کد خبر: ۱۰۹۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴ 12 March 2023

 به گزارش تابناک مازندران ، بیست و ششمین سالگرد اقدام برای رودخانه ها که در ۱۴ مارس ۲۰۲۳ (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) در سراسر جهان برگزار می شود را گرامی می داریم و بر اهمیت محافظت، صدا و جریان آب روان رودخانه ها تاکید می کنیم.

روز جهانی اقدام برای رودخانه ها، روزی است که به همبستگی اختصاص دارد، زمانی که جوامع مختلف در سراسر جهان با یک صدا گرد هم می آیند تا بگویند رودخانه ها و حقوق جوامعی که به آنها وابسته هستند مهم است!

این روز از اولین نشست بین المللی مردم آسیب دیده سدها در مارس ۱۹۹۷ در کوریتیبا،پارانا/برزیل به میزبانی جنبش مردمان آسیب دیده سد از برزیل (MAB) ایجاد گردید.
از آن زمان، هر سال هزاران اقدام برای رودخانه ها در سراسر جهان رخ داده است.

ما می توانیم با انجام اقداماتی برای رودخانه ها (۱۱ تا ۱۷ مارس - ۲۰ تا ۲۶ اسفند)، بخشی از این جنبش باشیم.

برگزاری کنفرانس های مجازی، ساماندهی جلسات هم اندیشی و کمپین های دیجیتالی، پاکسازی رودخانه ها و رودخانه پیمائی و قایقرانی و برگزاری جشن های گرامیداشت آب و رودخانه و هر اقدامی که در جامعه ما برای حفاظت و گرامیداشت اهمیت رودخانه ها نیاز است از جمله اقدامات برای رودخانه هاست، مهم این است که ما در این رویداد سهیم و اثرگذار باشیم! (و البته از پروتکل های ایمنی و قانونی منطقه خود پیروی کنیم)

قطعا مطلعید وزارت نیرو و آب منطقه ای استان مازندران در نظر دارد به بهانه تامین آب شرب و کشاورزی، سدهای بیشتری در استان مازندران احداث کند از جمله سد در حال احداث فینسک و سدهای های در حال ارزیابی کسلیان و زارم رود و ...

ارزیابی ها و اثرات محیطی این سدها حاکی از تخریب مناطق وسیعی از جنگلهای هیرکانی و منابع زیستی رودخانه ها و تغییرات اقلیمی در مناطق احداث سد است.

ما سرزمین ها و مردم آسیب دیده ناشی از اثرات سدهای ایران بویژه در استان های اصفهان و خوزستان و ارومیه و ... را دیده ایم.

ما معتقدیم که مدیریت آب شرب، سیل و خشکسالی لزوما نیازی به ساخت سد ندارد، بلکه روشها و راهکارهای مدیریت پایدار منابع آب در اولویت است.

ما کمپینی را برای مخالفت با ساخت سد بروی رودخانه کسلیان سوادکوه راه اندازی کردیم و در این راه جوامع محلی و تشکلهای مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی، کنشگران و فعالین و دوستداران محیط زیستی استانی و کشوری را با خود همراه کرده ایم. همه باید در تصمیماتی که بر آب و زندگی ما تاثیر می گذارد، نظر داشته باشند.

درخواست ما شفاف و مشخص است، ابطال مجوز سد کسلیان و جلوگیری از ادامه روند احداث دیگر سدهای استان مازندران.
اکنون زمان آن فرا رسیده است که از این حقوق دفاع کنیم، اکنون بیش از هر زمان دیگری.

با تشکر
وحید متانی، از طرف کارزار نه به سد کسلیان

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار