رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور از تدوین آیین نامه ثبت و ساماندهی کودشیمیایی خبرداد.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 23 November 2015

به گزارش تابناک مازندران، کامبیز بازرگان امروز در گردهمایی یکروزه کاربرد تغذیه گیاهی و کنترل کیفی کودها  در باره نقش حاصلخیزی خاک در  تولید و لزوم تحول در نظام خاک در جهاد کشاورزی مازندران در ساری،  گفت: روند رشد جمعیت کشور 1.33 و میانگین جهانی 1.66 است.
رییس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور تصریح کرد: ما حدود 18.5 میلیون خاک در چرخه کشت داریم که این مقدار خاک قابل افزایش نیست و باید تولیدمان را افزایش دهیم و باید با منابع تولید مسئولانه برخورد کنیم.
وی با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف بشدت مصرف مواد غذایی به ویژه برنج را افزایش داده است، افزود: با توجه به افزایش جمعیت و افزایش تقاضا، شورشدن و آلوده شدن خاک و آب، محدودیت منابع آب و خاک، کاهش اراضی کشاورزی و تغییر کاربری در مازندران که گلوگاه کشاورزی را می‌فشارد، تهدید جدی به حساب می‌آید.
بازرگان با بیان اینکه در تولید برنج با 19 درصد کاهش سطح زیر کشت مواجه هستیم، اظهار کرد: برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهی  از 1394 تا 1404 تهیه شده  که در آن ویژگی فیزیکی، بیولوژیکی، و... در آن دیده شده است.
وی افزود: کود عامل مهم در حاصلخیزی خاک است و نظام تولید، توزیع و مصرف در کشور مهم است.
رییس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور گفت: طبق آمار جهانی مصرف بهینه از کود سبب حفظ محیط زیست شده است و طبق مقایسه مصرف کود از فائو مشخص شد مجموع مصرف ایران در سه عنصر کود 89  کیلوگرم در هر هکتار بوده که میانگین  مصرف کود در جهان 101 کیلوگرم در هر هکتار است.
وی افزود: متاسفانه کم مصرف کردن کود تبدیل شده به یکی از مشکلات در استفاده از خاک و این موضوع محدودکننده خواهد بود و برای افزایش تولید عاملی آسیب زا است.
بازرگان با بیان اینکه روند برداشت عناصر غذایی توسط محصولات زراعی و باغی و مصرف عناصر غذایی از کودهای شیمیایی، گفت: در تولید برنج مازندران شرایط خاک مناسب نیست و برای انسجام و پویایی و حاصلخیزی خاک باید کودها بر اساس نیاز مصرف شود.
وی  افزود: آمارهای  نشان می‌دهد آن مقدار کود  که نیاز است با آنچه که تامین شده است هم از نظر مقدار و هم از نظر نوع کود متفاوت است و این امر ریشه در مشکلات متعدد دارد  و این مقدار کودی که وجود دارد به درستی توزیع و مصرف نمی‌شود.
رییس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور بیان کرد: کود مورد نیاز کشور از طریق دو سامانه  دولتی و خصوصی مجزا تامین می شود، افزود: در 10 سال گذشته رشد تولید و توزیع  کود را در بخش خصوصی شاهد بودیم و اکنون برنامه ای که برای ثبت و کنترل در نظر گرفته شده برای این است که کودها دارای شماره ثبت باشند.
و ی افزود: در کشور حدود 3 هزار نوع کود وجود دارد و با آیین نامه ساماندهی کود درباره همه کودها ثبت و ساماندهی می شوند.
این مسئول عنوان کرد: اکنون کود به مقدار نیاز از نوع و مقدار مناسب مصرف نمی شود و نظارتی در مصرف نداریم از سویی کشاورز اعتماد خود را در مصرف کود از دست داده است.
وی یادآور شد:  دولت باید با تشکیل کنسرسیوم سه جانبه از شرکت خدمات مشاوره فنی، آزمایشگاه و تامین کننده کود  از شکل‌گیری این کنسرسیوم  و فعالیت های آن حمایت کند تا بتوانیم الزامات مورد نیاز برای تقویت خاک، در کشور رعایت شود.
بازرگان عنوان کرد: نهادینه کردن کنترل کیفی کودها در وزارت خانه کلید خورد  و تا کنون بیش از  2 هزار و 900 مدل کود در کشور در حال ثبت است و اکنون 100 نوع کود تاییدیه گرفتند.
وی افزود:  کشاورزان و باغداران برای اطلاع از صحت شماره ثبت کوها، شماره ثبت روی بسته کود را به شماره  3000646424  به سامانه پیامکی  ارسال کنند که در پاسخ همه مشخصات کود ارایه می شود و مردم باید طبق همان بسته بندی کودشان را دریافت کنند.

ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار