معاون پژوهشی بنياد حامی نخبگان جوان كشور
معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان كشور گفت: 14 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی تحصیل می‌کنند و این امر ارز زیادی را از کشور خارج می کند.
کد خبر: ۲۲۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷ 11 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، مجتبی پیرزاده در نخستین همایش جامعه نخبگانی استان مازندران كه به میزبانیموسسه آموزش عالی طبرستان چالوس برگزار شد، با اشاره به اهمیت كارآفرینی و لزوم توجه به نخبگان در كشور، اظهار كرد: نخبگان نیروهای متخصص هوشمند و با استعدادی هستند كه می توانند ایده خلق كنند.

وی با اشاره به مشكلات نخبگان در دهه های اخیر در كشور، گفت: آمار نگران كننده ای از نظر وضعیت نخبگان در كشور و عدم رسیدگی درست وجود دارد كه باید در این مورد به فكر چاره بود و برنامه ریزی درستی صورت گیرد زیرا كشور نیازمند بازگشت سرمایه است تا به توسعه و پیشرفت سریعتر دست یابد.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان كشور افزود: كشورهای جهان سوم عمده ترین تامین كننده نیروهای كشورهای توسعه یافته هستند كه در خدمت این كشورها بهترین خدمات را ارائه می دهند از این رو هر ساله تعداد زیادی از نیروهای با استعداد كشورهای جهان سوم به كشورهای توسعه یافته مهاجرت می كنند.

پیرزاده با اشاره به اینكه مشكل اصلی كشورهای در حال توسعه،وارد كردن فناوری از كشورهای توسعه یافته است، تصریح كرد: در بیشتر مواقع فناوری وارد شده با كشور مقصد سازگاری ندارد و هزینه های زیادی را تحمیل می كند و در كنار آن فرهنگ كشور وارد كننده نیز وارد می شود.

وی به خطرات وارد كردن اینگونه فناوری اشاره كرد و یادآور شد: اغلب كشورها تصور می كنند وارد كردن فناوری از كشورهای توسعه یافته موجب اشتغال زایی خواهد شد، در حالی كه اینگونه نیست و كشور وارد كننده ناچار است نیروهای متخصص را نیز همراه با فناوری وارد كشور خود كند.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان كشور خاطرنشان كرد: دانشگاههای كشور بر روی تكنولوژی متمركز شده است در حالی كه از تربیت نیروی انسانی غافل شده است و از سوی دولت نیز بر روی برخی رشته ها سرمایه گذاری صورت نمی گیرد و به علت به روز نبودن موفقیتی به همراه ندارد.

پیرزاده با بیان اینكه ورود موج عظیمی از نیروهای ناكارآمد به بدنه جامعه نتیجه این فرآیند است، ابراز كرد: ضعف مدیریت و عدم تربیت نیروی انسانی در كشور موجب فرار مغزها در بلند مدت می شود.

وی عوامل، اقتصادی، تبعیض، شكاف طبقاتی، عوامل حرفه ای و شرایط فرهنگی را از مهم ترین عوامل فرار مغزها در كشور عنوان كرد و گفت: كسانی كه از ایده، خلق و هوشمندی بالاتری برخوردار هستند بیشتر در معرض فرار قرار دارند كه باید در این خصوص برنامه ریزی منسجم تری صورت گیرد.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان كشور با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهور مبنی بر حمایت بیشتر از نخبگان، اظهار كرد: انسجام و بافت اجتماعی خانوادگی، ازدواج و شغل مناسب و مطابقت حرفه متناسب با ایده و فكر از راهكارهای مناسب جهت جلوگیری از فرار مغزها است.

وی با بیان اینكه مهم ترین مشكل كشور ما معضل بیكاری است، خاطر نشان كرد: طبق آمار صندوق بین المللی پول، كشور ما در سال 91 از بین 91 كشور مقام اول را در فرار مغزها داشته است كه این امر هزینه زیادی را برای كشور در بردارد.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان كشور اضافه كرد: كوچ جوانان كشور به كشورهای دیگر از جمله آمریكا، كانادا و انگلیس به قدری زیاد شده است كه این كشورها نهایت استفاده را از ظرفیت جوانان را می برند و به گفته دولتمردان كانادا ، آنها را 25 سال از نظر پیشرفت به جلو سوق داده است.

پیرزاده با اشاره به تحصیل 14 هزار دانشجوی ایرانی در كشور مالزی و خروج ارز زیاد از كشور،افزود: طبق آمار مجلس شورای اسلامی در سال 89 حدود 60 هزار نخبه از كشور خارج شدند كه اغلب از نفرات برتر المپیاد ها و كنكور بوده اند.

وی تاكید كرد: باید در كشور با تدبیر درست و فراهم کردن شرایط، بستری ایجاد شود تا بتوان از استعدادهای درورن كشور به نحو شایسته استفاده كرد تا دیگر رغبتی برای خروج از كشور نداشته باشند.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان كشور با بیان اینكه در ازای خروج جوانان نه تنها كشور چیزی دریافت نمی كند بلكه هزینه هنگفتی را پرداخت می كند، ادامه داد: امروز فرار مغزها یك پدیده فیزیكی ساده است كه ظرفیت لازم برای بهره وری آنها در كشور نیست و به سمت خارج از كشور كشانده می شوند و در واقع این نوعی اخراج محسوب می شود.

پیرزاده در پایان گفت: در سالی كه بنا به فرموده مقام معظم رهبری به اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی مزین شده است باید برنامه ریزی در جهت جلوگیری از فرار مغزها در صدر برنامه ریزی های كشور قرار گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار