کوروش روحانی، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا:
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا گفت: در بین شهرهای مازندران، نکا «امنترین شهر» در زمینه ی تخلفات مربوط به منابع طبیعی است.
کد خبر: ۱۰۹۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴ 04 March 2023

به گزارش تابناک مازندران کوروش روحانی به مناسبت هفته ی منابع طبیعی در گفتگو با ما عنوان کرد: در کل حوزه شهرستان نکا در مجموع، حدود ۱۴ هزار هکتار «مرتع» و ۸۰ هزار هکتار «جنگل» وجود دارد. 

نکا «امنترین شهر» در زمینه ی تخلفات مربوط به منابع طبیعی است  

وی با بیان اینکه، از مجموع ۷ خودرو موجود در این اداره ، ۱ماشین آبپاش داریم که در «مناطق صعب العبور» کارایی زیادی ندارد و بیشتر برای مناطق هموار مناسب است گفت: یک دستگاه جدید و کوچک به نام «دمنده» تهیه کردیم که بسیار مناسب در اطفاء حریق است، این دستگاه روی دوش حمل میشود و در مناطق صعب العبور نسبت به ماشین آبپاشی کارایی بیشتری دارد، به همین جهت، مجددا آنرا تقاضا کردیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا با اشاره به ارزش جنگل در حیات و نیاز به تلاش در جهت حفظ آن گفت: جهت تهیه لوازم اطفاء حریق باید بیشتر هزینه شود، زیرا توسعه جنگلها جزو وظایف ماست و میبایست از روند تخریب هر چه بیشتر جلوگیری شود.

روحانی اظهار کرد: در موضوع طبیعت، کل جامعه ی جهانی به یکدیگر ارتباط دارند، بطوریکه اگر کسی در هر گوشه ای از جهان مرتکب کار اشتباهی در این خصوص شود، اثر آن در سایر نقاط نیز دیده میشود.

وی با بیان مزایای فراوان وجود عرصه های منابع طبیعی افزود: بغیر از انسان موجودات گیاهی و جانوری زیادی وجود دارند که نیازمند ایجاد «محیط ایمن» و شرایط نرمال در عرصه های طبیعی هستند و همه ی ما وظیفه داریم به کمک دولت از این امانت الهی محافظت نماییم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا گفت: در شهرستان نکا، برنامه ای جهت زراعت چوب داریم که باتوجه به اینکه، امسال سهمیه ی ما 55هزار اصله نهال بود، تاکنون 130هزار اصله نهال توزیع کردیم که شامل درختان زودبازده ای مثل صنوبر و اکالیپتوس و سایر گونه هاست و همچنین در بخش مشارکتهای مردمی نیز 15هزار اصله نهال توزیع شده است.

روحانی درباره نقش NGO ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند مردم و خیرین را ترغیب به همکاری و کمک‌های مالی در تولید و کاشت نهال‌های جنگلی نمایند.

وی گفت: با این اقدام میتوان تا حد قابل توجهی، پوشش گیاهی از بین رفته را احیا و واکاری کرد و همچنین در نقاط جدید برنامه توسعه ی فضای سبز پیاده کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا خاطرنشان کرد: نیاز هست ما بیش از گذشته تجهیز شویم و توجه تمام آحاد جامعه به مجموعه عملکرد ما جلب شود، زیرا منابع طبیعی صرفاً یک اداره اجرایی نیست و همه ی دستگاهها باید به ما در پیشبر اهداف عالیه مطروحه و در دراز مدت به ماکمک نمایند.

روحانی گفت: تمام تلاش ما این است که، طبق فرمایش مقام معظم رهبری؛ «فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود»، چراکه در این صورت، به محیط زیست، خسارت کمتری وارد میشود.

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه اکثر خسارتها توسط اشخاص با روشن کردن آتش و یا قاچاق چوب آلات وارد میشود، بنده برای اولین بار تقاضایی به مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران مبنی بر اینکه؛ «هر نوع آتش برافروختن در نقاط مختلف جنگل، حتی به عنوان تفریح، جرم تلقی شود» و تقاضا کردیم که در این طرح، ما نقاط خاصی را در جنگل جهت اسکان خانوادها تعیین کنیم تا آنها فقط در آن نقاط خاص بنشینند و اجازه ندهیم در هر عرصه ای هر کسی جهت کمپینگ و تفریح، آتش بیفروزد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا با بیان اینکه، در بین شهرهای مازندران، نکا «امنترین شهر» در زمینه ی تخلفات مربوط به منابع طبیعی است گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، «۵۵ فقره قطع درخت(ماده ۴۲)» ، «۱۰۹ مورد حمل چوب قاچاق(ماده ۴۸)» ، «۸ مورد تصرف منابع ملی(ماده ۵۵)» ، «۱ فقره تصرف مجدد(ماده ۶۹۳)» ، «۵ فقره برداشت ماسه و تخریب سیم خاردار (ماده ۶۹۰)» ، «۴ فقره کت زدن و خسارت به درخت(ماده ۴۶)» ، «۴۱/۱۹۶ متر مکعب حجم چوب آلات بازداشتی» ، «۱۴۲ استر(معادل ۱ متر مکعب) هیزم» و «۴۸۰ کیلوگرم بذر» تخلف ثبت شده است.

خبر: الهام زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار