جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار ۹ گانه به شماره ۱۵۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد
کد خبر: ۱۰۹۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸ 19 March 2023

به گزارش تابناک مازندران ، محمود حسینی پور استاندار مازندران از جنگل‌های هیرکانی به عنوان ظرفیت استثنایی گردشگری این استان نام برد و گفت:

مسافران را برای حفظ این منابع طبیعی و خدادادی دعوت می‌کنیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، سید محمود حسینی پور روز یکشنبه با حضور در دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران که در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برپاست، افزود: زنده نگه داشتن نمادهای میراثی در حوزه گردشگری و فرهنگی برای معرفی جذابیت های مازندران بسیار حائز اهمیت است که جنگل های هیرکانی از جمله این آثار به شمار می رود.

وی با اشاره به حضور میلیونی و اقامت مسافران در مراکز اقامتی و پذیرایی استان در تعطیلات پیش رو ادامه داد: ارائه خدمات مطلوب به مسافران با نظارت مستمر بر تمام مجموعه ها و اماکن اقامتی، خدماتی، پذیرایی و تاریخی رقم می خورد.

جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار ۹ گانه به شماره ۱۵۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.

جنگل های هیرکانی یا جنگل های شمال ایران، با پیشینه تکامل ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله، مانند نواری سبز به در ازای ۸۵۰ کیلومتر کناره های جنوبی دریای کاسپین را پوشانده اند. تغییرات بارشی و ارتفاعی زیاد، تنوع در شرایط اکولوژیکی از خاور تا باختر، تنوع بی مانند در گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های برجسته جنگل های هیرکانی است.

از این جنگل ها به عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود؛ زیرا خاستگاه و یکی از مهمترین پناهگاه های باختر اوراسیا برای گونه های گیاهی باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی، گونه های نادر و در معرض خطر گیاهی و جانوری و گونه های بومی محلی و منطقه ای و جهانی یگانه به شمار می روند. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار