در این شرایط که برنج مرغوب و مطمئن تولید شده در مزارع سرسبز شمال روند افزایشی داشته است براستی دلایل این وضعیت و راه مواجهه با آن چیست؟
کد خبر: ۲۱۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶ 21 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، موضوع افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت برنج شمال در هفته‎های گذشته یکی از موارد مهم در کنترل بازار مصرف بوده است که اگرچه در نگاه نخست کنترل ناکافی بازار را می‎نماید اما در پشت پرده این رویداد ناخوشایند اقتصادی جزئیاتی نهسته است که محمد‎پور عمران، کسی که همه نگاه‎ها به عنوان متولی کنترل بازار استان به سمت مجموعه اوست اینگونه توضیح می‎دهد.
شاه بیت سخنان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اینکه، پس زدن برنج خارجی توسط خانوار ایرانی، کشف برنج های خارجی تاریخ گذشته و مشکلات گوارشی برنج های خارجی و تبلیغات رسانه‎ای سنگین وارد کنندگان، مهمترین علل افزایش قیمت برنج طی روزه‎های اخیر بوده است.
او معتقد است: "ذائقه ایرانیان با برنج ایرانی مانوس است نه برنج خارج، خانواده ایرانی مصرف برنج خارجی را علی‎رغم قیمت نازل آن پس زده و هموطنان ما اکنون برنج داخلی را پسند می‎کنند، با توجه به وقایع ماه ها و سالهای گذشته این قابل پیش‎بینی بوده است که برنج خارجی از نظر خانواده ایرانی دیگر جایگاه مناسبی در سبد خانواده نداشته باشد، اگر مصرفی هم تاکنون بوده به دلیل تبلیغات اغوا کننده وارد کنندگان در برخی از رسانه‎ها بوده است.
یکی دیگر از دلایل روی آوردن مردم به سمت برنج ایرانی هشدار متخصصان نسبت به بروز مشکلات گوارشی و سایر مشکلات برای سلامت انسان به سبب استفاده از برنج خارجی است، افزون بر این، دلالان برنج برای ایجاد تشنج و جوسازی در بازار به نوسانات قیمت برنج افزوده‏اند.
توقیف مقادیر قابل توجه برنج‎های قاچاقی و تاریخ گذشته خارجی در سال 94 توسط بازرسان صنعت، معدن و تجارت در کنار اطلاع رسانی آن به مردم نیز مصرف کنندگان را بر آن داشته تا رو به سوی برنج داخلی  بیاورند و این امر اعتماد مردم نسبت به مصرف برنج خارجی سلب شده است.
عدم خرید برنج توسط تعاونی‎های روستایی و عرضه آن به هنگام نیاز برخلاف رویه سال‎های قبل در سال 94 یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت است، بنابراین در جهت تنظیم بازار در سال‎های آینده تعاونی روستایی یا تشکل‎های مردمی و یا پایانه تجارت برنج مازندران می‎تواند نقش اساسی را در تنظیم بازار برنج کشور دارا باشند.
واردکنندگان خوشبختانه نمی‎توانند از وضعیت موجود بازار در جهت واردات بی رویه برنج استفاده نکنند، زیرا اکنون برنج خارجی به وفور در بازار موجود بوده و قیمت آن نیز بالا نرفته است که این خود به معنی آن است که "تقاضا برای برنج ایرانی افزایش یافته و برای برنج خارجی هیچ گونه افزایش تقاضا وجود ندارد."
در هر حال اگرچه بخشی از نیازهای کشور ‎باید از طریق واردات انجام شود، اما این واردات باید طی ضوابط وچهارچوب معینی صورت پذیرد.
یکی از برنامه های موجود احداث پایانه تجارت و صادرات برنج  مازندران باهدف ساماندهی نظام تولید، توزیع، بازاریابی وفروش محصولات برنج و محصولات وابسته در بین خریداران داخلی و خارجی، حمایت و مشاوره تولیدات محصولات با کیفیت صادراتی با استفاده از نام تجاری و حرکت به سمت ایجاد نظام کشت و بازاریابی نوین است که اهمیت و رسالت آن جلوگیری از آشفتگی و نوسانات قیمت‎گذاری همچنین توزیع و ایجاد تعادل و ثبات قیمت برنج است.
افزون بر پایانه تجارت برنج مازندران، شهرک برنج در شهر آمل با زمینی بالغ بر 20 هکتار و حدود 400 غرفه جهت هدایت برنج کشور در حال احداث است که از بهار سال آینده به صورت کامل به بهره‎برداری می‎رسد.
به گزارش تابناک مازندران، به نظر می‎رسد خرید به اندازه از محصولات داخلی برنج و فارغ از نگرانی نسبت به گرانی مقطعی(تا چند هفته آینده) ‎میتواند راهکار مناسبی برای کوتاه کردن دست دلالان و وارد کنندگان باشد.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار