رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت مازندران گفت: به دلیل هشدارهای بهداشتی، تغییر ذائقه ایرانی‌ها و نیز افزایش تولید برنج اقبال ایرانی‌ها به مصرف برنج داخلی افزایش یافته از این رو میزان افزایش قیمت برنج در روزهای اخیر گزارش شده است.
کد خبر: ۲۱۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱ 20 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، محمد محمد پور عمران گفت: براساس قانون انتزاع، موضوع تنظیم و کنترل بازار محصولات کشاورزی از جمله برنج را وزارت جهادکشاورزی عهده دار است و در صورتهرگونه درخواست از هیچ کمکی به این وزارتخانه مضایقه نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: پس زدن برنج خارجی توسط خانوار ایرانی یکی از علل افزایش قیمت برنج طی روزه های اخیر بوده است.

محمدپور عمران با بیان اینکه ذائقه ایرانیان با برنج ایرانی مانوس است نه برنج خارجی ادامه داد: ذائقه خانواده ایرانی مصرف برنج خارجی را با وجود قیمت نازل در بازار پس زد و هموطنان ما اکنون برنج داخلی را پسند می کنند، این قابل پیش بینی بوده است که برنج خارجی از نظر خانواده ایرانی دیگر جایگاهی نداشته، اگر مصرفی هم تا کنون بوده به دلیل تبلیغات اغوا کننده برخی از رسانه ها بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با انتقاد از قرار گرفتن منابع سیستم بانکی و بیمه ای کشور جهت واردات افزود: انتظار می رود منابع بانکی بیشتر به بخش تولید هدایت شودتاکشاورزان که از جمله زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند از این امر بهره مند شوند، اما متاسفانه برخی از دلالان به این منابع به آسانی دسترسی داشته با نرخ سود بانکی کنار آمده و در جهت جبران نرخ بالای سود بانکی موجب آشفتگیدر نظام توزیع می شوند.

وی اظهار کرد: با وجود بالا بودن نرخ سود بانکی، ورود منابع بانکی که در قالب تسهیلات بانکی بخش تجاری و یا در قالب خرید توسط شرکت های وابسته به بانک ها و بیمه ها باعث شده تا این افراد نرخ سود بالایی را از مردم طلب کرده و از طریق افزایش قیمت به دنبال سودآوری باشد؛ این امر موجب گرانی و افزایش قیمت برنج در بازار می شود.

محمدپور در بحث دیگری دلیل روی آوردن به سمت برنج ایرانی را هشدار متخصصان نسبت به بروز مشکلات گوارشی و سایر مشکلات برای سلامت انسان به سبب استفاده از برنج خارجی دانست و گفت: دلالان برنج برای ایجاد تشنج و جو سازی در بازار به نوسانات قیمت برنج افزوده و علاوه بر این پیگیری های مجدانه از سوی بازرسی صنعت، معدن و تجارت در بحث توقیف برنج های خارجی تاریخ گذشته و قاچاق در سال 94 صورت گرفته مردم را بر آن داشته تا رو به سوی برنج داخلی بیاورند و این امر اعتماد مردم نسبت به مصرف برنج خارجی سلب شده است.

محمدپورعمران عدم خرید برنج توسط تعاونی های روستایی و عرضه آن به هنگام نیاز برخلاف رویه سال‌های قبل در سال 94 انجام نگرفته را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت دانست و ادامه داد: بنابراین در جهت تنظیم بازار در سال‌های آینده تعاونی روستایی یا تشکل های مردمی و یا پایانه تجارت برنج مازندران می توانند نقش اساسی در تنظیم بازار برنج کشور دارا باشند.

محمدپور هشدار داد: واردکنندگان از این مسئله، از وضعیت موجود بازار در جهت واردات بی رویه برنج استفاده نکنند، زیرا اکنون برنج خارجی به وفور در بازار موجود بوده و قیمت آن نیز بالا نرفته است و این خود به معنی آن است که تقاضا برای برنج ایرانی افزایش یافته و برای برنج خارجی هیچ گونه افزایش تقاضا وجود ندارد.

وی افزود: در هر حال بخشی از نیازهای کشور می بایست از طریق واردات انجام شود، اما این واردات باید طی ضوابط وچهارچوب معینی صورت پذیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران همچنین از احداث پایانه تجارت و صادرات برنجمازندران خبر داد و افزود: اهداف ساخت پایانه صادراتی و شهرک صنفی برنج مازندران، ساماندهی نظام تولید، توزیع، بازاریابی و فروش محصولات برنج و محصولات وابسته در بین خریداران، حمایت و مشاوره تولیدات محصولات با کیفیت صادراتی با استفاده از نام تجاری و حرکت به سمت ایجاد نظام کشت و بازاریابی نوین است.

وی اشاره کرد: شهرک برنج در شهر آمل با زمینی بالغ بر 20 هکتار و حدود 400 غرفه جهت هدایت برنج کشور در حال احداث است که از بهار سال آینده به صورت کامل به بهره برداری می رسد.

وی امکان صادرات برنج با کیفیت بسیار مرغوب و سالم به کشورهای هدف و امکان واردات ارز ما به ازاءتولید محصول سالم با آموزش کشاورزان و تولیدکنندگان و کمک به دولت در امر نظارت بر نحوه عرضه و کنترل قیمت و برنامه ریزی برای واردات برنج مورد نیاز و حرکت به سمت شناسنامه دار کردن برنج های ایرانی و جلوگیری از اختلال و آلودگی های جانبی را از دیگر اهداف این پروژه عنوان کرد.

محمدپور در پایان از تعادل قیمت برنج در آینده ای نزدیک با شروع فصل تابستان و فراوانی برنج در این پریود زمانی خبر داد و گفت: با نزدیک شدن فصل برنج معضلات پیش روی که در بازه زمانی بسیار کوتاه، از بین رفته و مردم عزیز با تعادل قیمت مواجه می شوند و می توانند با خیال راحت از برنج داخلی استفاده کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار