خوانی، طالبا و امیر و گوهر، ناگفته‌های درونی‌ام را بیان می‌کنم.

موسیقی ناگفته های درونی همسر لال من است

بانوی شعر و فرهنگ‌عامه مازندران که امیری خوانی و آوازخوانی را پدر به یادگار دارد می‌گوید: همسرم زبان گفتن ندارد و لال است و در شعرها و آوازهایم، حس درونیم را به وی ابراز می‌کنم و شعر و آواز بیان حرف‌های ناگفته و ناشنیده همسرم است که با زبان موسیقی و آوا بیان می‌شود.

قرار است مستند داستانی ماه ننه بانوی شعر مازندران نیز تولید شود و به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه راه یابد، میثم زندی کارگردان این فیلم داستانی و پژوهشگر به خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از دغدغه‌های مهم ما پرداختن به ادبیات فولکلور و شفاهی است و در فرهنگ شفاهی، سالار زنان و سالار مردانی هستند که دغدغه آیین و سنن را داشتند و به حفظ و ضبط شفاهی فرهنگ پرداختند.

ماه ننه ازجمله سالازنانی است که موسیقی مقامی و آوازی را خوب می‌شناسد و در کنار آن به ریسندگی، بافندگی مشغول است و با زحمت و آبروداری نیز فرزندانش را پرورش داده است

وی اظهار داشت: ماه ننه ازجمله زنانی است که موسیقی مقامی را خوب می‌شناسد و در کنار آن به ریسندگی، بافندگی مشغول است و با زحمت و آبروداری نیز فرزندانش را پرورش داده است.

به گفته وی، ماه ننه، قصه‌ها، ترانه‌ها و افسانه‌های قدیمی زیادی را در سینه دارد و یکی از بازماندگان فرهنگ شفاهی و به‌عنوان گنجینه‌ای است و اگر از دست رود تمام مفاهیم و دانسته‌هایی که در سینه دارد مدفون می‌شود و ازاین‌رو تصمیم به ساخت فیلمی درباره این بانوی شعر و فرهنگ گرفته‌ایم.

مدیر موسسه مردم‌نهاد نیما یوشیج نوشهر درباره معرفی خصوصیات اخلاقی و شخصیتی «ماه ننه میا چهارباغی» اظهار داشت: این بزرگ بانو شعرهای محلی فراوانی را از بر است و تسلط کاملی بر فرهنگ شفاهی غرب استان به‌ویژه منطقه کلارستاق دارد.

زندی به دایره المعارف ۱۰ جلدی فرهنگ‌عامه کلارستاق حاصل زحمات استاد مؤمن توپا ابراهیمی، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار، مؤلف چند جلد کتاب و گاه‌شمار در خصوص فرهنگ و سنن منطقه کلارستاق اشاره کرد و یادآور شد: استاد ابراهیمی بسیاری از فیش‌های تحقیقی خویش را از روستائیانی نظیر «ماه ننه» که میراث دار فرهنگ شفاهی غرب مازندران است، دریافت کرده است.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه موسیقی مازنی با ابوالحسن صبا و همت صیادی نژاد مرزن آبادی شناخته‌شده، افزود: متأسفانه حتی مردم این خطه مرحوم همت صیادی را نمی‌شناسند و چیزی به‌صورت مکتوب و تصویری از این استاد برجای نمانده است و این زیبنده مفاخر نیست.

سرپرست گروه تئاتر مولانا بابیان اینکه «ماه ننه» ازلحاظ جسمی، پوششی، تفکر، زبان، آداب‌ورسوم، سنن، مشارکت‌های اجتماعی، کارآفرینی، ارتباط با همسر در زندگی مشترک معرف یک زن، همسر، مادر، خواهر نمونه کلارستاقی است، گفت: معرفی تک‌بعدی این بانو، جفا در حق  وی خواهد بود.

احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر مازندران، چهره‌ای نظیر بانو مکرمه را جهان معرفی کرده است که آثارش در نمایشگاه‌های بزرگ خارجی به نمایش درآمده است گفت: ماه ننه نیز یک استعداد زیبایی دارد و بنا داریم تا وی را نیز در قالب فیلم به فرهنگ و هنر کشور معرفی کنیم.

وی اظهار داشت: فیلم ماه ننه برای جشنواره بین‌المللی آماده می‌شود و در صورت راه‌یابی، ارشاد از آن حمایت خواهد کرد.

فرهنگ و هنر مازندران، مدیون مادران و سالارزنان و سالارمردانی است که قلبشان مملو از تاریخ شفاهی، آیین‌های کهن و بومی است و شناساندن این هنرمندان بی‌نام‌ونشان می‌تواند بر غنای فرهنگی منطقه افزاید.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار