طرح کاداستر از طریق سامانه شمیم و به صورت کاملاً الکترونیک و با صدور سند‌های هوشمند انجام می‌شود و نیازی نیست برای هر مالک سند مالکیت کاغذی صادر شود
کد خبر: ۱۰۵۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴ 29 June 2022

به گزارش تابناک مازندران ، مردم برای تبدیل اسناد دفترچه‌ای به سند‌های تک برگی اقدام کنند
سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین گفت: با توجه به اینکه اسناد دفترچه‌ای از درجه اعتبار ساقط شده است، از مردم می‌خواهیم هر چه سریعتر برای تبدیل این اسناد به سند‌های تک برگی اقدام کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، غلامحسینی، سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: مجموع اراضی ملی ۷۷۰ هزار هکتار است که صددرصد آن تثبیت شده و برای ۹۷ درصد از این اراضی، اسناد حد نگار یا کاداستری صادر شده است.

وی افزود: سه درصد از اراضی باقیمانده در مرز استان‌های قزوین و مرکزی است که با توجه به اختلافات بر سر مالکیت این اراضی، به زودی برای این اراضی سند تک برگی کاداستری صادر می‌شود.

غلامحسینی خاطرنشان کرد: سامانه کاداستر پلاک‌ها یا نقشه‌هایی که به صورت هندسی یا توصیفی ثبیت می‌شوند، به هیچ وجه جابه جا نمی‌شود مگر با دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و در این زمینه دیگر تعارض متصور نخواهد بود

وی افزود: مستثنیات پیرامون اراضی ملی، هنوز تثبیت نشده‌اند و با ارائه یو تی ام ملک متقاضی، به راحتی می‌توان مشخص کرد که این اراضی تثبیت شده‌اند یا خیر.

به گفته سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین، از ۷۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان دو هزار و ۶۳۵ پلاک در سامانه کاداستر ثبت شده است.

سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین تصریح کرد: ۳۰ درصد از پرونده‌های دادگاه‌ها بر سر اختلافات ملکی ثبت می‌شود که با صدور اسناد تک برگی و کاداستری، این اختلافات به حداقل می‌رسد.

وی افزود: ۴۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان قزوین وجود دارد که ۱۰۰ هزار هکتار از این اراضی در بانک کاداستر ثبت شده است و برای ۲۵ هزار هکتار از این اراضی اسناد تک برگ کاداستری ثبت شده است و مردم و کشاورزان با استقبال از طرح کاداستر می‌توانند یاریگر سازمان ثبت اسناد و املاک در این طرح مهم باشند.

غلامحسینی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی، تا دو سال آینده رفع تداخلات و تا چهار سال آینده کاداستر اراضی کشاورزی استان قزوین به پایان می‌رسد، تأکید کرد: تثبیت اراضی کشاورزی در سامانه کاداستر یکی از مهمترین برنامه‌های اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین در سال ۱۴۰۱ است و تا دو سال آینده تلاش می‌کنیم با استقبال کشاورزان و رفع موانع، تمامی اراضی کشاورزی استان در سامانه کاداستر ثبت شود.

وی افزود: امسال سه روستای رحمت‌آباد، حاجی‌تپه و محمدآباد گرگر، به صورت پایلوت برای صدور اسناد کاداستری اراضی کشاورزی انتخاب شدند و با تشریح مزایای این کار برای مردم و کشاورزان، شاهد استقبال خوب آن‌ها بودیم و بخشی از این اسناد هم صادر شده است، اما برخی از مردم در زمینه تصرفات ملکی اختلاف دارند و به همین دلیل از این طرح که به صورت رایگان در این روستا‌ها اجرا می‌شود، استقبال نکردند.

سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین تأکید کرد: طرح کاداستر از طریق سامانه شمیم و به صورت کاملاً الکترونیک و با صدور سند‌های هوشمند انجام می‌شود و نیازی نیست برای هر مالک سند مالکیت کاغذی صادر شود.

سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین بیان کرد: درخواست صدور سند مالکیت از طریق سامانه تعیین تکلیف به صورت تمام الکترونیک انجام می‌شود و پس از بارگذاری مدارک مورد نیاز و ارسال آن به سامانه، مرحله به مرحله از طریق پیامک به مالک اطلاع‌رسانی می‌شود تا برای امضای تفاهم‌نامه‌ها به اداره کل ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند.

وی افزود: عدم تکمیل کاداستر مهمترین و بزرگترین مشکل مردم و سازمان ثبت اسناد و املاک است و با این کار جلوی تعارض گرفته می‌شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار