کد خبر: ۲۴۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷ 08 June 2016
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: سهم تولید مازندران در طرح خود اتکایی برنج کشور یک میلیون و 700 هزار تن است.

تابناک مازندران، عزیزاله شهیدی فر در خصوص طرح خوداتکایی برنج گفت: در جهت افزایش ضریب تولید داخلی برنج و کاهش صادرات و وابستگی به خارج از کشور طرح خوداتکایی برنج تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل قرار داریم، تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی نگاه به تولید داخل و درون زا بودن است و در این راستا 10 تا 12 فاکتور اصلی در طرح خوداتکایی برنج در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تامین بذر مناسب نقش بسیار مهمی در تولید برنج دارد که باید مناسب و کافی باشد که در این راستا انواع محلی اصلاح شده در دستور کار قرار گرفته و انواع اصلاح شده پرمحصول نیز کیفی شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشت نشاء مکانیزه نیز برنامه ریزی شده تا نشاء مکانیزه در استان از 25 درصد به 75 درصد برسد، بیان کرد: افزایش نشاء مکانیزه در افزایش تولید برنج نیز موثر است و همچنین در این طرح 45 هزار هکتار سطح زیر کشت ارقام پرمحصول به 120 هزار هکتار افزایش می یابد.

شهیدی فر برداشت مکانیزه برنج را از دیگر الزامات این طرح عنوان کرد و گفت: برداشت مکانیزه برنج با کمباین های مخصوص برنج ضایعات کمتری خواهد داشت و در حال حاضر حدود 70 درصد برنج استان با استفاده از کمباین مخصوص برنج برداشت می شود که در طرح خود اتکایی به 90 درصد افزایش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران به ارتقای سیستم شالیکوبی ها اشاره و اظهار کرد: ارتقای سیستم شالیکوبی ها در جهت افزایش ضریب تبدیل و کاهش ضایعات انجام خواهد شد و ضریب تبدیل از 60 درصد به 65 درصد افزایش خواهد یافت.

وی دیگر اقدامات طرح خوداتکایی برنج را تامین کود و سم عنوان و بیان کرد: کود سهم مهمی در تغذیه گیاه داشته و سموم نیز در جهت دفع آفات ضروری است؛ در این طرح کود و سم مورد نیاز کشاورزان تامین خواهد شد و در این راستا نیز بخش نیز کاهش میزان سموم و استفاده از زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار در دستور کار قرار دارد.

شهیدی فر ادامه داد: کارگاه های آموزشی برای کاهش استفاده از سموم و کود در طرح خود اتکایی دیده شده است و همچنین آموزش و ترویج و انتقال دستاورد های تحقیقاتی برای کشاورزان در قالب مزارع نمونه نیز در طرح قرار دارد.

وی کنترل واردات برنج را نیز از دیگر فاکتور های طرح عنوان کرد و گفت: تامین برنج از داخل کشور با ایجاد تعرفه های مناسب و کاهش واردات موجب دلگرمی کشاورزان برای تولید بیشتر برنج خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: انتخاب ارقام مناسب برای کشت دوم باید توسط مراکز تحقیقاتی ارائه تا به کشاورزان معرفی شود و همچنین تنوع کشت پائیزه همچون دانه های روغنی کلزا که بسیار اقتصادی خواهد بود به کشاورزان آموزش داده شود.

وی میزان تولید برنج در سال گذشته در استان را 1 میلیون و 250 هزار تن عنوان و بیان کرد: استان مازندران حدود 40 درصد برنج کشور را تولید می کند و نیاز کشور حدود دو میلیون تن است که در طرح خود اتکایی برنج در یک برنامه پنج ساله میزان تولید برنج استان به 1 میلیون و 700 تن خواهد رسید.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار