رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که سالانه این استان پذیرای 150 گونه پرندگان مهاجر از اقصی نقاط جهان است.
کد خبر: ۲۲۸۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ 11 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، کوروش ربیعی به مناسبت 10 می مصادف با 21 اردیبهشت روز جهانی پرندگان مهاجر افزود : درسال حدود یک میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان و تابستان گذران به محیط طبیعی مازندران سفر می کنند.

وی اضافه کرد : بیشترین گروه از پرندگان مهاجر در تالاب ها و آبگیرهای مازندران را پرندگان مهاجر زمستان گذران تشکیل می دهند که 60 تا 70 درصدشان در تالاب بین المللی میانکاله به عنوان یکی از ذخیره گاههای زیست کره اجتماع می کنند.
به گفته وی هفت گونه از پرندگان زمستان گذران به تالاب و آبگیرهای این استان شامل اردک سرسفید، درنای سیبری، غاز پیشانی سفید،پلیکان خاکستری، عقاب دریایی دم سفید و عقاب خالدار در زمره پرندگان در معرض انقراض بین المللی قرار دارند.
به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال 2006 میلادی توافق نامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا (AEWA) اقدام به نامگذاری روز جهانی پرندگان مهاجرکردند که در این توافق نامه 10 می برابر با 21 اردیبهشت به نام پرندگان مهاجر نامگذاری شد. 
** پذیرایی 60 گونه پرندگان مهاجر تابستان گذران 
رئیس اداره حیات وحش مازندران گونه های پرندگان مهاجر تابستان گذران در محیط طبیعی این استان را حدود 50 تا 60 گونه اعلام کرد.
وی جمعیت این پرندگان که شامل چلچله، زنبورخواران، چوب پا، پرستو، کنارآبزی ، گلایل و بلبل است را افزون بر 100 هزار بال اعلام کرد.
به گفته وی پرندگان تابستان گذران تا اوایل مهرماه در این استان زیست دارند و پس از آن جای خود را به پرندگان زمستان گذران می دهند.
ربیعی افزود : چرخه طبیعت این استان به دلیل داشتن تغذیه مناسب برای تمام مدت سال پذیرای پرندگان مهاجر زمستان و تابستان گذران است.
وی مهمترین شکار بی رویه و غیرمجاز را تهدید جدی برای طبیعت این استان و پرندگان مهاجر دانست که با وجود برخوردهای قانونی همچنان این معضل گریبانگیر طبیعت این خطه از شمال کشور است.
بر اساس آمارهای رسمی، بیش از 490 گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم این استان شناسایی شدند که پرندگان با 317 گونه بیشترین جمعیت این گونه ها را تشکیل می دهد.
از ۵۳۵ گونه پرنده‌ای که در ایران دیده می‌شود، حدود یک‌سوم از پرنده‌های کل دنیا را تشکیل می‌دهند، علاوه بر این بر اساس آمارهای بین‌المللی می‌توان گفت ۱۲,۴ درصد از کل پرندگان دنیا یعنی بیشتر از ۱۹۲ گونه پرنده اکنون با خطر انقراض قرار دارند و یک سوم از پرندگان مهاجر ایران در مازندران زیست دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار