کد خبر: ۱۱۰۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶ 15 May 2023

به گزارش تابناک مازندران از ایلنا، مشکل کمبود آب برای شالیکاران مازندران جدی شد.

بر اساس این گزارش ، کشاورزان شالیزارهایی که در آنها برنج می کاشتند را از روی ناچاری به باغ مرکبات تبدیل کرده‌اند که این باغ مرکبات هم البته در این چند ساله به دلیل بالا رفتن قیمت کود و سموم هزینه‌های‌شان افزایش یافته و با عدم صادرات برای کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر به مشکل خورده‌اند.

کاشت درختان بی ثمر برای فروش چوب آنها

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: پاییز سال 1401 محصولات باغی مثل پرتقال با هزینه کارگر کیلویی کیلویی 5 هزار تومان به فروش می رسید و در واقع کشاورز این محصول را فقط چیده که درخت‌هایش آسیب نبیند و یکی از اتفاقاتی که در شمال کشور بسیار دارد رخ می‌دهد این است که کشاورزان هم کشت برنج و هم مرکبات را متوقف کرده‌اند و روی به کاشت درخت‌های بی ثمر آورده‌اند که بتوانند با فروش چوب آنها درآمدزایی و امرار معاش کنند.

مشکلات گوارشی با مصرف برنج‌های وارداتی

وی عنوان کرد: همه ما مصرف کننده برنج هستیم حالا یکی کمتر و یکی بیشتر و کیفیت برنج‌های وارداتی از هندوستان، پاکستان و امریکای جنوبی بسیار پایین است و مردم با مصرف این برنج‌ها دچار بیماری‌های گوارشی زیادی می‌شوند. ما که مازندرانی هستیم و عادت داریم که برنج با کیفیت ایرانی مصرف کنیم، گاهی که برنج وارداتی مصرف می‌کنیم دچار مشکلات گوارشی می‌شویم و همه همینطور هستند، تنها به علت عادت شاید متوجه نمی‌شوند. ولی در هر صورت بیماری‌های گوارشی برای مردم هست.

برزویی ادامه داد: واردات برنج باعث شده که برنج کاران شمال کشور دیگر برای‌شان نصرفد برنج بکارند و فکر نمی‌کنم در یک دهه آینده دیگر برنجی به غیر از مصرف شخصی خودشان برای دیگر استان‌ها محصول برنجی برای ارائه داشته باشند.

با مکانیزه کردن آبیاری 80 درصد از هدر آب جلوگیری می‌شود

وی گفت: مهم ترین نکته برای کشاورزی برنج، آب است که اگر آبیاری مکانیزه جایگزین آبیاری سنتی شود از 80 درصد هدر رفت آب جلوگیری می‌شود که البته برای این کار کشاورز از پس هزینه‌های مکانیزه کردن برنمی آید و بانک‌ها باید پای کار بیایند و به کشاورزان تسهیلات کم بهره، بی بهره و یا بلند مدت پرداخت بکنند که بتواند کشاورزی شان را مکانیزه کنند. 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
بدبخت از کشاورز گیر نیاووردید؟!! گوشت شد 500 کسی حرف نزد اما تا برنج شد 100 همه ریختن سرش و واردات رو اولیت قرار دادن در سال حمایت از تولید برنج شد 70 تومان. در ژاپن محصول کشاورز پیش پیش دو برابر خریداری میشه اینجا اولویت خرید سَم خالص از هندوستان و پاکستانه. مردم خودرو 100 تومانی رو 1 میلیارد میخرند ککشونم نمیگزه ولی برای برنج کشاورز بیچاره عربده می کشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار