مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: هواشناسی مازندران با کمبود امکانات مالی مواجه است.
کد خبر: ۲۰۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶ 22 March 2016
به گزارش تابناک مازندران، نوربخش داداشی  با بیان اینکه چهارم فروردین به‌عنوان روز جهانی هواشناسی نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: در حال حاضر آگاهی از پیش‌بینی وضعیت جوی از اهمیت مهمی برخوردار است و اهمیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی بیان کرد: برای انجام تقریباً همه کارها به‌ویژه در مازندران که تقریباً در تمامی فصول کشاورزان و باغ‌داران در اراضی مشغول به فعالیت هستند این موضوع بسیار مهم است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با اشاره به اینکه شعار روز جهانی هواشناسی 2016 میلادی «اقلیم آینده: گرم‌تر، خشک‌­تر و بارش‌های سیل‌آسا» اعلام شد، گفت: اقلیم جهان در حال تغییر است و روند تغییر اقلیم در دهه‌های آتی با انتشار بیش از پیش گازهای گل‌خانه­ای ناشی از فعالیت بشر در جو زمین ادامه دارد.

داداشی تصریح کرد: امروزه هواشناسان و اقلیم‌شناسان به این نتیجه رسیدند که موکول کردن بحث تغییر اقلیم به آینده معنا ندارد بلکه بحث تغییر اقلیم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: افزایش دما و تغییر در ویژگی‌های بارش از مسائل تغییر در اقلیم است که نمی‌توان گفت مقدار بارش کم شده حتی شاید افزوده شده و نوع بارش‌ها تغییر کرده و حالت سیل‌آسا به خود گرفته و همچنین ساعت‌های آفتابی نیز بیشتر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با تأکید بر اینکه باید برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: نمی‌توان با تغییر اقلیم مقابله کرد بلکه باید با آن کنار آمد و زندگی کرد اگر بتوانیم با تغییر اقلیم زندگی خود را هماهنگ کنیم مشکلی نداریم.

داداشی یادآور شد: با توجه به اینکه در فصل کشاورزی بارش‌های متناوب در مازندران اتفاق نمی‌افتد و موجب خشکسالی یا حتی مشکلات برای بحث کشاورزی شود، این‌ها مواردی که در بحث تغییر اقلیم مطرح است و آینده ما این‌گونه دارد پیش می‌رود.

وی افزود: دلیل تغییر اقلیم دست‌اندازی بشر به اقلیم و منابع طبیعی صورت گرفته ما هر چه به سمت جلو می‌رویم بیشتر به این سمت و سو پیش می‌رویم و انتخاب شعار امسال نیز به این دلیل بوده که تغییر اقلیم صورت گرفته است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران درباره دلیل بالا رفتن دما، گفت: این موضوع به‌علت افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو بوده که بشر با دست‌اندازی‌ها و تغییر در نوع زندگی و صنعت موجب آن شده که پیامد تبخیر زیاد، بارش‌های سیل‌آسا و موارد این چنینی است که اتفاق می‌افتد.

داداشی اضافه کرد: همچنین بارش‌های جامد یا برف کمتر اتفاق می‌افتد و بیشتر بارش‌های رگباری و سیل‌آسا را شاهد هستیم که خیلی سریع از دسترس خارج شده و به‌صورت روان‌آب تبدیل می‌شود همه این مواردی است که در حال حاضر در بحث اقلیم استان و کشور داریم.

وی با اعلام اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که اطلاعات هواشناسی از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین کار کاربرد دارد، اظهار کرد: هواشناسی دارد نقش خود را ایفا می‌کند و مردم ما نیز از این لحاظ شناخت کافی پیدا کردند اما باید برخی مسائل هواشناسی، دانشگاه، موارد صنعت و کشاورزی مانند چرخ‌دنده‌هایی باشند که با هم بچرخند در این صورت موتور را با هم به حرکت درآورده و به‌طور حتم در برنامه‌ریزی آینده بسیار موثر هستند.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران یادآور شد: در برخی موارد استعدادهایی وجود دارد و یا شناسایی در این راستا کم است که دارد روی این موضوع کار می‌شود تا انشاءالله در بحث روز هواشناسی، شناسایی در مازندران و کشور به نحو احسن اتفاق بیفتد.

داداشی به نقش‌آفرینی خوب صدا و سیما در زمینه اطلاعات هواشناسی اشاره کرد و افزود: از خبرگزاری‌های مهم به‌ویژه خبرگزاری فارس بوده که نخستین خبرها از هواشناسی کار می‌شود و بارها و بارها گفته شده و باید بیشتر تشکر داشته باشیم که در شناسایی عوامل آب و هوایی برای برنامه‌ریزی، مسئولان استانی و مردم نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه هواشناسی مازندران از نظر عملکردی تقریباً در رتبه عالی قرار دارد، بیان کرد: ولی با کمبود امکانات مالی مواجه است و پیگیر خرید تجهیزات فنی هواشناسی هستیم که با توجه به هزینه بالای آن از توان اعتبارات استانی خارج است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران در پایان گفت: با توجه به اینکه بیشترین نیروهای ما نیروهای تخصصی هستند نگهداری آنان با توجه به دریافتی مالی از اداره به آن اندازه نیست بسیار مشکل بوده و با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم مسئولان استان ما را همراهی کنند تا از این مسائل نیز عبور کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار