مگس میوه مدیترانه ای سابقه حدود چهار دهه‌ای در مازندران دارد و تقریبا بومی استان شده است، بنا بر اظهارات کارشناسان حفظ نباتات مازندران، هر مگس ماده روزانه یک تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند
کد خبر: ۱۰۸۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶ 15 January 2023

به گزارش تابناک مازندران ، عبدالرحمان زاغی با توضیح این نکته که شفیره ها و مگس های مدیریترانه ای بشدت نسبت به سرما حساس هستند و زود از بین می روند، افزود: با پابیل کردن سایه انداز درختان به عمق حدود ۱۰ سانتی متر، آفت های احتمالی روی خاک می آید و در شب های سرد و یخبندان زمستان از بین می روند.

وی از باغداران استان خواست تا از سرمای زمستانی برای آفت‌زدایی از باغ‌هایشان به منظور کاهش میزان استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در فصل باردهی درختان استفاده کنند.

زاغی گفت: باغداران با انجام شخم سطحی یا پابیل کردن سایه انداز درختان سیاه ریشه و همچنین با هرس شاخه های آلوده می توانند آفات زمستان گذران را بدون هزینه از بین ببرند چرا که این دو روش تلفیقی نیمی از روش های مقابله با آفت محسوب می شود.

بررسی ها نشان می دهد که تداوم گرما، رطوبت بالا و وجود انواع میوه‌های تابستانی به عنوان میزبان، خطر گسترش نسل آفات مگس میوه مدیترانه‌ای را در باغ‌های مرکبات مازندران دوچندان کرده بوده است تا جایی که مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان نسبت به طغیان این آفت همزمان با برداشت مرکبات بویژه نارنگی‌های زودرس هشدار داد.

آفت مگس میوه مدیترانه ای سابقه حدود چهار دهه‌ای در مازندران دارد و تقریبا بومی استان شده است، بنا بر اظهارات کارشناسان حفظ نباتات مازندران، هر مگس ماده روزانه یک تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند.

وی توضیح داد: از آن جایی که باغ های سیاه ریشه از جمله گردو، سیب، گلابی و حتی کیوی که در خواب زمستانی هستند، کاهش دمای هوا تا ۱۰ درجه زیر صفر نه تنها ضربه ای به درختان باغ ها نمی زند، بلکه بسیار مفید نیز است.

وی با اظهار این نکته که یخبندان و دمای چهار تا پنج درجه زیر صفر برای نهال های کم سن در دشت و جلگه از جمله مرکبات استان آسیب زننده است، گفت: اگرچه باغداران پیش از سرما نکات فنی پیشگیری را برای این نوع باغ ها رعایت کرده اند از طرفی هنوز دمای هوا در دشت به ۲ درجه زیر صفر نرسیده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که تاکنون گزارشی از خسارت ناشی از سرما و یخبندان به باغ های استان نداشته ایم، گفت: سرما و یخبندان برای مقابله با همه آفات کشاورزی در فصل زمستان یک فرصت استثنایی محسوب می شود که طی چهار سال اخیر کمتر شاهد آن بودیم.

وی بر لزوم رعایت مسایل فنی در حراست از گل و گیاه زنیتی در مازندران تاکید کرد و گفت: پوشش واحد های تولیدی گل و گیاه زینتی برای مقابله با سرما ضروری است.

طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران در ۲۴ ساعت گذشته بلده با هفت درجه زیر صفر سردترین نقطه مازندران بوده است، کمترین دمای هوای ساری در ۲۴ ساعت گذشته ۲دهم درجه زیر صفر به ثبت رسید.

بر اساس آمار مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، ۱۶۰ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که ۲۰ هزار هکتار آن در مناطق کوهستانی و شیب دار است. سیب، هلو، شلیل، گردو، آلبالو و گیلاس از عمده‌ترین درختان سیاه ریشه مناطق کوهستانی استان مازندران است.

۱۱۰ هزار هکتار از باغات مازندران را مرکبات به ویژه درختان پرتقال تشکیل می دهد.

طبق اعلام مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران حدود ۹۰ درصد محصول مرکبات استان برداشت شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار