کد خبر: ۲۵۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱ 12 July 2016

جشن استقبال از نوروز ١٥٢٨ تبری شامل آیین ٢٦ عیدِما و جشن فردینه ماشو، روز دوشنبه ٢٨ تیرماه ١٣٩٥ از ساعت ١٨ تا ٢١ در بوستان تمدن تهران برگزار می شود.


 جشن استقبال از نوروز ١٥٢٨ تبری شامل آیین ٢٦ عیدِما و جشن فردینه ماشو، روز دوشنبه ٢٨ تیرماه ١٣٩٥ برابر با ٢٦ نوروزما ١٥٢٧ تبری از ساعت ١٨ تا ٢١ برگزار می شود.

این جشن با اجرای برنامه‌های متنوع سنتی و آیینی در شرق تهران و در بوستان تمدن (خیابان جانبازان غربی (گلبرگ)، نبش بزرگراه امام علی) برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد مردمی برپایی آیین‌های نوروز تبری، در این جشن علاوه بر برپایی غرفه صنایع ‌دستی و محصولات فرهنگی و بومی تبرستان برنامه‌هایی همچون کاروان شادیِ نوروزخوانی، موسیقی آیینی و بومی، بازی‌های میدانی و محلی، تبادل «کتاب» به عنوان عیدی، شاهنامه‌خوانی از داستان فریدون و ضحّاک، برنامه‌های آیینی آغاز سال نوی تبری، شعرخوانی شعرایی از پهنه گسترده تبری‌زبان کشور، کارگاه قصه‌گویی تبری، نقاشی و گریم برای کودکان و نوجوانان و توزیع شیرینی و غذا به نیّت اموات اجرا خواهد شد.

خاطرنشان می کنیم مجموعه جشن‌ها و آیین‌های مرتبط با نوروز 1528 تبری از روزهای پایانی تیرماه /نوروزما تبری با مراسم آیینی ٢٦ عیدِما و جشن فردینه ماشو در غروب پیش از نو شدن سال شروع و پس از تحویل سال در روز دوم مرداد / ١ فردینه مای تبری و اجرای آیین‌های نوروزخوانی و... ادامه می‌یابد.

در هفته های گذشته، رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی با فعالان فرهنگی مناطق مختلف از جمله لواسانات، قصران، فیروزکوه، طالقان، استان های گلستان، قزوین و البرز و تشکل‌های مناطق مختلف مازندران و دامنه‌های البرز، شده تا این جشن‌ها و آیین‌ها در مناطق مختلف اجرا شود.

گفتنی است این برنامه توسط بنیاد هم‌اندیشان تبری، مرکز فرهنگی هنری پارپیرار، شهرداری منطقه ٨ تهران، کانون توسعه پایدار امیرکلا (بنیاد امیر پازواری)، انجمن فرهنگی هنری تلارپه، کانون فریدونکناری‌های مهاجر، گروه همیاران پارپیرار، تشکل‌های مازنی مقیم تهران، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و با حضور و مشارکت جمعی از اهالی فرهنگ‌دوست قصران، طالقان، دماوند، فیرورکوه، قزوین و شهمیرزاد برگزار می‌شود.

مازندنومه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار