معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور گفت: تحرک بدنی و اصلاح عادات بد غذایی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش مؤثری دارد.
کد خبر: ۲۲۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸ 10 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، مجتبی اقبالی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: سلامتی تنها نداشتن بیماری و نقص عضو و ناتوانی نیست، بلکه برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی یک تعریف کامل از سلامتی است که ایده‌آل آن دست‌نیافتنی است، اما تلاش همه افراد باید به سمت ارتقای آن باشد.

وی افزود: هفته سلامت فرصتی است که بر اهمیت سلامت نقش انسان سالم در ایجاد جامعه سالم و تحقق توسعه پایدار در کشور با مشارکت دولت و مردم به رویکرد خودمراقبتی تأکید شود.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان نور با بیان اینکه هفته سلامت فرصتی تا از برنامه‌های حوزه سلامت و دست‌اندرکاران عرصه بهداشت و درمان کشور قدردانی شود، تصریح کرد: 10 عامل خطر اول سلامتی مردم کشور ایران شامل رژیم غذایی نامطلوب، پُرفشاری خون، چاقی، تحرک ناکافی، سیگار و قلیان، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مواد مخدر هستند.

وی با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت (غلبه بر دیابت) اظهار کرد: غلبه بر دیابت با پیشگیری، درمان و مراقبت قابل دست‌یابی است.

اقبالی با بیان اینکه 9 درصد جمعیت بالای 18 سال کشور مبتلا به دیابت هستند، افزود: 350 میلیون نفر در دنیا دیابتی هستند که تا 20 سال آینده به دو برابر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در سال 2012 یک و نیم میلیون نفر در جهان به‌علت بیماری دیابت فوت شدند و تا سال 2030 هفتمین علت مرگ در جهان، این بیماری به‌شمار می‌رود.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان نور با بیان اینکه در کشورهای با درآمد متوسط و کم، شیوع دیابت به‌صورت پیشرونده در حال افزایش است، گفت: در این کشورها در سن 35 تا 64 سال بیشترین ابتلا دیابتی مشاهده می‌شود، در حالی که این بیماری در کشورهای پیشرفته در افراد بالای سن بازنشستگی بیشتر شایع است.

اقبالی در معرفی دیابت، اظهار کرد: دیابت یک بیماری نیست، بلکه یک اختلال متابولیسمی است که با بالا بودن قند خون مشخص می‌شود که خود ناشی از هر گونه نقص در ترشح انسولین، عمل انسولین یا هر دو است و علائم آن را می‌توان به پُرخوری، پُرنوشی و پُرادراری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم، اصلاح عادات غلط غذایی و افزایش تحرک بدنی و ورزش تا حد زیادی از ابتلا به دیابت پیشگیری می‎کند، گفت: درمان دیابت هم با اصلاح شیوه زندگی (تحرک بدنی کافی و تغذیه مناسب) و هم داروهای خوراکی یا تزریقی (انسولین) امکان‌پذیر است.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان نور ادامه داد: انجام آزمایش کلیه، مراقبت از پاها و مراجعه منظم ماهانه به بهورزان خانه‌های بهداشت در روستاها یا کارشناسان مراقبت سلامت در مرکز بهداشتی درمانی شهری، مراجعه هر سه ماه به پزشکان خانواده، مراجعه سالانه به متخصص داخلی و متخصص چشم‌پزشک از راه‌های پیشگیری و تشخیص به‎موقع این بیماری است.

اقبالی در پایان به تشخیص آزمایشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: با نمونه‌گیری خون در حالت ناشتا می‌توان میزان قند خون را سنجید که در این صورت زیر 100 نرمال بوده و 100 تا 125 حالت پیش‌دیابتی و بالای 125 نیز دیابت تلقی می‌شود که عوارض آن اختلال در بینایی (کوری)، قطع عضو، نارسایی کلیوی (دیالیز)، سکته‌های مغزی و قلبی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار