بهترین راه، اجرای جشنواره‎ها با کنترل امور توسط برگزار کنندگان و متولیان است تا از اشاعه تفریحات مسموم و مخرب در زیرزمین‎ها و منازل مخفی جلوگیری شود.
کد خبر: ۲۲۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱ 11 May 2016
به گزارش تابناک مازندران، در روزهای گذشته که خبر شهادت 13 مبارز مدافع حرم منتشر و دلهای بسیاری از مردم دوستدار ائمه اطهار در مازندران را اندوهناک کرد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با صدور دستوری تمام جشن‌های بومی محلی و کنسرت‌ها را در مازندران تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

در نامه احد جاودانی به شهرستان‌های تابعه گفته شد "اجراهای صحنه‌ای موسیقی شامل کنسرت‌ها و برنامه‌های ارگانی و همچنین جُنگ‌های ترکیبی و ... لغو خواهد بود".

و این تصمیم از جهت پسندیده و شایسته قدردانی است اما این سکه دو رو دارد.

در شرایطی که جوانان و خانواده‎های مازندرانی از لحاظ امکان تفریح فرهنگی سالم در فقر کامل به سر می‏برند و به جز شرکت در آئین‎های مجازِ اجرای موسیقی و جشنواره‎های سنتی، گزینه دیگری ندارند، این تصمیم جای مداقه دارد.

ضروریست که به این موضوع نیز فکر کنیم که آیا همه جوانانی که دلخوش به مراسم مجاز فرهنگی برنامهریزی کرده بودند در آئین‎های پرفیض معنوی اینروزها( که نگارنده کسب فیض از این مراسم ارزشمند را به همه توصیه میکند) شرکت میکنند؟

هیچ کسی منکر شور و اشتیاق جوانان در شهرها و روستاها برای حضور در مراسم معنوی شهدا نیست اما باید قبول داشت که این علاقمندی در افراد مختلف متفاوت است، نمیتوان انکار کرد عده جوانانی که علاقمند به همایشهای فرهنگی و کنسرت‎های موسیقی هستند هم زیاد است و اینکه اوقات فراغت این جوانان چگونه پر خواهد شد.

هیچ کسی نمیتواند منکر مقام و منزلت شهدا باشد و همه مردم مازندران و به ویژه جوانان به احترام این قهرمانان واقفند اما میتوان برای پناه نبردن درصد قابل توجهی از جوانان به سرگرمی‎های زیان‎آور و مخرب تصمیم‎های بهتری نیز گرفت تا با یک تیر دو نشان زد یعنی هم تبلیغ ارزشها و هم تداوم سرگرمی سالم جوانان...

شایسته‎تر بود با رعایت موازین اعتقادی و مناسبتی، همراه داشتن برنامه فرهنگی و نظارت مناسب نه تنها مانع برگزاری همایشها در اعیاد مذهبی نشویم بلکه در هر مراسم از تریبون جمعیت استفاده کوتاه و مفید کرده و با یاداوری مفاهیمی والا مانند نقش شهدا در تامین امنیت مراسم فرهنگی و ایجاد بستری برای پرورش هنرمندان بومی، اینگونه از ظرفیت کنسرتها به عنوان تریبون معرفی مدافعان امنیت جامعه استفاده کرد.

نکته مهم این که مگر قرار است در این همایشهای بومی و کنسرتها اقدامات خلاف شرع انجام شود که مغایر با شئون جامعه باشد؟ که اگر اینطور باشد مشکل از نظارت ناکافی است.

وگرنه همانطور که دیگر استان‏های بزرگ و پرجمعیت با این موارد مهم و پیش‎بینی نشده کنار آمده‎اند، بهترین راه اجرای جشنواره‎ها و کنسرت‏ها در مواقع مهم، مدیریت فرهنگی و کنترل مناسب امور توسط برگزار کنندگان و متولیان است تا هم از شیوع تفریحات مسموم و مخرب جامعه در زیرزمینها و منازل مخفی که ریشهکنی آن دغدغه شهدا بود، جلوگیری شود و هم شان مدافعان امنیت جامعه حفظ شود.

ضمن اینکه با یک تجدید نظر کلی در اهنگ‎ها و نواهای و آئین اجرایی سهم مهمی از دغدغه مورد احترام برخی مسئولان مرتبط مرتفع می‎شد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار