مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اختصاص تسهیلات 3 میلیون تومانی سرمایه در گردش برای کلزاکاران استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 22 October 2015
به گزارش تابناک مازندران  از شهرستان ساری، حسن عنایتی در کار‌گاه آموزشی انتقال دانش فنی کلزا با بیان اینکه این کارگاه آموزشی بر اساس دانش فنی روز کلزا و تکنولوژی تولید کلزا برگزار شد، گفت: کشور استرالیا با دارا بودن 2 میلیون و 400 هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا جزو تولیدکنندگان برتر کلزای دنیا است که 120 رقم بذر را تولید می‌کند.
وی ادامه داد: قصد داریم تکنولوژی بذر بر اساس مناطق و نیاز کشاورزان با همکاری کارشناسان و محققان داخلی و خارجی بررسی شود و بذر مورد نیاز که دارای ظرفیت عملکردی بالایی باشد، برای تولید در شرایط زراع کشت شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه اخیراً سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر این است دانش فنی بذر دنیا در محصولات مختلف به‌ویژه کلزا به کشور وارد شده و بومی شود، بیان کرد: مازندران با توجه به دارا بودن شرایط خاص آب و هوایی و ظرفیت بالا در کشت دانه روغنی به‌ویژه کلزا دارای جایگاه ویژه‌ای است و به‌دنبال این هستیم علاوه بر کشت ارقام رایج، ارقامی که دارای عملکرد بالا، مقاوم به بیماری و ارقام زودرس هستند را وارد چرخه تولید کنیم.
این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه در مازندران کشت کلزا به‌عنوان کشت دوم بعد از زراعت برنج انجام می‌شود، در تلاش هستیم ارقام زودرس را جایگزین ارقام موجود کنیم تا هم کشت کلزا و هم کشت برنج را در مزارع داشته باشیم.
عنایتی اضافه کرد: امسال علاوه بر ارقام رایج ارقام دیگر از جمله 4 هزار و 815، هایولا  760، هایولا 61 و هایولا 50 را وارد چرخه تولید کردیم.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشت کلزا باید از اولویت‌های کشت دوم در چرخه زراعی استان باشد، خاطرنشان کرد: کلزا زراعتی است که در تناوب‌پذیری در چرخه زراعی پاییزه قرار می‌گیرد، چراکه از لحاظ اقتصادی و عملکرد تأثیرگذاری خوبی بر محصولات غلات شامل گندم و جو دارد.
وی ادامه داد: کلزا می‌تواند در عملکرد دانه محصولات گندم و جو، کاهش جمعیت علف هرز و کنترل و کاهش آفات و بیماری‌ها تأثیرگذار باشد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه کشت کلزا تا 27 درصد در افزایش عملکرد دیگر محصولاتی که در چرخه کلزا قرار می‌گیرند، تأثیرگذار است، یادآور شد: می‌طلبد تولید این محصول را داشته باشیم به‌دلیل اینکه 90 درصد روغن کشور وارداتی است و کلزا از محصولاتی بوده که 40 تا 48 درصد روغن و 35 تا 40 درصد پروتئین دارد.
این مسئول اضافه کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور کارشناسان و محققان داخلی و خارجی سبب ارتقای مهارت و دانش فنی کارشناسان، مروجان و کشاورزان می‌شود که در تولید این محصول تأثیرگذار است.
عنایتی تصریح کرد: انتظار ما بر این است در راستای تولید کلزا، بسته حمایتی و تشویقی متناسب با نیاز بهره‌برداران در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم این محصول را جزو محصولات زراعی استان در کشت پاییزه داشته باشیم.
وی در پایان گفت: وزارت جهاد کشاورزی 2 تا 3 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای کشاورزان کلزا کار درنظر گرفته است.
گفتنی است، این مراسم با حضور کارشناسان دانه‌های روغنی 12 استان و محقق شرکت پاسیفیک سیدز استرالیا برگزار شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار