قانون‌دانی و قانون‌گذاری از مهم‌ترین وظایف نمایندگان است که در به‎کارگیری از فرد حقوق‌دان خلاصه نمی‌شود و افرای با دارا بودن تخصص در رشته خاص، تعهد، آشنایی با ابعاد حوزه انتخابیه، قدرت چانه‌زنی، قدرت بیان و استفاده از توانمندی‌های حوزه انتخابیه برای توسعه را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۸۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰ 29 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، حضور 84 درصدی مردم شهرستان‌های قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری از مشارکت حداکثری حکایت دارد که کسب رتبه برتر کشوری شهرستان سوادکوه‌شمالی با ثبت رکورد 3.98 مشارکت مردم بر این اهمیت افزوده است.

* لزوم تحقق مطالبات، انتظارات و وظایف نماینده مجلس

236 هزار و 417 رای مأخوذه در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی بود که عبدالله رضیان با 62 هزار و 192 رأی راهی بهارستان شد و سیدعلی ادیانی با 47 هزار و 203 رأی و کمال علی‌پورخنکداری با 46 هزار و 512 رأی به مرحله دوم راه یافتند و سیدهادی حسینی نیز با 40 هزار و 628 رأی و مرتضی هاشم‌پور با 32هزار و 790 رأی به رتبه‌های بعدی دست یافتند.

احترام به رأی و نظر مردم در انتخاب نماینده خود برای شورای روستا، شهر، شهرستان، خبرگان و ریاست جمهوری از اصول قانونی است و تمکین به آن باید در دستور کار قرار گیرد و کسانی که در این آزمون به موفقیت رسیدند باید در تحقق مطالبات و انتظارات و وظایف خود کوشا باشند و کسانی که موفق به کسب آرای مورد نیاز نشدند با تبریک به منتخبین به بررسی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و تعامل و همکاری با منتخبین را در دستور کار خود قرار دهند.

حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی از وسیع‌ترین و پر‌جمعیت‌ترین 9 حوزه انتخابیه استان مازندران بوده که وجود شهرستان‌های مختلف و تفکرات و سلایق متنوع قومی، قبیله‌ای، صنفی، سیاسی در آن باعث پراکندگی آرا و ایجاد ابعاد مختلف در تحلیل‌ها را به‌دنبال دارد.

* ترین‌های انتخابات مجلس در حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی دارای رخداد‌ها و ویژگی‌هایی است که بررسی آن می‌تواند در ترسیم افق چهارساله مجلس دهم چراغ راه باشد.

عدم حضور بانوان و روحانیون به‌عنوان کاندیدا در زمان نهایی رأی‌گیری این انتخابات وجود داشت که هر‌چند نام‌نویسی و انصراف و یا عدم احراز صلاحیت دو روحانی و یک خانم کاندیدا را در آن شاهد بودیم.

حضور چهار نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی که سابقه عضویت در مجالس نهم، هشتم و پنجم را در کارنامه داشتند نیز از پدیده‌های دیگر این دوره بود که دو نفر از آنان به مرحله دوم راه یافتند.

ثبت‌نام و تبلیغات و حضور تا پایان رأی‌گیری توسط افرادی که با نمایندگان ادوار مجلس تشابه فامیلی داشتند نیز از نکات روان‌شناسی سیاسی این دوره بوده است که رأی‌دهندگان باید دقت لازم بین اسامی کمال علی‌پورخنکداری با یزدان علی‌پورسارو‌کلایی، سیدهادی حسینی با سیدهادی حسینی‌اندار‌گلی و عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی با حمید‌رضا اکبری‌آلاشتی را مورد توجه قرار می‌دادند.

* پدیده انتخابات مجلس دهم حوزه انتخابیه قائم‌شهر

اگر رأی قابل توجه مرتضی هاشم‌پور، کیوان مرادیان و یوسف‌علی جوانی و رتبه نه‌چندان مناسب در رتبه هشتم عزت‌الله اکبری‎تالارپشتی را از نکات برجسته انتخابات دهم حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی بدانیم، کسب 62 هزار رأی عبدالله رضیان و حضور مستقیم وی در مجلس دهم را باید از پدیده‌های این دوره نام برد.

قاضی 48 ساله اهل ارطه قائم‌شهر که سابقه معاون سازمان بازرسی مازندران، ریاست دادگستری شهرستان‌های بهشهر، آمل و بابل، ریاست دادگاه تجدید نظر مازندران را در کارنامه دارد و از جانبازان دوران دفاع مقدس است، در سایت خود از عدم عضویت در احزاب چپ و راست و علاقه به اعتدال‌گرایی سخن می‌گوید، اما احزاب اصلاح‌طلب و تدبیر و امید او را در لیست خود قرار می‌دهند.

فعالیت چهره به چهره و رسانه‌ای خود را از حدود 2 سال قبل آغاز کرد و در شعار خود را تخصص و صداقت تأکید کرده است.

در مصاحبه با رسانه‌ها بر لزوم حضور حقوقدان در مجلس تأکید دارد و عدم وجود آن را، بدون روح بودن کالبد مجلس تشبیه می‌کند و موفقیت شهرستان آمل را در حضور حقوق‌دان آن شهرستان در مجلس شورای اسلامی تفسیر می‌کند.

با نگاهی بر برنامه‌ها و شعار‌های تبلیغاتی نماینده اول حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی برای مجلس دهم به کلی‌گویی‌هایی از مشکلات حوزه انتخابیه می‌رسیم که تنها توصیف شهرستان‌هایی با امکانات قابل توجه و بدون توسعه است و راهکار مصداقی و آینده‌نگرانه و قابل لمسی در این مطالب مشاهده نمی‌شود.

بیان مشکلات نساجی و البرز مرکزی و تأکید بر پیگیری افرادی که در وضعیت نا‌مناسب آن‌ دخالت داشتند و یا بیان اولویت‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی برای توسعه از مواردی است که بیان آن در توان قریب به اتفاق جمعیت حوزه انتخابیه قرار دارد و اکتفا به بیان کلیات، برنامه مناسبی برای توسعه و نماینده مجلس نیست.

* حباب قانون‌دانی و ترس از ناکار‌آمدی نماینده مجلس دهم حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی

قانون‌دانی و قانون‌گذاری از مهم‌ترین وظایف نمایندگان است که در به‎کارگیری از فرد حقوق‌دان خلاصه نمی‌شود و افرای با دارا بودن تخصص در رشته خاص، تعهد، آشنایی با ابعاد حوزه انتخابیه، قدرت چانه‌زنی، قدرت بیان و استفاده از توانمندی‌های حوزه انتخابیه برای توسعه را شامل می‌شود و تأکید صرف بر قانون‌دانی حبابی است که با نا‌کار‌آمدی نماینده و عقب‌ماندگی بیشتر حوزه انتخابیه همراه است و نگرانی از این حباب با سخنان و برنامه‌های نماینده منتخب مجلس دهم از حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی وجود دارد.

پیگیری لازم برای آشنایی عمیق با موانع توسعه شهرستان‌ها که به‌صورت گسترده‌‌ با ساختار‌ این شهرستان‌ها در ارتباط است، اولویت‌بندی شاخص‌های توسعه و اهتمام برای اجرایی شدن آن، استفاده از توان نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در بهره‌مندی از تجربه و ظرفیت‌های موجود، برگزاری جلسات کارشناسی به‌دور از هیجانات انتخابات به‌منظور زمان‌بندی مناسب در دست‌یابی به اهداف، دوری از صرف انرژی نمایندگی مجلس در چینش مسئولان استانی و شهرستانی و شهری و ایجاد تعامل مناسب با نماینده دوم شهرستان از مواردی است که مشاوران امین باید با نماینده اول حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی همراهی کنند و تمرکز بر قدرت تسلط به موارد قانونی به‌عنوان بخش کوچکی از موفقیت نماینده مجلس شورای اسلامی را تشکیل می‌دهد که آشنایی با ساختار‌های نوشته شده و نوشته نشده مجلس شورای اسلامی و استفاده بهینه از قوانین در خدمت توسعه مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد موج انتخاباتی، همراهی گفتمان تدبیر و امید در گنجاندن نام عبدالله رضیان در لیست اصلاح‌طلبان و تدبیر و امید مازندران، استفاده از روابط عمومی مناسب و بهره‌مندی از نوع عکس‌های تبلیغاتی، پراکندگی آرا و تعدد کاندیداها و عدم تمرکز لازم رأی‌دهندگان بر برنامه‌محوری از دلایل موفقیت نماینده اول حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی است که قدر‌دانی از این فرصت به‌وجودآمده برای خدمت اثر‌گذار به مردم از امید‌های علاقه‌مندان به توسعه است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار