استاندار مازندران به ساماندهی‌ کاشت، داشت و برداشت برنج اشاره کرد و گفت: وجود فلزات سنگین در برنج مازندران کذب و به‌دور از واقعیت است.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 07 October 2015
به گزارش تابناک مازندران  س از شهرستان آمل، ربیع فلاح‌جلودار  در آیین نخستین جشنواره برنج مازندران به‌میزبانی مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران در آمل، اظهار کرد: باید در این مجموعه بزرگ با هم‌فکری راه‌هایی برای گره‌گشایی از مشکلات برنج‌کاران اندیشیده شود.
وی با اشاره به ساماندهی‌های لازم در زمینه کاشت، داشت و برداشت برنج و زیربنایی کردن کشاورزی، افزود: طی سال گذشته مشکلاتی همانند وجود فلزات سنگین در برنج مازندران مطرح شد که با تحقیقات لازم نشان داده شد که این ادعاها و زیرسئوال بردن‌ها کذب و به‌دور از واقعیت است.
فلاح‌جلودار با تأکید بر اینکه آزمایشات گوناگون موید این مهم است که برنج مازندران از آلودگی‌ها به دور است، تصریح کرد: بسیاری افراد به‌دنبال وارد کردن برنج هستند که این موضوع برنج مازندران را تهدید می‌کند.
این مسئول با تاکید بر اینکه جشنواره‌های برنج به‌منظور حمایت از کشاورزان و تولید داخلی انجام شود، خاطر نشان کرد: در سفر اخیر رهبر معظم انقلاب به مازندران در رابطه با برنج و تولید آن طرحی ارائه شد تا در آن به عنوان ناجی عمل کنیم.
فلاح‌جلودار با اعلام اینکه به‌هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم تا اراضی حاصل‌خیز کشاورزی، باغی و زراعی مازندران به اراضی غیر کشاورزی تبدیل شوند، تصریح کرد: طی مدت دو سال گذشته تاکنون این تغییر کاربری‌ها متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم تا یک سانتی‌متر از اراضی و خاک مرغوب مازندران که امنیت غذایی ایجاد می‌کند به ساخت‌وسازهای غیرمجاز تبدیل شود، گفت: در دولت یازدهم مشکلات کشاورزان مورد توجه قرار می‌گیرد هرچند به‌دنبال طرحی در وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا آب‌های سطحی این استان مهار شود.
استاندار مازندران گفت: مهم‌ترین مشکل مازندران آب شرب و زراعی است و میزان برخورداری مازندران از آب شرب و بهداشتی از استان‌هایی همانند سیستان و بلوچستان پایین‌تر است.
این مسئول با تاکید بر اینکه هم‌اکنون تنها هشت درصد از آب‌های سطحی استان مهار می‌شود، یادآور شد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان در بحث کمبود آب است و باید با احداث سدهای بزرگی همانند مخزنی هراز، گلورد و البرز مشکلات آب شرب و زراعی حل شود.
فلاح‌جلودار با اعلام اینکه 90 درصد از آب‌های شرب جمعیت این استان را چاه‌های زیرزمینی تامین می‌کنند، ادامه داد: این چاه‌ها ممکن است با مدیریت نادرست به وجود بیماری‌های عفونی و امراض مختلف آبی آلوده باشد که در دراز مدت بروز مشکل کند.
وی با بیان اینکه مازندران وضعیت مناسبی در تامین آب شرب ندارد، با گرامیداشت روز روستا عنوان کرد: روستا تولیدکننده بسیاری از اقلام مصرفی مردم هستند هرچند مازندران از محدود استان‌هایی است که ترکیب شهر و روستا در آن نزدیک به هم بوده و به 45 درصد جمعیت روستایی و 55 درصد جمعیت شهری می‌رسد.
استاندار مازندران با اشاره به اینکه باید مشکل تولید در روستاها را حل کنیم، گفت: این مهم از سیاست‌های اصلی‌مان است.
این مسئول متذکر شد: باید بحث‌هایی همانند مهندسی زراعی در مازندران انجام شده و با سرعت گسترش پیدا کند.
فلاح‌جلودار آمل را از شهرهای مازندران دانست که ضریب برخورداری از آب و خاک در آن بالاتر از عدد دو است، گفت: در این شهر حتی می‌توان سه بار کشت در طول سال انجام شود و این مهم مورد حمایت مسئولان قرار گیرد.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به مازندران، متذکر شد: از خواسته‌های‌مان در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به مازندران در مورد آب زراعی و شرب است، البته این درخواست از سوی مسئولان استانداری تصویب شده و منتظر ابلاغ رئیس جمهور در سفر به مازندران هستیم تا در برنامه پنج‌ساله توسعه اجرایی شود.
فلاح‌‌جلودار در مورد جلوگیری از واردات برنج در فصل برداشت، گفت: با حمایت و پیگیری‌های جدی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی تاکنون گزارشی در مورد واردات برنج نداشتیم هرچند معتقدم کشور به واردات نیاز دارد که باید در زمان مطلوب انجام شود.
استاندار مازندران یادآور شد: امروزه جوانان تحصیل‌کرده و محقق با وجود مکانیزاسیون در امر کشاورزی وارد میدان کشاورزی و تولید شوند زیرا روش‌های سنتی کشاورزی زمان‌بر بوده و با مکانیزاسیون سرعت در کشاورزی چندین برابر شده است.
این مسئول گفت: در زمینه کشت دوم و سوم در اراضی مازندران باید تحقیقات لازم صورت گیرد هرچند دلیلی ندارد تا حتما این کشت‌ها از نوع برنج شود زیرا باید محصولاتی استفاده شوند که توجیه اقتصادی داشته باشند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار