وقتی بدون برنامه عمل می‌کنند
براساس تصویب هیات وزیران در سال ۱۳۸۱ تاکنون استقرار واحد‌های صنعتی و شیمیایی در استان‌های شمالی به جز شهرک‌های صنعتی ممنوع اعلام شده موضوعی که حتی مخالف سند ملی آمایش سرزمین است
کد خبر: ۱۰۵۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷ 22 June 2022

به گزارش تابناک مازندران ، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه گفت:

در مورد میانکاله، انتقادی دارم که بخشی از آن به قوه قضائیه و بخشی به مسئولان ذیربط در سایر حوزه‌های تصمیم گیری برمی‌گردد. 

وی در ادامه اظهار داشت: این پروژه در حال حاضر متوقف شده است.

 

پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از بهترین اندوخته‌گاه‌های پرندگان آبزی است که درسال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد.

این منطقه حفاظت شده درسال ۱۳۵۴ به دلیل جذب گونه‌های نادر و رو به انقراض و پرندگان آبزی مهاجر و همچنین محل تخم ریزی آبزیان دریای خزر و نیز جاذبه‌های طبیعی خاص، به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت. در ادامه حیات این شبه جزیره، در سال ۱۳۵۵ توسط برنامه MAB سازمان یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته شد.

از سوی دیگر این تالاب به عنوان منطقه‌ای مهم برای پرندگان توسط سازمان بین المللی حیات پرندگان شناسایی شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پرندگان کمیاب و در خطر انقراضی نظیر قوی فریادکش و... اشاره کرد که همگی این جانوران در فهرست ممنوعیت تجارت جهانی پرندگان در معرض خطر (CITES) قرار گرفته‌اند.

اما با توجه به موقعیت این تالاب در در روز‌های پایانی سال گذشته کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی مازندران در روستای حسین آباد شهرستان بهشهر و در حریم تالاب بین المللی میانکاله توسط وزیر کشور بر زمین زده شد؛ مجتمعی که قرار است تا با سرمایه گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی مشغول به کار شود . 

براساس تصویب هیات وزیران در سال ۱۳۸۱ تاکنون استقرار واحد‌های صنعتی و شیمیایی در استان‌های شمالی به جز شهرک‌های صنعتی ممنوع اعلام شده موضوعی که حتی مخالف سند ملی آمایش سرزمین است 

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی گفت: پروژه‌ای که برای ارزیابی زیست محیطی به ما پیشنهاد شده دارای ۲ فاز است که فاز اول آن در استان مازندران و فاز دوم در استان سمنان است. در فاز اول، گاز متان به پروپیلن تبدیل شده و پس از انتقال به استان سمنان با یک خط لوله به طول ۲۰۰ کیلومتر، در فاز دوم به محصول نهایی پروژه که همان پلی پروپیلن است، تبدیل می‌گردد 

وی در پایان گفت که صدور مجوز برای پروژه پتروشیمی میانکاله از اساس غیرممکن است و دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه برای آن مجوزی صادر نخواهد کرد. 

البته برخی ها اعتقاد داشتند درصورت ساخت پروژه پتروشیمی در میان کاله عده زیادی مشغول به کار می شوند.

پرسش این است که چرا این پروژه در مناطق دیگر مازندران اجرا نمی‌شود ؟ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
چرا این پروژه پتروشینی تو شهرهای دیگه مازندران ساخته نمیشه؟ چ کسانی مناف دارن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار