قلعه مارکوه که در ۶ کیلومتری شرق شهر رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا شهر کتالم واقع شده در سال ۷۹ با شماره ۳۴۸۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است
کد خبر: ۱۰۶۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷ 16 September 2022

قلعه هزار ساله مارکوه منطقه کتالم رامسر به دلیل بی توجهی در حفاظت از این شناسنامه های تاریخی منطقه سالها به حال خود رها شده بود تا این که دولت مردمی سیزدهم با تزریق ۳۰ میلیارد ریال اعتبار علاوه بر از سرگیری کاوش‌ های باستانی و مرمت آن، خوشحالی اهالی و دوستداران میراث فرهنگی را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آخرین کاوش‌های باستانی در قلعه‌ مارکوه به دهه ۸۰ باز می‌گردد، زمانیکه که یک تیم باستانشناسی فضاهایی از این دژ تاریخی‌ را شناسایی و مشخص می کنند، اما بعد از آن به دلیل نبود اعتبار و در ادامه در مواجه با آسیب‌های انسانی و طبیعی این قلعه برای مدت‌ها نه تنها رنگِ رسیدگی و حفاظت را به خود ندید بلکه در سایه نبود حریم مصوب با ساخت و سازهای در ارتفاع که هویت یکپارچگی قلعه را تحت تاثیر قرار داد تا مرز زوال و تهدید نما و منظر پیش رفت.  

قلعه مارکوه که در ۶ کیلومتری شرق شهر رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا شهر کتالم واقع شده در سال ۷۹ با شماره ۳۴۸۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

باستان شناسان بر اساس کاوش هایی که سال ۸۲ روی این قلعه انجام دادند کاربرد آن را یک دژ راهبردی در منطقه ارزیابی کردند، آنان معتقدند که قدمت آن به دوره اسلامی و قرن سوم هجری قمری باز می گردد.

از سوی دیگر بخشی دیگری از اهمیت قلعه مارکوه برای مردم منطقه علاوه بر پیشینه تاریخی و قدمتی که دارد، چشم اندازی است که در ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح دریا و به صورت ۳۶۰ برای هر بیننده ای فراهم می کند آنها را به تماشای پهنه وسیعی از دریا ، کوه و جلگه و جشنواره ای از رنگ ها در طبیعت دعوت می کند.

اما در عین حال که این ویژگی های طبیعی و تاریخی توأمان باید در کنار هم ظرفیت بی‌بدیل برای جذب گردشگر داخلی و خارجی که به دنبال کنجکاوی در تاریخ هستند باشد

 

به محلی برای حضور پرتعداد گاه و بی گاهِ مسافران و بومیان که تنها به دنبال تماشای طبیعت و با بی احتیاطی روی برج و باروهای قلعه پیِ عکس و خوش گذارنی هستند تبدیل شده است.

طی این مدت همین رفت و آمدهای کنترل نشده و بدون راهنمای قلعه سبب شده که فضاهایی که در سال ۸۲ شناسایی شدند تخریب شود، وضعیتی که بارها انتقاد دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان این بخش را برانگیخته و توجه مسوولان ملی و استانی برای تعیین ‌و تکلیف وضعیت قلعه شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار