تالاب میانکاله باید احیا شود، به دلیل اینکه اگر این احیا صورت نگیرد، یک سطح عظیم از کانون گرد و غبار‌های نمکی در منطقه ایجاد خواهد شد که منجر به مشکلات زیست محیطی، معیشت، حیات وحش و تنفسی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴ 16 June 2022

به گزارش تابناک مازندران، گلزار اظهار داشت که لایروبی خلیج گرگان بیهوده است چون اول باید سطح آب دریای خزر بررسی شود

بر اساس این گزارش، یک کارشناس مهندسی آب و خاک گفت: کاهش آب دریای خزر بر محیط زیست، ژئوپلتیک، اقتصاد، سیاست و ... تاثیرگذار است.

حنیف رضا گلزار گفت: در خصوص ضرورت احیای تالاب میانکاله شکی نیست، به دلیل اینکه اگر این احیا صورت نگیرد، یک سطح عظیم از کانون گرد و غبار‌های نمکی در منطقه ایجاد خواهد شد که منجر به مشکلات زیست محیطی، معیشت، حیات وحش و تنفسی می‌شود.

کارشناس مهندسی آب و خاک گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی و تبخیر سالانه سطحی دریا به حجم ۳۹۷ میلیارد متر مکعب، تا پایان قرن جاری میلادی تراز آب دریای خزر ۹ تا ۱۸ متر کاهش پیدا خواهد کرد، یعنی به اندازه‌ ۷ سد امیرکبیر کرج در سال از دریای خزر آب تبخیر می‌شود.

به گفته او با وجود چنین شرایطی، لایروبی یک کار بیهوده است. اگر مشکلات تراز دریا هم حل شود، جریان پادساعتگرد دریا که از غرب به شرق در جریان است، تمام رسوبات و نمک دریا را وارد تالاب میانکاله و خلیج گرگان می‌کند که با این روند مشکلات محیط زیستی در این منطقه رخ خواهد داد.

گلزار گفت: اگر بخواهید از یک ظرف بزرگتر مانند دریا به یک ظرف کوچک‌تر مانند تالاب آب را سر ریز کنید، باید از سمت دریا به سمت تالاب یک شیب ایجاد شود، با وجود هزینه‌های زیاد و دست اندازی‌های طبیعی منطقه، چقدر این لایروبی پایدار خواهد بود؛ به همین دلیل اول باید سطح آب دریای خزر بررسی شود. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار