در سال‌های اخیر با وجود همه هشدارهایی که درباره تهدیدهای جدی آلایندگی این نیروگاه مطرح شد، جز برخی وعده‌های تکراری مانند تامین گاز نیروگاه، گام عملی برای حذف مازوت‌سوزی آن برداشته نشد تا این برداشت برای ساکنان منطقه و دوست‌داران محیط زیست ایجاد و به مرور تقویت شود که اصلا عزمی برای جلوگیری از ادامه این روند پرخطر وجود ندارد
کد خبر: ۱۰۵۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ 28 June 2022

به گزارش تابناک مازندران ، نیروگاه شهید سلیمی نکا چند سال است که از منبع پایدار تولید برق به یک منبع پایدار تولید آلودگی و تهدید سلامت مردم منطقه هم تبدیل شده است. واحدی که بیخ گوش میانکاله به دلیل تأمین نشدن گاز مورد نیاز، نه فقط در زمستان، بلکه در کل سال مازوت می‌سوزاند؛ چقدر؟ حدود یک میلیارد لیتر در سال!

بر اساس گزارش خبرمازندران، نیروگاه شهید سلیمی نکا چند سال است که از منبع پایدار تولید برق به یک منبع پایدار تولید آلودگی و تهدید سلامت مردم منطقه هم تبدیل شده است. واحدی که بیخ گوش میانکاله به دلیل تأمین نشدن گاز مورد نیاز، نه فقط در زمستان، بلکه در کل سال مازوت می‌سوزاند؛ چقدر؟ حدود یک میلیارد لیتر در سال!

 

مازوت‌سوزی نیروگاه شهید سلیمی نکا چند سال است که به قصه‌ای خطرناک برای ساکنان مناطق اطراف نیروگاه، طبیعت و زیست‌مندان تالاب میانکاله و حتی بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه شرقی و نوار ساحلی شرق تا نقاط مرکزی مازندران انرژی تبدیل شده است.

سوزاندن حدود ۵ تا ۶ میلیون لیتر مازوت که گفته می‌شود از نوع مازوت بی‌کیفیت هم هست، اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. اما در سال‌های اخیر با وجود همه هشدارهایی که درباره تهدیدهای جدی آلایندگی این نیروگاه مطرح شد، جز برخی وعده‌های تکراری مانند تامین گاز نیروگاه، گام عملی برای حذف مازوت‌سوزی آن برداشته نشد تا این برداشت برای ساکنان منطقه و دوست‌داران محیط زیست ایجاد و به مرور تقویت شود که اصلا عزمی برای جلوگیری از ادامه این روند پرخطر وجود ندارد.

آلودگیِ چهارفصل

اگر آلودگی هوا در کلانشهرها فصلی است، در مناطق مرکزی و شرقی مازندران چهارفصل است. بزرگترین منبع آلودگی هم نیروگاه نکا محسوب می‌شود. اتفاقا دائمی بودن آلودگی هوا در مناطق اطراف نیروگاه نکا طی چند روز اخیر در فضای مجازی خبرساز شد. پس از این‌که حر منصوری عبدالملکی کنش‌گر محیط زیست و مدیر انجمن دیده‌بان میانکاله صبح روز ۶ تیر مانند بسیاری از روزهای سال با خاکستر ناشی از مازوت‌سوزی روی خودروی شخصی‌اش و برخی سطوح دیگر مواجه شد، تصمیم گرفت با زیر میکروسوپ قرار دادن برخی سطوح طبیعی مانند برگ درخت و میوه‌های کشت شده در منطقه، آلودگی هوای مناطق شرقی مازندران را به تصویر بکشد.

حاصل این آزمایش ساده او تصاویر نگران‌کننده‌ای را ثبت کرد که چند نمونه از آن را می‌بینید:

نیروگاه نکا؛ منبع چهارفصل آلایندگی هوا در مازندران

منصوری همراه با این تصاویر، متن کوتاهی را هم در فضای مجازی منتشر کرد و نوشت:

«تصاویری که می‌بینید از اثر خاکستر مازوت روی گیاهان، برگ، سبزی و میوه در حیاط منزل یک شهروند محلی هست که با میکروسکپ استریو ثبت شده. در گذشته بررسی‌های ما نشان داده که این خاکستر می‌تونه کیسه اسانس مرکبات رو سوراخ و به درون پوست میوه برسه و میوه رو خراب و آلوده کنه. (اراضی اطراف نیروگاه عمدتا محل تولید محصولات کشاورزی و باغی هستن). با این احوال برای شستن میوه و سبزی در منطقه باید توجه ویژه‌ای صورت بگیره. حالا شما قضاوت کنید که این خاکستر در صورت ورود به چشم و ریه چه شرایطی رو برای فرد پیش میاره؟»

مازوت‌سوزیِ ۱۵ ساله

ماجرای مازوت‌سوزی نیروگاه نکا از سرمای سراسری دی ۱۳۸۶ آغاز شد. شدت سرما و یخبندان به حدی بالا بود که کشور و بویژه مازندران دچار بحران تأمین گاز شد. طبیعتا در تأمین برق هم اختلالاتی رقم خورد. برای برخی واحدهای نیروگاهی از جمله نیروگاه نکا مجوز مازوت‌سوزی صادر شد. از همان زمان مازوت‌سوزی بلای جانِ طبیعت و کشاورزی و ساکنان و زیست‌مندان منطقه شد. حالا هم چند سال است که آلودگی ناشی از مازوت‌سوزی را می‌توان روی نوار ساحلی مشاهده کرد.

مسیر دود برآمده از دودکش‌های نیروگاه را که دنبال کنیم گاهی تا نور و رویان هم می‌توان آن را دید. از شرق هم این آلودگی تا برخی شهرهای گلستان را در بر می‌گیرد. ضمن این‌که با جریان هوا و وزش باد بین ساحل دریا و دامنه‌ کوه‌ها حرکت می‌کند و در رفت‌وآمد است.

مازوت‌سوزی قرار بود برای مدتی محدود انجام شود و سپس هم اعلام شد صرفا به ماه‌های سرد سال محدود خواهد شد. اما خلاف آن ثابت شد. یعنی حالا این نیروگاه طی طول سال مازوت می‌سوزاند. دودش هم به چشم «همه» می‌رود. «همه» یعنی طبیعت، کشاورزی، مردم و حتی خود مسئولانی که خودشان و خانواده‌های‌شان در این استان زندگی می‌کنند.

اهالی منطقه می‌گویند میزان آلودگی رو به افزایش است. یعنی با خاکستر بیشتری در محیط زندگی‌شان مواجه می‌شوند. حتی به اعتقاد آن‌ها ذرات خاکستر مازوت هم درشت‌تر از قبل دیده می‌شوند.

ویدئوی زیر را یکی از اهالی ساکن اطراف نیروگاه برای مدیر انجمن دیده‌بان میانکاله فرستاده است. این شهروند ابتدا دود برآمده از دودکش‌های نیروگاه را به تصویر و با ارائه توضیحی ساده، آلودگی را با یک تکه پارچه نشان می‌دهد. 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار