استاندار مازندران با اشاره به آغاز اجرای طرح‌های سالم‌سازی در استان از اول خردادماه، گفت: هر شهرستان باید نسبت به تهیه برنامه و طرح فرهنگی در این زمینه اقدام کند.
کد خبر: ۲۲۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴ 13 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، بار دیگر فصل گرما کم‌کم از راه می‌رسد و تعطیلات تابستانه نیز نزدیک می‌شود و در پی آن هم خیل عظیم مسافران و گردشگران برای گذراندن این ایام خود را به مازندران رسانده تا از جاذبه‌های گردشگری آن لذت ببرند.

یکی از این جاذبه‌های بسیار پرطرفدار، سواحل دل‌پذیر دریای مازندران است که مسافران و گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشد اما آنچه که در این بین همواره جزو دغدغه مهم مسؤولان شناخته می‌شود بحث شنا و غریق است که برای برون‌رفت از این معضل راهکارها و برنامه‌های متعددی طی سالیان گذشته در سواحل مازندران تدبیر شد و اتفاقات بسیار موفقی هم در پی داشت که نتیجه آن کاهش چشم‌گیر تعداد غریق بود.

برای بررسی آخرین وضعیت طرح سالم‌سازی دریا‌ی مازندران و چگونگی اجرای برنامه‌ها در سواحل این مناطق نشست مشترکی ظهر امروز بین استاندار و معاونانش با فرمانداران و جمعی از شهرداران شهرهای ساحلی در محل فرمانداری چالوس برگزار شد.

* انتخاب ناجی غریق برای شهرک‌های ساحلی

در این جلسه معاون فرماندار نور اظهار کرد: با توجه به حجم بالای مسافری که وارد منطقه می‌شود بنابراین برای همه شهرهایی که دارای شهرک ساحلی هستند پیشنهاد می‌شود تا یک ناجی غریق انتخاب و هزینه‌ها را هم پرداخت کنند.

سعید یزدانی افزود: «جی‌می» وسیله مدرنی است که هم‌زمان می‌تواند 6 نفر را از غرق شدن نجات دهد و قیمتی معادل 2 تا 3 میلیون دارد و این برای سواحل در بحث نجات غریق بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: با توجه به ازدیاد مسافر در ایزدشهر، یک طرح کافی نبوده و پاسخ‌گوی منطقه نیست.

معاون فرماندار نور با اشاره به اینکه دولت می‌تواند از سواحل درآمدزایی کند، گفت: بخش زیادی از سواحل در اختیار منابع طبیعی است و می‌توان آنها را اجاره داد و از محل درآمدی آن، وضعیت سواحل را بهتر اداره کرد.

* ساختمان‌های بلندمرتبه مانع استفاده بانوان از طرح‌های دریا

فرماندار محمودآباد نیز با بیان اینکه در محدوده شهری سرخ‌رود و محمودآباد دو مشکل داریم، افزود: با توجه به اینکه دراین مناطق ساختمان‌های بلند ایجاد شده است، در نتیجه استفاده از طرح‌های سالم‌سازی دریا برای بانوان امکان‌پذیر نیست.

یحیی یوسف‌پور افزود: سواحل در محدوده شهری در حریم 60 متری هم در برخی نقاط اسناد مالکیت داده شد و این کار را برای اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه در بحث مشکلات پرداخت حقوق ناجیان سبب بی‌انگیزگی ناجیان شده است، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود تا این دغدغه از ردیف ملی، تأمین اعتبار شود.

فرماندار محمودآباد با اشاره به اینکه استقرار کانکس امداد و نجات هلال احمر در سواحل برخی از مسائل را حل و فصل می‌کند، تصریح کرد: واگذاری مسؤولیت اخیر به هلال احمر در برخی شهرستان‌ها توجیه نشده است.

* ایجاد حوضچه ساحلی با آب دریا و در مجاورت آن

در ادامه معاون فرماندار فریدونکنار هم گفت: برگزاری جلسه بازآموزی و نوآموزی ناجیان در دستور کار قرار دارد و در بحث تأیید سلامت بازتعریف شدند.

محمدمهدی نصیری‌کناری تصریح کرد: ایجاد حوضچه ساحلی با آب دریا در فاصله نزدیک از دریا برای استفاده کودکان و نوجوانان قابل انجام است که شهرداری موظف به ایجاد آن شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود طرح ساماندهی جدید به بسیج و سپاه واگذار شود، اظهار کرد: با توجه به موسمی بودن طرح‌ها باید این طرح‌ها بازتعریف شود تا 12 ماهه باشند و بازگشت سرمایه داشته باشند.

معاون فرماندار فریدونکنار گفت: یک زمین 14 هکتاری در ضلع شرقی بندر فریدونکنار قرار دارد و برای اجرای طرح سالم‌سازی دریا از طریق شرکت توسعه و عمران شهری و بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

* نقطه‌گذاری مناطق کور و ممنوعه شنا

فرماندار نوشهر از آمادگی این شهرستان برای بازگشایی طرح‌های سالم‌سازی دریا در اول خرداد امسال خبر داد و افزود: با مدیران طرح‌ها درباره آنچه ضروریات طرح است صحبت‌های لازم انجام شد تا خدمات به شکلی مطلوب در این طرح‌ها به مردم، مسافران و گردشگران ارائه شود.

علی شادمان با بیان اینکه در منطقه تفریحی توریستی «سیترا» دو طرح دیگر هم اضافه می‌شود، اظهار کرد: در نوشهر مناطق کور و ممنوعه شنا نقطه‌گذاری شد و باید همه کمک کنیم تا طرح‌های موفق و بدون مشکلی داشته باشیم.

* استفاده از تسهیلات استانی برای طرح‌های دریا

فرماندار تنکابن هم با اشاره به اینکه این شهرستان سه طرح‌سالم‌سازی در سال گذشته داشته است، تصریح کرد: زمین یکی از این طرح‌ها که 20 سال در آن طرح دریا انجام می‌شد چون متعلق به کمیته امداد بود، اکنون آن را به مزایده گذاشته است و دراین‌باره اعتراض هم کردیم و پیگیری‌هایی هم انجام شد.

سید امیر حسینی‌جو افزود: با توجه به محدودیت ساحل در شهرستان تنکابن، فروش این زمین‌ها در حقیقت سرمایه آینده شهرستان را در بحث طرح دریا از بین می‌برد.

وی از شناسایی سه نقطه در شهر «شیرود» برای اجرای طرح سالم‌سازی دریا خبر داد و گفت: در طرح دریا باید خدمات بیشتری به شهرداری‌های منطقه داده شود تا از تسهیلات استانی بهره ببرند.

* تأمین تجهیزات امداد و نجات در سواحل و کاهش غرقی‌ها

در ادامه این جلسه فرماندار رامسر هم با بیان اینکه به‌دنبال افزایش سه طرح دریا هستیم، اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم انجام شد و واگذاری زمین در حریم دریا هم در حال انجام است و بنابراین انتظار داریم مسؤولان امور اراضی کمک کنند تا این پروسه سریعاً انجام شده و طرح امسال توسط بخش خصوصی انجام شود.

حسین شعبان‌سروری با اشاره به اینکه دوره آموزشی از سوی ناجیان هلال احمر برگزار شد، افزود: در حوزه غریق نجات اقدامات خوبی انجام شد و مطمئناً هر چه تجهیزات امداد و نجات در سواحل در کنار ناجیان غریق و هلال احمر افزایش یابد به کاهش غریق کمک می‌کند.

* اداره طرح‌های دریا با نگاه و بودجه ملی

فرماندار عباس‌آباد نیز با بیان اینکه آمار غرقی‌ها در دو سال اخیر بیش از 50 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: تعداد غرقی‌ها در داخل طرح‌ها شاید به یک نفر هم در شهرستان‌ها نرسد و بیشتر غرقی‌ها در خارج طرح سالم‌سازی دریا و در ساعات شب و نیمه‌شب اتفاق می‌افتد که هیچ ناجی غریق در آنجا حضور ندارد.

سید‌ابراهیم هاشمی با بیان اینکه تحول درحوزه سازماندهی دریا باید اتفاق بیفتد، افزود: دریا باید در حوزه گردشگری با نگاه ملی اداره شود و برای آن بودجه ملی در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح دریا در عباس‌آباد اجرا شد و نسبتاً قابل قبول است، تصریح کرد: بلندمرتبه‌سازی در سواحل جلوی اجرای طرح‌های سالم‌سازی را می‌گیرد.

* کمبود امکانات هلال احمر و اورژانس در سواحل

فرماندار چالوس نیز با بیان اینکه در سال 93 تعداد هشت و در سال 94 هم چهار غرقی داشتیم که در هر دو بازه زمانی منحنی کاهش 50 درصدی را نشان می‌دهد و انتظار می‌رود که این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

محمدناصر زندی افزود با بیان اینکه دو طرح در هتل پارسیان نسبت به سه طرح دیگر کامل‌تر است، افزود: طرح دیگری را هم با مدیرعامل عمران مسکن صحبت شد که ضلع شرقی هتل به شهرداری هچیرود واگذار شود و البته شهرداری نیز زیرساخت‌هایی را آماده کرده است.

وی از کمبود امکانات هلال احمر در جاده چالوس خبر داد و گفت: ذخیره جیره غذایی هم وجود ندارد و اگر حادثه‌ای رخ دهد از کمترین امکانات برخوردار نیست.

* ضرورت ساماندهی مطلوب در سواحل مازندران

در این جلسه استاندار مازندران با اشاره به اینکه امسال باید ساماندهی مطلوبی در سواحل صورت گیرد، افزود: قابلیت‌های مازندران در بخش سواحل بسیار فراوان است.

ربیع فلاح زمان شروع طرح های سالم‌سازی در سطح استان مازندران را اول خردادماه عنوان کرد و گفت: هر شهرستان باید نسبت به تهیه برنامه و طرح فرهنگی در زمینه طرح‌های سالم‌سازی دریا اقدام کند.

وی طرح‌های سالم‌سازی دریا را مهم دانست و اظهار کرد: در نقاط ممنوعه غریق وجود دارد و بنابراین باید نقاط کور شناسایی و نسبت به مسدود کردن و علامت‌گذاری آن اقدام شود و جلوی غرق شدن افراد هم گرفته شود تا امسال شمار غریق در استان به حداقل برسد.

استاندار مازندران درباره اجرای طرح‌های دریا در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: باید طرح‌ها به‌گونه‌ای باشد که به فرهنگ و امور دینی مردم بومی صدمه نزند و شئون فرهنگی و دینی رعایت شود.

* مدیریت ناجیان غریق توسط هلال‌احمر

در ادامه معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران نیز با بیان اینکه اول خرداد طر‌ح‌های سالم‌سازی دریا را بازگشایی می‌کنیم، گفت: مدیریت ناجیان غریق به هلال احمر رسید و هلال احمر نشان داد در افزایش کیفیت‌بخشی به کارآمدی ناجیان موفق بود.

علیرضا یونسی با اشاره به اینکه در زمینه اجرای طرح‌های فرهنگی 17 طرح به سپاه واگذار شد، تصریح کرد: بیش از 60 طرح سالم‌سازی در سواحل مازندران داریم.

وی از شناسایی 100 منطقه ممنوعه شنا در سواحل مازندران خبر داد و افزود: ساز و کارهای مراقبت از این طرح‌ها نیز اندیشیده شده است و آسیب‌پذیری در بحث غریق در سواحل نسبت به سال‌های گذشته تا 63 درصد کاهش یافت و پاک‌سازی و بازسازی سواحل هم به سمت کیفیت‌بخشی رفت و با توجه به امنیت بسیار پایداری که در سواحل وجود دارد همه این‌ها سبب شد به‌دلیل اینکه آسیب‌پذیری‌ها کاهش پیدا کرد، رغبت مردم برای استفاده از طرح‌ها افزایش یافت.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران در زمینه پرداخت حقوق ناجیان غریق، تصریح کرد: کل اعتبار استانی 2 میلیارد است که با تدبیر استاندار این دستمزد‌ها پرداخت می‌شود.

این مسؤول اظهار کرد: باید ساز و کارهایی فراهم شود تا در سواحل با توجه به ضوابط قانونی، از شهرک‌ها عوارض گرفته شود و در این‌باره جلسات زیادی با فرمانداران برگزار شد و دستورالعمل‌ تدوین شد و برای شهرستان‌ها دیگری ارسال شد و سه شهرستان پایلوت شدند.

یونسی گفت: احداث استخر در سواحل دریا از پیشنهاداتی بود که در فرح‌آباد ساری با آب دریا ایجاد شد و این طرح باید برای تابستان در سایر شهرستان‌ها نیز انجام شود.

* آلوده نبودن مناطق شنا و تجدید نظر محیط زیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم اظهار کرد: احداث استخر ساحلی هزینه چندانی ندارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌ پایدار صورت گیرد.

دلاور بزرگ‌نیا درباره نظر محیط زیست مبنی بر آلودگی‌ شناگاه‌های مازندران، تصریح کرد: مناطق شنا مشکل آلودگی ندارند محیط‌ زیست باید در این‌باره تجدید نظر کند.

وی در پایان بلندمرتبه‌سازی در جوار طرح‌های دریا یکی از دغدغه‌های مهم دانست و گفت: اگر عرصه‌ها به‌صورت چندساله به سرمایه‌گذاران واگذار شود می‌توان تأسیسات مناسبی در طرح‌های دریا ایجاد کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار