واحدهای توليدی شن و ماسه مرزن آباد با افزايش قيمت محصولات خود موجب نارضايتی شديد كاميون داران و مردم منطقه شدند.
کد خبر: ۲۲۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵ 10 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، بیش از 9 ماه است با حكم دادگاه بخش كجور و دادستانی استان مازندراناز تعطیلیشركتشن و ماسه دشت نظیر كجور می گذرد و طی این مدت مردم منطقه با مشكلات عدیده ای برای تهیه شن و ماسه منطقه دست و پنجه نرم می كنند.

به علت حكم دادگاه كجور مبنی بر عدم رعایت مسائل زیست محیطی و آلوده نمودن رودخانه مسیر، سه شركت تعطیل شدو طی این مدت مردم بخش كجور ناچار مصالح خود را از شركت های شن و ماسه مرزن آباد تهیه می كنند.

مرزن آباد دارای سه معدن فعال شن و ماسه است كه بنا به گفته مصرف كنندگان و مردم منطقه، تنها یكی از شركت ها از كیفیت مطلوب مصالح برخوردار است و مابقی دارای مرغوبیت چندانی نیست.

رئیس شورای بخش كجور كه خود دارای كارگاه بلوك و تیرچه است با ابراز گلایه از اینكهیكی از مسئولان شهرستان چالوس با ارائه گزارش آلوده کردن رودخانه چالوس توسط شركت های شن وماسه دشت نظیر، گفت: تنها یك گزارش یكی از مسئولان شهرستان چالوس موجب شد دادستانی استان و بعد از آن دادگاه كجور دستور تعطیلی شركت های دشت نظیر را دهد و به جای ارائه راه حل مناسب جهت رفع مشكل، مردم بخش كجور را با مشكلات عدیده ای جهت تهیه مصالح مواجه كرد.

نظرعلی جعفر صالحی افزود: طی این مدت مردم منطقه مجبور شدندشن و ماسه مورد نیاز خود راجهت ساخت و ساز از مرزن آباد به قیمت مضاعف تهیه كنند و حال آنكهشن و ماسه منطقه مرغوبیت لازم را نیز ندارد.

وی تصریح كرد: از مرداد ماه سال 94 كه دستور تعطیلی شركتهای دشت نظیر صادر شد، قرار بود تعداد زیادی پروژه های عمرانی توسط دهیاران و شوراهای منطقه اجرایی شود، اما با تعطیلی معادن دشت نظیر و افزایش قیمت مصالح از مرزن آباد، ناچار تعداد زیادی از پروژه ها به حالت تعطیلی درآمد و اجرایی نشد.

افزایش تعرفه شن وماسه مرزن آباد مشكل جدید مردم منطقه

رئیس شورای بخش كجور با بیان اینكه وقتی شعار رفع محرومیت از منطقه كجور سر داده می شود باید به صورت واقعی اجرایی شود، یاد آور شد: در حال حاضر یكی دیگر از مشكلاتی كه كامیون داران و مردم منطقه با آن مواجه شده اند افزایش نرخ شن و ماسه توسط معدن داران مرزن آباد است كه موجب نارضایتی شدید مردم شده است.

جعفر صالحی ادامه داد: سال 90 نرخ شن وماسه مرزن آباد هر تن 5 هزار تومان بود و هر سال نیز معدن داران این منطقه طبق صلاحدید خود قیمت را افزایش دادند و در حال حاضر به هر تن 19500 تومان رسیده است كه نشان دهنده افزایش چهار برابری طی 5 سال گذشته استو افزایش این چنینی در توان مالی بسیاری از مردم نیست.

وی خاطر نشان كرد: یك كامیون شن وماسهبا توجه به قیمت كرایه حمل با كامیوناز مبدا تا مقصدمصرف كننده به میزان قابل توجهی به صورت چند برابر در می آید و مردم بخش كجور نیز همانند گذشته رغبتی جهت ساخت و ساز ندارند.

ارزان تر بودن شن و ماسه آمل از مرزن آباد

رئیس شورای اسلامی روستای دوآب بخش كجور افزود: شهرستان آمل دارای معادن شن و ماسه زیادی است كه نرخ مصالح آنها در مبدا بسیار كمتر از مرزن آباد است و تنها مشكل بعد مسافت است كه اندكی بر قیمت تمام شده شن و ماسه می افزاید و این در حالی است كه با وجود بعد مسافت بازهم پیمانكاران نوشهر و چالوسكه از آمل شن و ماسه تهیه می كنند از مرزن آباد ارزان تر می شود با توجه به اینكه شن وماسه آملدارای مرغوبیت بهتری نیز هست.

جعفر صالحی متذكر شد: طی چند روز گذشته كامیونداران نوشهر چالوسنسبت به افزایش نرخ شن وماسه گلایه های شدیدی داشتند و در مقابل فرمانداری ومحل معادن حضور یافتند تا مسئولان فكری به حال آنان كنند زیرا با افزایش قیمت، خیلی از افراد رغبتی جهت تهیه شن و ماسه از مرزن آباد ندارند. بر این اساس قرار شد فرماندار چالوس و صنعت و معدن در جهت رفع این معضل چاره اندیشی كنند.

گلایه كامیونداران منطقه نسبت به افزایش نرخ شن و ماسه

طبق آمار ارائه شده از منابع غیر رسمی روزانه حدود 400 كامیون در بارگیری و تخلیه مصالح ساختمانی در این مناطق فعالیت دارند.

به گفته یكی از كامیونداران نرخ تورم افزایش نیافته است و متولیان امر نباید اجازه دهند تا در پی چنین اقدامی مردم دچار مشكل و خدمات دولت تدبیر و امید زیر سئوال رود.

وی ، افزود: هم اینك حدود 40 هكتار از اراضی منابع طبیعی با هدف استخراج شن و ماسه در اختیار بخش های خصوصی قرار گرفته و افزایش نرخ غیرمتعارف ماسه بدون در نظرگرفتن معیشت مردم در حقیقت بنوعی بدور از انصاف است.

این راننده گفت: در زمان حاضر تعدادی زیادی از رانندگان كامیون به علت افزایش نرخ كرایه از كار بی كارشده اند و درحالی كه عده زیادی از آنان نیز بابت خریداری خودرو و بدهی بانكی ناگزیرند در این حوزه به صورت مستمر فعالیت داشته باشند.

فرماندار چالوس نیز در مورد مشكل افزایش نرخ شن و ماسه گفت: با توجه به گلایه كامیونداران و مردم مبنی بر افزایش نرخ شن و ماسه معادن مرزن آباد، طی یكی دو روز گذشته جلسه ای برگزار و مشكلات مطرح شد.

محمد ناصر زندی افزود: اتحادیه معدن داران اعلام می كند طبق سنوات گذشته تنها 9 درصد به قیمت شن و ماسه اضافه شده است و مابقی ارزش افزوده است كه موجب افزایش سه هزار تومان در هر تن شده است.

وی تصریح كرد: كامیونداران نیز به نسبت شهرستان آملو تناسب مسیری كه طی می كنند كرایه حمل بیشتری می گیرند و این امر موجب افزایش چند بربرای قیمت تمام شده مصالح می شود كه نگرانی و نارضایتی بیشتر مردم را درپی دارد .

فرماندار چالوس تاكید كرد: قرار است جلسات دیگری با ادارهصنعت معدن تجارت و نیز اتحادیه معدن داران برگزار شود تا راه حل قانونی جهت رفع مشكل گرفته شود.

واقع شدن شهرستان های غرب مازندران درمحدوده منطقه حفاظت شده البرز مركزی و عدم ارائه مجوزهای لازم برای ایجاد واحدهای تولید كننده شن و ماسه از مهم ترین مشكلاتی است كه مردم منطقه جهت تامین مصالح خود دارندو اجرای برخی پروژه ها را نیز در برخی روستاها با مشكل مواجه كرده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار