مرگ بر اثر شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن بعضی عناصر داخلی بدن، عارضه قرصی است که قرار است آفت برنج را کم کند اما دلیل مرگ 39 نفر در 9 ماه گذشته در مازندران بود، مرگی که به‌صورت ارادی فرد به زندگی خود خاتمه می‌دهد.
کد خبر: ۱۷۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 30 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، صدای زن جوان و خراشیدن صورتش از مرگ همسرش و ضجه‌ها مادر به‌دلیل مرگ فرزندش که بیشتر تمایل دارند علت را مخفی کنند اما بالاخره علت مرگ در قالب ایما و اشاره و گوش به گوش البته درگوشی شنیده می‌شود؛ خودکشی با قرص برنج.

مازندران قطب تولید برنج کشور است اما پرس‌وجوهای مختلف از کشاورزان خرده‌پای برنج نشان می‌دهد که آنها کمتر از این قرص برای دور ماندن برنج از آفت استفاده می‌کنند اما این قرص مثل نقل و نبات در مازندران یافت می‌شود، از فروش در عطاری‌ها تا پیدا شدن آن در سوپرمارکت‌ها.

قرص آلومینیوم فسفید (AIP) که از آن برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلاتی همچون برنج استفاده می‌شود (با نام‌های تجاری‌ای همچون کویک‌فوس (QuickPhos)، سلفوس (Celphos) و در ایران با نام قرص برنج می‌توان آنرا یافت) سمی بسیار مهلک است به‌ویژه هنگامی که آن را از ظرف تازه باز شده مصرف کنند.

مرگ بر اثر شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن بعضی عناصر داخلی بدن، عارضه قرصی است که قرار است آفت برنج را کم کند اما دلیل مرگ 39 نفر در 9 ماه گذشته در مازندران بود، مرگی که به‌صورت ارادی فرد به زندگی خود خاتمه می‌دهد.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 39 نفر در مازندران به‌علت استفاده از قرص برنج جان خود را از دست دادند، می‌گوید: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 43 درصدی داشت.

وی با اعلام اینکه از 39 نفر فوتی‌های ناشی از قرص برنج در این مدت 25 نفر متأهل و بقیه مجرد هستند، ادامه می‌دهد: از مجموع 39 نفری که ‌جان خود را از دست دادند، 24 نفر مرد و بقیه زن هستند.

این قرص یعنی قرص مرگ‌آور برنج ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور خواهد مرد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در آمار رسمی پرده از مرگ 39 نفر در استان بر اثر مصرف قرص برنج برداشت و بیان کرد: بابل با 9 و ساری با 8 کشته بیشترین آمار کشته‌های مرگ ناشی از قرص برنج را دارد؛ البته این آمارها رسمی است و ممکن است آمار مرگ و میر ناشی از این روش بیشتر باشد، چون ممکن است بعضی از کسانی که این گونه مرگ را تجربه کردند به مراکز درمانی انتقال داده نشوند.

مدیر‌کل پزشکی قانونی مازندران با اعلام اینکه در همه ماه‌های سال مرگ و میر ناشی از مصرف قرص برنج در استان وجود داشت، افزود: فروردین، اردیبهشت و شهریور هر کدام با هفت مورد بیشترین و مهر و آذر هر کدام با یک مورد فوتی کمترین ماه‌هایی بود که در آن خودکشی با قرص برنج اتفاق افتاد.

مرگ همواره تلخ است اما مرگ ناشی از خودکشی برای بازماندگان بسیار تلخ و دردناک است؛ که باید مراکز و نهادهای مختلف مثل جهادکشاورزی در بخش توزیع سموم و آفت‌کش‌ها حساسیت بیشتری به‌خرج دهند و در کنار بعد نظارتی این نهاد مسئولانی که مسئولیت در حوزه جوانان دارند نیز در این بخش هوشمندانه عمل کنند.
 
بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار