در تحولی غیر قابل پیش بینی تورم ویلا از تورم مسکن تهران جلو زد؛ 
کد خبر: ۱۰۵۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷ 27 June 2022

به گزارش تابناک مازندران ، دنیای‌اقتصاد نوشت : تازه‌‌‌ترین بررسی‌‌‌ها از وضعیت بازار املاک در شمال کشور از بروز نوعی دودستگی در این بازار خبر می‌دهد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دودستگی اخیر در بازار املاک شمال کشور بر اساس تحقیقات به عمل‌آمده از تحولات ملکی در استان مازندران نشان می‌دهد،

دودستگی در املاک شمال !؟
 

بازار معاملات خرید و فروش ویلاهای مسکونی در مقایسه با بازار معاملات زمین در این استان، هم‌‌‌اکنون دو وضعیت متفاوت و دوگانه را تجربه می‌کند که می‌توان از آن با عنوان بروز دودستگی در بازار املاک شمال کشور یاد کرد.  

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که هم به لحاظ نوسانات قیمت وهم از نظر تحرکات معاملاتی، بازار معاملات ویلا در استان مازندران در شرایط رونق نسبی قرار گرفته است؛ اما شرایط در بازار زمین متفاوت است. به این معنا که در بازار معاملات زمین در این استان، هم قیمت زمین از ثبات نسبی برخوردار است و هم معاملات در این بخش از بازار ملک به نسبت کم‌‌‌تحرک است. درحالی‌که در بازار معاملات ویلاهای مسکونی شاهد رشد محسوس قیمت از یکسو و افزایش میزان تقاضا و حجم معاملات از سوی دیگر هستیم.

 

 

شرایط فعلی در بازار املاک شهرهای شمالی (استان مازندران) را می‌توان به پایان دوره رکود نسبی در این بازار بعد از گذشت حدود نیمسال تعبیر کرد. رکود در بازار معاملات املاک و ویلاهای مسکونی در شهرهای شمالی که تقریبا از اوایل زمستان سال گذشته تحت‌تاثیر کاهش انتظارات تورمی و کاهش تحرک سرمایه‌گذاران در این بازار آغاز شد، هم‌‌‌اکنون و بعد از گذشت نزدیک به نیمسال، پایان یافته است. اتمام دوره رکود نیمساله در بازار معاملات املاک شهرهای شمالی به‌خصوص بازار معاملات ویلاهای مسکونی استان مازندران، خود را در شکل افزایش قیمت و همچنین افزایش تقاضا برای خرید ویلا در این شهرها نشان می‌دهد.

این در حالی است که بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد هم‌‌‌اکنون تورم ملکی در شهرهای شمالی از تورم مسکن تهران نیز سبقت گرفته است. ضمن آنکه بررسی‌‌‌ها و تحقیقات به‌عمل آمده از شناسایی دست‌‌‌کم چهار عامل محرک رشد قیمت و افزایش تعداد معاملات ویلا در شهرهای شمالی در ماه‌‌‌های اخیر خبر می‌دهد.

تغییر نسبت قیمت تهران و شمال

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد نسبت و فاصله قیمت مسکن تهران به قیمت مسکن در شهرهای شمالی کاهش یافته است. این موضوع به دنبال سبقت تورم شهرهای شمالی (به طور مشخص شهرهای واقع در استان مازندران) از تورم مسکن تهران، قابل مشاهده است.

برآوردهای «دنیای‌اقتصاد» از سطح متوسط قیمت مسکن در شهر تهران و میانگین قیمت مسکن در استان مازندران نشان می‌دهد درحالی‌که در سال98 نسبت قیمت مسکن تهران به شمال برابر با 6 بود، این میزان بر مبنای آخرین آمارهای رسمی مربوط به تحولات قیمت مسکن در کشور، به 6/ 4 رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار