کد خبر: ۲۰۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶ 09 April 2016
استاندار مازندران در ابتدای سال اولین خط نشان را کشید و اعلام کرد که واردات برنج به مازندران در سال جاری خط قرمز است.

به گزارش تابناک مازندران،بحث واردات برنج در زمان برداشت این محصول به کشور و به تبع آن در مازندران سال‌های زیادی است به‌عنوان مبحثی چالشی، گریبان‌گیر کشاورزان برنج‌کار کشور 
همواره در مناسبت‌های مختلف بویژه در آئین اولین نشاءکاری برنج در مازندران، مقامات مربوطه اقدام به دادن وعده‌هایی و از جمله عدم اجازه برای واردات بی‌رویه برنج و عدم توزیع آن در هنگام عرضه محصول داخلی به بازار را می‌دادند.
و مازندران است.

گلایه‌های برنج‌کاران مازندران در زمان واردات این محصول به داخل کشور و استان مازندران در همه رسانه‌ها حتی در تریبون‌های نمازجمعه نیز به‌صورت مکرر مطرح می‌شود، ولی تاکنون به این اعتراض‌های منطقی کمتر پاسخ معقول داده شد.

رفتار غیرمنطقی دولت

نه تنها کشاورزان و کارشناسان، که حتی مدیران مربوطه دولتی در مازندران نیز معتقدند که رفتار دولت در واردات بیش از حد نیاز و نابهنگام، به انگیزه برنج‌کاران ضربه می‌زند و آنها را دچار خسران می‌کند.

به گفته کارشناسان، میزان مصرف سرانه برنج و میزان تولید و کمبود در کشور مشخص است و معادله مشکلی وجود ندارد و می‌توان با یک جمع و تفریق مشخص کرد که قریب یک میلیون تن برنج می‌توان بتدریج و در زمان‌های مناسب وارد کشور کرد تا هم نیاز مردم به برنج متناسب با مصرف تامین شود، و هم بازار داخلی و برنج‌کاران به هم نریزند.

حال چرا دولت در زمان نامناسب و آنهم بالاتر از میزان نیاز به کشور برنج وارد می‌کند، موضوعی است که نهادهای نظارتی باید کنترل و بررسی کنند که آیا در این زمینه نیز عده‌ای به رانت‌ها آلوده می‌شوند یا موضوع دیگری وجود دارد؟

خط قرمز پررنگ یا...؟

همواره در مناسبت‌های 
استاندار مازندران این بار در روز نشاء برنج به کشاورزان قول داد که در سال 95 اجازه ورود برنج خارجی به مازندران را نخواهد داد، این اقدام استاندار مازندران قابل تقدیر است.
مختلف بویژه در آیین اولین نشاءکاری برنج در مازندران، مقامات مربوطه اقدام به دادن وعده‌هایی و از جمله عدم اجازه برای واردات بی‌رویه برنج و عدم توزیع آن در هنگام عرضه محصول داخلی به بازار را می‌دادند که اغلب مورد فراموشی و غفلت قرار می‌گرفت و همواره تولیدکننده برنج در حین عرضه محصول خود به بازار گلایه‌مند بود، اما استاندار مازندران این بار در روز نشاء برنج به کشاورزان قول داد که در سال 95 اجازه ورود برنج خارجی به مازندران را نخواهد داد، این اقدام استاندار مازندران قابل تقدیر است ولی به استحضار استاندار باید برسانیم که تکنولوژی تولید برنج مشابه خارجی با فرمول کاهش هزینه تولید در حال حاضر در اختیار استان نیز هست و در صورت برنامه‌ریزی و اهتمام بر اجرای آن، دیگر نیازمند واردات برنج از خارج از کشور نخواهیم بود. 

دلیل اصلی اقبال به برنج خارجی

بهتر است مسئولان استان مازندران دلیل تمایل برخی از خریداران به برنج خارجی 
دلیل تمایل به مصرف برنج خارجی در استان مازندران، پایین بودن قیمت برنج خارجی نسبت به برنج داخل استان است.
را بیشتر جویا شوند، بیشتر مصرف کنندگان برنج خارجی در استان، افراد کم‌بضاعت و گردانندگان رستوران‌ها و حتی برخی ادارات و در نهایت هم در محافل عزا و عروسی به مصرف می‌رسد. 

دلیل تمایل به مصرف برنج خارجی در استان مازندران، پایین بودن قیمت برنج خارجی نسبت به برنج داخل استان است، علت پایین بودن قیمت برنج خارجی هم کاهش قیمت تمام شده محصول است که متولیان استانی به جای پرداختن به موضوع‌های حاشیه‌ای، به فکر کاهش قیمت تمام شده این محصول در استان مازندران باشند. 

نامگذاری امسال و رسالت برنجکاران

نامگذاری امسال، که در خود جانمایه مطالبات مازندرانی‌ها و برنجکاران سخت‌کوش 
مازندران با برخورداری از سطح زیرکشت قابل توسعه برنج با بهترین شرائط برای به دست آوردن بهترین راندمان، این توانایی را دارد که به مدد مراکز علمی و تخصصی خود در حوزه برنج، کشور را طی چند سال آینده به خودکفایی برساند.
را در بردارد، می‌تواند انگیزه قوی و دینی برای آنان باشد تا با عزمی راسخ‌تر از گذشته به پای کار آیند و برنامه‌های دولت و آقای استاندار و اداره کل جهاد کشاورزی مازندران را برای افزایش تولید برنج محقق کنند.

برای تمهید زمینه‌های حضور تاثیرگزار برنجکاران و کشاورزان، مسئولان استان مازندران به فرماندهی استاندار محترم، باید با رفع موانع و فراهم آوردن امکانات و تسهیلات، به این شوق کشاورزان در راستای اهداف نامگذاری امسال پاسخ مثبت دهند.

توانمندی مازندران در خودکفایی برنج

مازندران با برخورداری از سطح زیرکشت قابل توسعه برنج با بهترین شرایط برای به دست آوردن بهترین راندمان، این توانایی را دارد که به مدد مراکز علمی و تخصصی خود در حوزه برنج، کشور را طی چند سال آینده به خودکفایی برساند.

جهاد کشاورزی مازندران، مرکز تحقیقات برنج شمال کشور، دانشگاه کشاورزی استان و نیز نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران ارگان‌هایی هستند که می‎توانند در ارتباط با افزایش کیفیت برنج مازندران و نیز کاهش قیمت تمام شده برنج برنامه مدونی را طرح‌ریزی کنند، مسئولان استانی به جای توجه به حواشی موضوع برنج، بهتر است گرایش مردم 
در حال حاضر بیش از ظرفیت برنج مورد نیاز استان، برنج در انبارها وجود داشته باشد.
به سمت برنج خارجی را با افزایش کیفت و کاهش قیمت تمام شده کاهش دهند.

البته باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که وارد کنندگان برنج خارجی در بسیاری از مواقع اقدام به پر کردن انبار قبل از شروع فصل کاشت، داشت و برداشت برنج می‎کنند، یعنی این احتمال وجود دارد که در حال حاضر بیش از ظرفیت برنج مورد نیاز استان برنج در انبارها وجود داشته باشد.

احتمالا مسئولان استان مازندران حتما بازرسانی را تعیین می‎کنند که در مراسم‌های مختلف در رستوران‌ها و محل پخت غذا سرکشی کنند تا فردی اقدام به پخت برنج خارجی نکند.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار