در حالی که نرخ برنج طارم مازندران در هفته اخیر از 7هزار تومان به قیمت 9 هزار تومان یعنی افزایش قیمت بیش از 20 درصدی رسیده برخی مشغول ماهیگیری از آب گل‎آلود هستند.
کد خبر: ۲۱۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲ 13 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، همزمان با آغاز کشت شالی در سطح مزارع مازندران، قیمت این محصول استراتژیک در استان و کشور با افزایش 20 تا 30 درصدی مواجه شد که در نگاه نخست شاید برخی این افزایش قیمت برنج طارم را به سود کشاورز بدانند اما در حقیقت برنج کاران مازندرانی در این فصل سال برنجی در انبار ندارند که فروخته و از مزیت افزایش قیمت بهرهمند شوند.

عمده ارقام محلی برنج تولیدی مازندران در ماه‌های گذشته توسط دلالان و کارخانهداران خریداری شده و طبیعتا این مساله را نمیتوان در چهارچوب منافع یا سیاستهای کشاورزانی دانست که این روزها تا زانو در آب سرد و گل فرو رفتهاند تا روزی سال آینده خود را کسب کنند. آنان این روزها شاهد افزایش 2 برابری قیمت برنج محلی تولیدی خود از زمان برداشت تاکنون هستند اما حقیقت ماجرا چیست؟

در حالی که برنج محلی در انبارهای مازندران وجود دارد به ناگاه شاهد هماهنگی نامرئی دلالان برای افزایش ناگهانی قیمت این محصول، در نتیجه بازی دوسر برد به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده هستیم.

واسطههایی که اکنون مالک دسترنج شالیکاران مازندران هستند با ایجاد جو روانی برای بالا بردن قیمت برنج از طرفی به سودهای 100درصدی از فروش محصولات انبار شده میرسند و از طرفی هم یک پاس گل به وارد کنندگان برنج خارجی داده‎اند که آنان نیز با شایعه کمبود برنج تولیدی شمال در کشور، تلاش برای آزاد کردن ثبت سفارش واردات را آغاز کنند که در این صورت به قول ظریفی همزمان با درو شالیزارها شاهد پهلو گرفتن کشتی‌های برنج هندی خواهیم بود!

در این بین اما مسئولان سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران اگرچه در کمال ناباوری وضعیت فعلی قیمت برنج و افزایش 20 تا 30 درصدی را شرایط تعادل و موردی همیشگی و متداول در فصل کاشت و آخرین ماههای بازار فروش میدانند اما از رسانه‌ها و افکار عمومی مازندران و کشور می‎خواهند که به جو روانی دلالان برای بالا بردن قیمت یا دروغ خالی بودن انبارهای برنج توجهی نکنند تا در هفتههای آینده با ورود برنج تولیدی مازندران به بازار تیر این سودجویان به سنگ بخورد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار