چند سالی است که خانواده‌ای در روستای کمدره از توابع بخش دشت سر شهرستان آمل با علاقمندی و اشتیاق فراوان تلاش‌هایی را برای حفظ و احیای این گونه با ارزش جانوری حاشیه خزر شروع کردند
کد خبر: ۱۰۴۸۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳ 31 May 2022

به گزارش تابناک مازندران، قاچاق اسبچه خزر به کشورهای همسایه فاجعه بار است، به این ترتیب  نسل کاسپین به شماره افتاد.

بر اساس گزارش مهر، گروه استان‌ها- مهدی غلامی: آوازه اسب کاسپین از زادگاهش استان‌های شمالی ایران، دنیا را درنوردید و متولیان امر برای ثبت آن در فهرست میراث ناملموس ملی تلاش می‌کنند تا راه خطر انقراض و قاچاق به کشورهای همسایه را سد کنند.
اسب کاسپین با قدمت بیش از پنج هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسب‌های موجود در جهان محسوب می‌شود و پراکندگی فعلی آن از بهشهر در شرق مازندران گرفته تا تالش در غرب استان گیلان را شامل می‌شود. از سفر سال ۱۳۴۴« لوئیز فیروز»، بانوی آمریکایی به همراه خانواده اش به ایران و نگاه تیزبین به اسبچه خزری در یکی از روستاهای شهرستان آمل و شناسایی این گونه نادر بیش از ۴ دهه می‌گذرد.
چند سالی است که خانواده‌ای در روستای کمدره از توابع بخش دشت سر شهرستان آمل با علاقمندی و اشتیاق فراوان تلاش‌هایی را برای حفظ و احیای این گونه با ارزش جانوری حاشیه خزر شروع کردند. از حضور در مسابقات شهرستانی و استانی به همراه اسب کاسپین گرفته تا میزبانی از مدیران و کارشناسان فدراسیون سوارکاری و دعوت از فعالان و اعضای انجمن ملی و بین المللی حفاظت از اسب کاسپین و شرکت در مسابقات جهانی زیبایی اسب‌ها در سال ۲۰۲۱ تنها بخشی از تلاش‌ها است.
حفظ ذخایر اسب کاسپین، در گرو بازگشت به جنگل‌های هیرکانی
امیرهوشنگ پریدار یکی از معدود پرورش دهندگان آملی اسب کاسپین گفت: در سال‌های اخیر به واسطه علاقمندی زیاد و حمایت خانواده، به سمت پرورش و زیاد کردن نسل اسب کاسپین درحال فعالیت هستیم، هرچند سختی‌های زیادی در این سال‌ها متحمل شدیم 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار