کد خبر: ۱۰۹۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹ 01 February 2023

به گزارش تابناک مازندران ، با شیوع کرونا یکی از اخبار مهم برای رسانه‌ها و مردم، نقشه کرونایی کشور بود که نشان می‌داد کدام شهرها وضعیت قرمز و کدامیک در وضعیت نارنجی، زرد و یا آبی قرار دارند، اما نقشه کرونایی کشور تنها نقشه‌ای نیست که باید به آن توجه کرد؛ یکی از نقشه‌های مهمی که با جان و سلامت مردم ایران در ارتباط تنگاتنگ است و باید همیشه مورد توجه باشد، نقشه ذخایر خون استان‌هاست.

کرونا رفتنی است و قدر مسلم اپیدمی کرونا تمام خواهدشد (اگر چه ویروس کرونا در حد محدود همانند آنفولانزای فصلی باقی خواهد ماند)، اما نیاز به خون و فراورده‌های خونی دائمی و همیشگی است؛ بنابراین باید نقشه ذخایر خونی کشور مورد توجه قرارگیرد.

این نقشه در حال حاضر نشان می‌دهد استان مازندران در حالت قرمز و نیازمند اقدام فوری به اهدای خون است و استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در وضعیت نارنجی یعنی نیاز به اهدای خون هستند. استان‌های تهران و خراسان جنوبی نیز در وضعیت آبی یعنی اقدام به اهدای خون طبق روال معمول قرار دارند و وضعیت سایر استان‌های کشور سبز است، یعنی ذخایر خون در این استان‌ها مطلوب است.

اما نکته جالب نقشه این است که وضعیت استان آذربایجان غربی که در آن زلزله شدیدی رخ داده و مصدومان زیادی را راهی بیمارستان‌ها کرده سبز است، یعنی ذخایر خونی این استان مطلوب است و هیچ بحرانی علی‌رغم زلزله شدید از نظر تأمین خون وجود ندارد.

اما با توجه به شرایط این نقشه، چه اقداماتی از سوی مردم برای حمایت از بیماران نیازمند خون باید انجام شود؟

مژده نخلستانی، مدیرکل دفتر روابط عمومی و جذب و نگهداری اهداکنندگان خون در گفت‌‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که وضعیت ذخایر خونی کشور در حال حاضر چگونه است؟ گفت:

در حال حاضر میانگین ذخیره کشوری خون مطلوب و در حد سبز رنگ است. یعنی میزان ذخیره خون به صورت میانگین نزدیک به ۹ روز است. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار