ضرورت دارد کوهنوردان ایران و کلاردشت بعنوان کنشگران داوطلب به شکل‌گیری چنین مرکزی در منطقه کوهستانی علم‌کوه واقع در کمپ ونداربنِ کلاردشت همت گمارند و از سازمان‌های ذی‌مدخل دولتی بخواهند تا برای تجهیز آن به فناوری‌های روز جهانی اقدامات لازم را به انجام رسانند
کد خبر: ۱۰۶۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵ 13 August 2022

به گزارش تابناک مازندران ، منطقه کوهستانی علم‌کوه به دو دلیل کلیِ طبیعی و انسانی، حادثه‌خیزترین منطقه کوهستانی خاورمیانه است!

درحالیکه دلیل طبیعی حادثه‌خیز بودن منطقه علم‌کوه به سخت‌گذربودن، بهمن‌خیز بودن و ریزشی‌بودن سنگ‌های قله‌های آن منطقه دلالت دارد ولی دلیل انسانی آن با خطای کوهنوردان و ضعف سازمان‌های ذی‌مدخل در سرعت بالای امدادونجات آنها مرتبط است.

مطالعه بنیاد توسعه پایدار ایران بر روی حوادث کوهستانی منطقه علم‌کوه و کوهنوردان حادثه‌دیده‌ای چون علیرضا گل‌آرا(شهریور ۱۳۹۶ - مسیر گرده آلمان‌ها)، سینا متجدد(امرداد ۱۳۹۸ - خط‌الراس قله سیاه‌کمان به چالون)، محمدجواد رحیمی(بهمن ۱۳۹۸ - مسیر هسارچال پس از گذر از گرده آلمان‌ها)، عباس کلهر و حامد شاه‌حسینی(دی ۱۴۰۰ - گرده آلمان‌ها) و مهدی شایگان(امرداد ۱۴۰۱ - گرده آلمان‌ها) در شش‌سال متناوب (که منجر به مرگ همگی آنها شد) نشان از آن دارد که اگر یک مرکز واکنش سریع با امدادگران ورزیده همراه با فناوری‌های روز جهانی در آن منطقه ایجاد می‌شد، احتمال زنده‌ماندن تمامی کوهنوردان یادشده به بالای ۸۰درصد ارتقا می‌یافت!

مطالعات تطبیقی بنیاد اشاره‌شده بر روی مراکز واکنش سریع در مناطق کوهستانی کشورهایی چون: فرانسه، آلمان، ایتالیا، نپال و پاکستان و مقایسه آنها با کیس ایران(با تاکید بر منطقه علم‌کوه) نشان می‌دهد: "ضرورت شکل‌گیری چنین مرکزی در منطقه حادثه‌خیز علم‌کوه از آن جهت حائز اهمیت فراوان است‌که احتمال مرگ کوهنوردان حادثه‌دیده و امدادگران آن منطقه را از صددرصد به کمتر از بیست‌درصد کاهش می‌دهد. این مرکز افزون بر امدادگران زبده و کارآزموده، باید از تجهیزات درمانی پیشرفته و فناوری بالگرد نیز جهت هلی‌برد سریعِ امدادگران به نقاط حادثه‌خیز و انتقال سریع کوهنوردان حادثه‌دیده به مراکز درمانی برخوردار باشد".

ضرورت دارد کوهنوردان ایران و کلاردشت بعنوان کنشگران داوطلب به شکل‌گیری چنین مرکزی در منطقه کوهستانی علم‌کوه واقع در کمپ ونداربنِ کلاردشت همت گمارند و از سازمان‌های ذی‌مدخل دولتی بخواهند تا برای تجهیز آن به فناوری‌های روز جهانی اقدامات لازم را به انجام رسانند. بدیهی است؛ با استفاده از امکانات این مرکز می‌توان به دیگر مناطق کوهستانی حادثه‌خیز ایران نیز سرویس داد.

کوروش برارپور 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار