فوک خزری تنها پستاندار دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال است که به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است
کد خبر: ۱۰۶۸۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵ 19 September 2022

لاشه ۲۰ قلاده فوک خزری از ابتدای امسال تاکنون در نوار ساحلی مازندران کشف شده است.

 

عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: تلفات فوک‌های خزری پارسال و امسال در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته و امسال لاشه ۲۰ قلاده فوک در نوار ساحلی مازندران کشف شده است.

او افزود: این تلفات در محدوده سواحل استان از میانکاله در شرق مازندران تا چالوس در غرب استان اتفاق افتاد و بیشترین تلفات نیز در میانکاله و محمودآباد هر کدام با ۴ مورد گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص دلایل تلف شدن این فوک‌ها نیز گفت: عوامل زیادی مانند وجود تور‌های سرگردان صیادی، برخورد با پره‌های قایق‌های موتوری و احتمال بروز بیماری مطرح است.

کاویان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: تلاش شد تا نمونه سالمی از لاشه فوک خزری برای گرفتن نمونه بافت و ارسال به آزمایشگاه مرجع برای یافتن دلیل تلف شدن این گونه جانوری گرفته شود، اما متاسفانه لاشه سالمی تاکنون پیدا نشده است.

او ادامه داد: به دلیل اینکه لاشه این حیوانات چند روز بعد از تلف شدن در دریا توسط جریان‌های دریایی به سواحل می‌آید امکان نمونه برداری از بافت‌ها وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: فرضیه دیگر در خصوص تلف شدن غیرعادی فوک‌های خزری در سال گذشته و امسال انجام مانور نظامی جمهوری آذربایجان و تاثیر فیزیکی و شیمیایی انفجار‌ها روی این گونه جانوری است که باید طی مطالعاتی بررسی شود.

کاویان گفت: مهمترین اقدام این اداره کل گشت و پایش در نوار ساحلی و اعماق دریا برای ردیابی فوک‌های خزری است که با کمک سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود.

او افزود: انجمن امداد و نجات فوک خزری که در سواحل آشوراده فعال است اطلاعات خوبی در این زمینه دارد و گشت و پایش‌ها نیز با همکاری این سازمان مردم نهاد انجام می‌شود.

فوک خزری تنها پستاندار دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال است که به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است.

تعداد فک‌های خزری در این پهنه آبی تا سال ۹۰ میلادی نزدیک به یک میلیون قلاده تخمین زده می‌شد، اما این تعداد اکنون به کمتر از صد هزار رسیده است. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار