کد خبر: ۱۰۸۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ 10 January 2023

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر حیدر جانعلی‌زاده چوب بستی دانشیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران، در یک یادداشت تحلیلی جامعه شناختی به بیان ضرورت‌های تبیین و ترویج منش اجتماعی شهید سلیمانی در تعلیم و تربیت و حکمرانی پرداخت.

متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:

بسم الله الرحمن الرحیم

و لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی محمدالمصطفی و علی آله الطّیّبین الطّاهرین المنتجبین سیّما بقیّةالله فی الارضین
ضرورت های تبیین و ترویج منش اجتماعی شهید سلیمانی در تعلیم و تربیت و حکمرانی؛ تحلیلی جامعه شناختی
عنوان فوق، برآمده و برآیند دغدغه ی مربوط به ضرورت های شناخت صحیح از ماهیت و معنای مفهوم منش اجتماعیِ سردار دل ها و انجام تلاشی جامعه شناختی در فهم، تبیین و تحلیل کارکردها و فواید آن و پیاده سازی و بکاربندی و ترویج این منش در زندگی فردی و اجتماعی و بویژه در دو حوزه بسیار مهم 1. تعلیم و تربیت و 2. مدیریت و حکومت و مملکت داری است. در واقع، می توان پرسید: آگاهی یابی، آگاهی بخشی، بکارگیری و ترویج منش اجتماعی شهید سلیمانی در زندگی فردی و اجتماعی، خاصه در نظام تعلیم و تربیت مدرسه ای و دانشگاهی و نظام مدیریت، حکمرانی، حکومت و مملکت داری، چه ضرورت هایی دارد؟ چه نقش های اجتماعی ایفا می کند؟ و با چه آثار و پیامدهای اجتماعی همراه است؟ آیا منش اجتماعی سردار دل ها، متعلق به گذشته است و تاریخ مصرفش گذشته است؟ یا اینکه کاربردش و ضرورتش به امروز و الان زندگی مربوط می شود؟ یا اینکه، چنین منشی، برای آینده است و به کار آیندگان می آید؟ و یا اینکه، منش و سیره اجتماعی این شهید والا مقام، هم برای دیروز، هم برای امروز و هم برای فردای جامعه و جهان زندگی است و حتی این ضرورت ها، بیش از گذشته است و حتی بالاتر، ضرورت هایش برای امروز و فردای روابط اجتماعی در وجهی کثیر و کوثری، بیشتر و بیشتر احساس می شود؟ به نظر مبرهن است که پاسخ واقعی و حقیقی، این آخری است، حال اگر این آخری است، سوال این است: چگونه؟

بنابراین نوشتار حاضر، تلاشی جامعه شناختی پرای طرح این پرسش ها و کوششی برای ارائه پاسخ های جامعه شناختی -دانشجویی پیرامون آن است البته با حفظ این گزاره و این اعتراف که این نوشتار و این بیان از نقص برخور دار است و قابل نقد و پالایش می تواند باشد.

منظور از منش اجتماعیِ سردار دل ها، مجموعه ای متشکل از نوع نگاه، اندیشه، بینش، خصایل، کردار، گفتار و افعال و کلیه حرکات و سکنات اجتماعی جا افتاده و به صورت عادت واره درآمده این شهید عزیز است. این مفهوم می تواند به کلیه جهت گیری ها، خصلت ها و کنش های این شهید اشاره نماید که جزء کارکتر و شخصیت وی شده و در زندگی فردی و اجتماعی ایشان، نمود عینی یافته است. در مثالی عینی و محسوس مثلا می توان به خاطره سردار علی دانشمند به نحوه ی رفتار ایشان در دوران دفاع مقدس استشهاد نمود:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار