مديركل دفترغلات و محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي از پيشنهاد اين وزارتخانه به استان هاي شمالي كشور براي شناسنامه دار شدن برنج توليد داخل خبرداد.
کد خبر: ۲۲۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶ 01 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، كاوه خاكسار هدف از اين پيشنهاد را جلوگيري از اختلاط بي رويه برنج با كيفيت محلي با ارقام داخلي ،وارداتي و برند سازي توليد داخل اعلام كرد. 

وي گفت كه استان هاي شمالي توليدكننده اصلي برنج ( مازندران- گيلان) با تشكيل كارگروه مبارزه با اختلاط ، طرح شناسنامه دار شدن و صدور كد 16 رقمي براي اين محصول راهبردي داخلي را پيگيري كنند.
وي افزود:درشرايط فعلي بيشترين اختلاط برنج درداخل كشور مربوط به اختلاط برنج محلي با ارقام پرمحصول داخلي است.
خاكسار گفت كه اختلاط برنج با كيفيت محلي با مشابه خارجي به دليل اختلاف ظاهري و كيفيتي براي مصرف كنندگان قابل مشاهده است و اين كار كمتر از سوي متخلفان انجام مي شود.
مديركل دفترغلات و محصولات اساسي وزارت جهادكشاورزي افزود : اختلاط برنج با نگاه كاهش قيمت براي جلب مشتري در صورت اطلاع خريدارمانعي ندارد.
خاكسارنگراني بهره برداري اين حوزه از اختلاط را مربوط به مطلع نبودن خريداردانست و گفت : با وجود برخي نابساماني در بازار برنج داخلي، اقبال مصرف كنندگان از ارقام داخلي رو به افزايش است كه با بهينه سازي مصرف آب و ارتقاء سطح توليد بايد نياز مردم از توليد داخل تامين شود.
مديركل غلات و محصولات اساسي وزارت جهادكشاورزي ميزان نياز كشور به برنج را با سرانه مصرف 37 كيلوگرم حدود سه ميليون تن اعلام كرد و گفت : هم اكنون بيش 50 درصد از نياز كشور از توليد داخلي و مابقي از محل واردات تامين مي شود.
وي ميزان توليد برنج داخل را يك ميليون و 700 هزارتن اعلام كرد و افزود : براي تنظيم بازار برنج بايد حدود يك ميليون 200 هزار تن از نياز كشور از محل واردات ارقام خارجي تامين شود.
وي مهمترين مشكل دراين حوزه را واردات بي رويه و بيش از نيازداخل درسنوات گذشته دانست واضافه كرد : درسنوات گذشته ( سال 92 و قبل از آن ) تا سقف دو ميليون تن برنج از خارج وارد شده بود كه اين مازاد واردات برنج خارجي تا حد زيادي بازار داخلي را تحت تاثير قرار داد.
خاكساراظهارداشت : وزارت جهاد كشاورزي براي تنظيم بازار در سال گذشته ميزان واردات را تا 50 درصد كمتر از نياز كشور انجام داد.
وي ميزان واردات برنج خارجي را در سال قبل حدود 750 هزار تن اعلام كرد.
مازندران 220 هزار هكتار اراضي زيركشت برنج دارد كه سالانه 900 هزار تن برنج سفيد در اين اراضي توليد مي شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار