کد خبر: ۲۴۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ 15 June 2016
بی‌توجهی مسؤولان به تولیدات داخلی و رکود بازار موجب ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر، فولاد مهم‌ترین ماده ساختمانی و مهندسی عصر ماست که تقریباً در 80 درصد محصولات فلزی به‌کار می‌رود.

فولاد، به‌دلیل داشتن استحکام، شکل‌پذیری آسان، هزینه کم و دیگر خواص مفید در سال‌های اخیر مورد توجه خاص قرار گرفته است و در واقع یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها و جوامع به‌شمار می‌آید.

طبق آمار کارشناسان، قاره آسیا از عمده‌ترین نواحی تولید فولاد تلقی می‌شود، به‎نحوی که در سال 2005 بیش از نیمی از فولاد جهان در این قاره تولید شد و کشور ایران نیز با تولید حدود 6.9 میلیون تن فولاد در سال 2005، بالاترین سهم را در منطقه خاورمیانه داشت.

اما در سال‌های اخیر به‌دلیل انحراف در اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها و تشدید تحریم‌ها، شاهد رکود صنعت فولاد و بسیاری از صنایع دیگر بودیم.

هدفمندی یارانه‌ها ضمن تحمیل تورم بی‌سابقه بر عوامل تولیدی باعث انحراف در تخصیص بودجه‌های عمرانی و توقف پروژه‌های صنعتی نیز شد.

از سوی دیگر تحقق نیافتن درآمدهای پیش‌بینی‌شده دولت از محل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها امکان تخصیص منابع یارانه نقدی به تولید را سلب کرد.

همچنین تشدید تحریم‌ها به‌ویژه دربخش بانکی باعث لغو استفاده از اعتبار اسنادی (LC) شد که بر نیاز به نقدینگی به‌شدت افزود.

از طرفی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اجرای برنامه‌های انقباضی با هدف کنترل تورم و تثبیت بازار، آفتی دیگر باعث جلوگیری از رونق صنایع شد.

این آفت عبارت است از نرخ سود سپرده 22 درصد و نرخ بهره تسهیلات بانکی 27 درصد، چنین نرخ سود سپرده‌ای در شرایط رکود بازار باعث سوق دادن سرمایه‌ها به بانک‌ها شد.

اما بانک‌ها با توجه به ریسک بالای سرمایه‌‎گذاری صنایع، در این بخش اقبال خوبی نشان ندادند و نتیجه چنین رویکردی کاهش نقدینگی در بازار و عدم تمایل صنایع به حفظ چرخه تولید با بهره تسهیلات 27 درصد بوده است.

همچنین با تشدید رکود و مشکلات اقتصادی بسیاری از صنایع و شرکت‌های بزرگ تعطیل شدند اما برخی از آنها نیز توانستند با وضعیت بسیار نامطلوب به فعالیت خود ادامه دهند، حکایتی که امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران کشورمان با آن مواجه هستند حکایت تلخی است که رمق فعالیت را از آنها می‌گیرد و آنها را از رسیدن به مقصود مورد نظر دور می‌سازد، به‌طوری که بسیاری از آنها امروز پشیمان از اینکه سرمایه خود را در جایی صرف کردند که هیچ‌گونه بازدهی اقتصادی برای آنها نداشته است.

برای بررسی مشکلاتی که صاحبان سرمایه‌های واحدهای بزرگ و کوچک در این بحث با آن مواجه هستند گفت‌وگویی داشتیم با صابر حسین‌پوربهنمیری مؤسس و مدیرعامل شرکت فولاد بام ماهان بابلسر (نماینده شرکت مبارکه اصفهان) که در ادامه می‌خوانید.

لطفاً خود درباره فعالیت شرکت‌تان توضیح دهید.

این شرکت از سال 93 در زمینی به مساحت یک‌هزار و 650 متر مربع در شهرک صنعتی بابلسر فعالیت خود را آغاز کرد.

عمده فعالیت این شرکت نیز تولید انواع پوشش‌های سقفی با طرح‌های روز، ورق‌های رنگی و گالوانیزه است.

این شرکت با چه اهدافی تأسیس  و برای چند نفر اشتغال‌زایی کرد؟

یکی از اهدافی که در این شرکت دنبال می‌کنیم رسیدن به خودکفایی در بحث تولیدات داخلی و تحقق شعار مقام معظم رهبری یا همان دست‌یابی به اقتصاد مقاومتی است و اهداف دیگر ما اشتغال‌زایی و درآمدزایی است.

با توجه به نوپا بودن این شرکت در حال حاضر برای 18 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.

میزان ظرفیت پروانه بهره‌برداری برای تولیدات این شرکت حدود 11 هزار تن در سال است اما در حال حاضر به‌دلیل عدم نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود بازار میزان تولیدات سالانه ما تنها 4 هزار تن در سال بوده و محصولات ما نیز در سه استان گیلان، گلستان و مازندران توزیع می‌شود.

درجه کیفی محصولات شرکت فولاد بام ماهان درچه حدی است؟

سعی کردیم این واحد صنعتی را با استفاده از متخصصان مجرب به پیشرفته‌ترین تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا مجهز کنیم و گامی مؤثر در زمینه تولید این محصولات برداشته و با ارائه طرح‌های اولیه در رنگ‌های مختلف از مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه اصفهان به حمایت از تولیدات داخلی بپردازیم تا آنجا که محصولات این شرکت از لحاظ کیفیت و تنوع محصول، زینگ بالای رنگ ورق و ضخامت استاندارد از رتبه بالایی برخوردار است.

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل شرکت‌ها و واحدهای تولیدی چیست؟

امروزه صنعت در کشور ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، بی‌توجهی مسئولان به تولیدات داخلی و رکود بازار از جمله مشکلاتی است که این روزها گریبان‌گیر واحدهای صنعتی شده است، به‌طوری که اگر واحدهای تولیدی داخلی مورد حمایت قرار بگیرند و کالاهای تولیدشده در این واحدها مورد مصرف باشد، قطعاً این واحدها با پیشرفت و توسعه همراه است اما در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این امر هیچ‌گونه توجیه اقتصادی برای ما نداشته و اگر این سرمایه در جای دیگر هزینه می‌شد، قطعاً سوددهی بیشتری به همراه  داشت.

به نظر شما راهکار برون‌رفت از وضعیت رکود فعلی چیست؟

اولین قدم برای خروج از وضعیت رکود، برنامه کاهش پلکانی نرخ سود سپرده و نرخ بهره تسهیلات است، درصورت چنین برنامه‌ای صاحبان سرمایه و صنایع اقدام به جریان انداختن نقدینگی برای تولید و بهره‌ بردن از عواید آن می‌شوند، در غیر این صورت تنها راه بقا صنایع دست برداشتن از تولید است، کما اینکه برخی از صنایع تولیدکننده هم‌اکنون چنین راهبردی را در پیش گرفته‌اند.

حمایت مسؤولان از صنایع و سرمایه‌گذاران به چه نحوی است؟

همان‌طور که به این موضوع اشاره شد در حال حاضر عمده مشکلاتی که صنایع با آن مواجه هستند ناشی از عدم نقدینگی، عدم توانایی رقابتی و مهم‌تر از همه رکود حاکم بر بازار است اما با وجود اهمیت موضوع تاکنون هیچ اقدامی از سوی دولت برای حمایت از بخش خصوصی صورت نگرفته و مسؤولان ما اقدامات خود را تنها در شعار حمایت از تولیدات بخش خصوصی خلاصه کردند، به‌طوری که اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تعطیلی بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی و بحران در اقتصاد کشور هستیم.

این در حالی است که تنها با تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره درازمدت بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان بخش خصوصی حل می‌شود.

برنامه شما برای فعالیت‌های آینده چیست؟

زمانی که با اعتبار 40 میلیارد ریال این واحد صنعتی را احداث کردم تصمیم داشتم به توسعه آن بپردازم اما در حال حاضر به‌دلیل وضعیت بد حاکم نه‌تنها نمی‌توانم این واحد را توسعه دهم بلکه اگر به همین روال عادی پیش رود شاید مجبور به تعطیلی آن شوم.

و رهایی از این وضعیت‌ بستگی به شرایط تحریم و میزان نرخ سود بانکی دارد، به‌طور خلاصه تمرکزمان را در صورت کاهش نرخ سود بانکی بر تولید انبوه قرار می‌دهیم.

حرف پایانی شما

امیدواریم مسؤولان ارشد کشوری و استانی راهکاری برای برون‌رفت از این وضعیت نامناسب اقتصادی ارائه دهند و با طراحی یک نقشه راه و تدوین استراتژی از سوی دولت با ایجاد چتر حمایتی خود اجازه فعالیت به بخش خصوصی بدهند.

--------------------------

گزارش از: سامره عبدی

--------------------------
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار