کد خبر: ۲۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 19 April 2015
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران روش‌های مبارزه با علف‌های هرز در مزارع برنج را به کشاورزان توصیه کرد و گفت: یک هفته قبل و بعد از علف‌کش پاشی از مصرف هرگونه حشره‌کش و کودهای شیمیایی خودداری شود.
خبرگزاری فارس: روش‌های مبارزه با علف‌های هرز در مزارع برنج مازندران

میرحسین سنجرانی‌واحد امروز در گفت‌وگو با فارس، درباره علف‌های هرز در مزارع برنج، اظهار کرد: علف هرز سوروف با نام محلی وازمر، اویارسلام با نام محلی چایر، قاش واش با نام بارهنگ آبی، تیرکمان آبی با نام ریش‌بزی، سل واش با نام اولس، مرغ با نام بندواش، سگ واش و آزولا از جمله علف‌های هرز مهم در شالیزارها به‌شمار می‌روند.

وی بهداشت مزرعه، کنترل زراعی، کنترل مکانیکی و کنترل شیمیایی را از روش‌های کنترل علف‌های هرز در مزارع برنج‌کاری برشمرد و اظهار کرد: حذف بوته‌های علف‌های هرز در مسیر جوی‌ها، کانال‌های آبیاری، حاشیه مزارع، روی مرزها و داخل مزارع قبل از نشاء، شخم پاییزه یا زمستانه و آب‌تخت کردن مزرعه در اواخر زمستان و فروردین، تسطیح مناسب کرت‌ها به نحوی که در زمان آبیاری و استفاده از علف‌کش‌ها ارتفاع آب در کل سطح کرت به‌صورت یکسان از جمله توصیه‌های ما به کشاورزان است.

سنجرانی گفت: مصرف بهینه کودهای شیمیایی با هماهنگی کارشناسان تغذیه، رعایت فاصله کشت با توجه به نوع رقم، عملیات وجین 25 روز پس از نشاکاری براساس شرایط رشدی گیاه برنج و تراکم علف هرز یک تا سه نوبت به کشاورزان توصیه می‌شود.

وی درباره کنترل شیمیایی علف‌های هرز در مزارع برنج‌کاری، اظهار کرد: این روش از اوایل سال 50 به بعد در ایران متداول شد و در حال حاضر در بیش از 95 درصد شالیزارها از علف‌کش‌های توصیه شده استفاده می‌شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به میزان و زمان مصرف علف‌کش در شالیزارها اشاره کرد و افزود: علف‌کش بوتاکلر (ماچتی 60 درصد) برای علف هرز سوروف به میزان 2 تا 2.5 کیلوگرم در هکتار و 4 تا 7 روز پس از نشاکاری در مرحله 2 برگی و زمانی‌که علف هرز زیر آب است مورد استفاده قرار گیرد.

سنجرانی ادامه داد: علف‌کش رونستار (اکسادیازن 12درصد) برای علف هرز سوروف به میزان 3 تا 3.5 کیلوگرم در هکتار، علف‌کش ساترن (تیوبنکارب 50 درصد) برای علف هرز سوروف به میزان 4 تا 5 کیلوگرم در هکتار، علف‌کش تاپ استار (اکسادیارژیل 30 درصد) برای علف هرز سوروف به میزان 2.5 تا 3 کیلوگرم در هکتار مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: علف‌کش سان رایس پلاس (آینلوفوس 31.5 درصد) برای علف هرز سوروف برای پهن برگ‌ها و جگن‌ها به میزان مصرف سه کیلوگرم در هکتار مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای مصرف باید قبل از دو برگ شدن سوروف و پهن برگ‌ها در مرحله پنج تا هفت برگی استفاده شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: علف‌کش ری‌فیت (پرتیلاکر 50 درصد) برای علف هرز سوروف، پهن برگ‌ها و جگن‌ها به میزان 1.5 تا 2 کیلوگرم در هکتار، ستوف (سینوسولفورون 20 درصد) برای پهن برگ‌ها، جگن‌ها به‌خصوص علف هرز اوریار سلام به میزان 100 تا 150 کیلوگرم در هکتار به کشاورزان توصیه می‌شود.

سنجرانی با بیان اینکه علفکش لونداکس (بن سولفورون متیل 60 درصد) در مرحله 5 تا 7 برگی علف‌های هرز به میزان 50 تا 75 کیلوگرم در هکتار مورد استفاده قرار گیرد، گفت: علف‌کش بازاگران (بنتازون 48درصد) برای علف هرز اویار سلام برای پهن برگ‌ها به میزان 3 تا 5 کیلوگرم در هکتار در مرحله 5 برگی استفاده شود.     

وی به کشاورزان توصیه کرد قبل از مصرف علف‌کش‌ها ورودی و خروجی آب مزرعه مسدود شود و برای جلوگیری از هرگونه اثر سوء احتمالی، یک هفته قبل و بعد از علف‌کش پاشی از مصرف هرگونه حشره‌کش و کودهای شیمیایی خودداری شود، از اختلاط علف‌کش‌ها با هم پرهیز شود و زمان و دز مصرفی علف‌کش‌ها در هکتار رعایت شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: سایر علف‌کش‌های توصیه نشده، تاریخ منقضی، بدون تاریخ و شماره بچ یا پارت، پلمب نشده و دارای رسوب و یا نشت کرده خودداری شود.

سنجرانی افزود: در هنگام علف‌کش پاشی از دستکش، عینک، کلاه، ماسک و لباس مناسب استفاده و از خوردن و آشامیدن هرگونه نوشیدنی و غذا و سیگار کشیدن خودداری شود.

وی اظهار کرد: ظروف علف‌کش‌ها پس از استفاده معدوم شود و به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نگیرد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: کشاورزان برای دریافت هرگونه راهنمایی به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار