طی این مدت 300 میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران و 930 میلیون متر مکعب نیز از حدود 90 هزار حلقه چاه برای مصرف کشاورزی توزیع شد. رودخانه‌های استان نیز طی این مدت 6 ماهه 940 میلیون متر مکعب آبدهی کشاورزی داشتند
کد خبر: ۱۰۷۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵ 02 October 2022

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، راهبردهای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی استان برای فصل زراعی آتی در نخستین جلسه مشترک برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و مصارف آب طی سال آبی جدید به میزبانی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران و با حضور کارشناسان هواشناسی، جهاد کشاورزی و آب‌منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

مدیربهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این نشست با تشریح آخرین وضعیت آماری منابع آبی استان و ارائه گزارش عملکرد شرکت آب‌منطقه‌ای در مدیریت مصرف آب، مجموع آب مصرفی استان برای کشاورزی در فصل زراعی پشت‌سر گذاشته شده را 2 میلیارد و 407 میلیون متر مکعب بیان کرد و گفت: طی 6 ماه نخست امسال 289 میلیون متر مکعب از سدهای استان برای مصرف کشاورزی و آشامیدنی رهاسازی شد که 253 میلیون متر مکعب مربوط به کشاورزی و 36 میلیون متر مکعب برای آب آشامیدنی بود.

جواد طوسی اظهار کرد: طی این مدت 300 میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران و 930 میلیون متر مکعب نیز از حدود 90 هزار حلقه چاه برای مصرف کشاورزی توزیع شد. رودخانه‌های استان نیز طی این مدت 6 ماهه 940 میلیون متر مکعب آبدهی کشاورزی داشتند.

وی با بیان این‌که وضعیت منابع آبی استان در ابتدای سال آبی جاری و برای فصل زراعی آینده شرایط مساعدی ندارد، خاطرنشان کرد:در فصل زراعی پشت‌سر گذاشته شده با وجود کاهش بارندگی‌ها و آورد رودخانه‌ها خوشبختانه مدیریت مناسبی برای توزیع و تأمین آب کشاورزی مازندران انجام شد و توانستیم از بحران عبور کنیم. اما در حال حاضر ذخایر آبی ما وضعیت نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد و به همین دلیل باید برای مدیریت مصرف آب در فضصل زراعی آتی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: برای نمونه در دشت هراز نیاز آبی ما دست‌کم 30 متر مکعب بر ثانیه است که امسال به کمتر از 20 متر مکعب رسید. اما با تلاش همکاران و نوبت‌بندی مناسب توانستیم آب کافی را به زمین‌های کشاورزی محدوده شمالی دشت هراز برسانیم.

طوسی افزود: ذخیر فعلی مخازن سدهای استان در حال حاضر مجموعا 98 میلیون متر مکعب است. در حالی که پارسال در چنین زمانی این رقم 141 میلیون متر مکعب بود. برآوردها نشان می‌دهد که اکنون نسبت به زمان مشابه سال قبل منابع آب سطحی استان مجموعا 169 میلیون متر مکعب کمتر شده است.

وی اظهار کرد:در حال حاضر 41 میلیون متر مکعب ذخیره پشت سدها، 82 میلیون متر مکعب آورد رودخانه‌ها و 46 میلیون متر مکعب ذخیره آب‌بندان‌های استان نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است. این آمارها با توجه به پیش‌بینی‌ها از کاهش بارندگی در ماه‌های پیش رو، ما را برای تأمین آب کشاورزی در سال آتی نگران می‌کند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران خواستار توجه ویژه کشاورزان و جهاد کشاورزی استان به در نظر گرفتن برخی نکات مهم در کاهش مصرف آب کشاورزی شد و گفت: شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران مانند سال‌های گذشته در حال انجام اقداماتی برای مدیریت و کاهش مصرف آب است. اما انتظار داریم که به مسائلی مانند جلوگیری از توزیع بذر ارقام پرمصرف، توجه به کشت ارقام محلی، کشت نشدن شالی پس از گندم و جو، رعایت زمان‌بندی کشت و سایر موارد اثرگذار در کاهش مصرف آب توجه ویژه‌ای شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار