دکتر سید علی مظفرپور رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل
تا سه دهه آینده، ۳۰ درصد جمعیت در بازه سالمندی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت و بحران جمعیت، آینده کشور را تهدید می‌کند
کد خبر: ۱۰۴۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴ 21 May 2022

به گزارش تابناک مازندران، برای عبور از بحران جمعیت تنها ۵ تا ۷ سال فرصت داریم.

دکتر سید علی مظفرپور رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه بابل گفت: اگر تا ۵ تا ۷ سال آینده نتوانیم بحث جمعیت را حل کنیم و رشد جمعیت بالا نرود، در یک وضعیت بحرانی قرار خواهیم گرفت.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل دکتر سید علی مظفرپور بیان داشت:

در کشورهای اطراف ازجمله عراق، سوریه، افغانستان مشاهده کردیم که از دست رفتن امنیت، چقدر می‌تواند آسیب برساند وزندگی‌ها را فلج کند ما به برکت روح مقدس امام (ره) و خون شهدا امنیتی داریم که امیدواریم قدر آن را بدانیم.
وی با ذکر این نکته کسی که می‌خواهد امنیت کشور را حفظ کند، باید حتماً صحت بدنی داشته باشد، لذا شاید اهمیت صحت و سلامتی، مقدم بر امنیت در هر جامعه‌ای باشد، افزود: لازمه امنیت داشتن سرباز سالم و انسان سالم بوده انسان سالم، محور هر توسعه پایدار می‌باشد قطعاً نیروی انسانی می‌تواند کار مفید انجام دهد که جسم سالم و بدن سالم داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: جمعیت یکی از شاخصه‌های قدرت است، ما متأسفانه درشیب نزولی جمعیت هستیم و در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ما سالمند هستند، اما تا سه دهه آینده، ۳۰ درصد جمعیت در بازه سالمندی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت و بحران جمعیت، آینده کشور را تهدید می‌کند.
عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه سال ۶۵ میزان رشد جمعیت در کشور ما ۳/۹ بوده که آلان به ۱/۷ رسیده است، گفت: سالمندی باعث می‌شود کشور ما از نیروی جوان و پرانرژی خالی شود و طبق نظر کارشناسان، اگر ما تا ۵ تا ۷ سال آینده نتوانیم بحث جمعیت را حل کنیم و رشد جمعیت بالا نرود، در یک وضعیت بحرانی قرار خواهیم گرفت که خارج شدن از آن تا ۲۰۰ سال طول می‌کشد.
وی ادامه داد و گفت: ایران در حال حاضر کشور پیری محسوب نمی‌شود، اما در ادامه این روند سیاست‌های جمعیت و کاهش میزان موالید، درازای افزایش تعداد سالمندان در سال‌های آینده، جمعیت جوان جایگزین نمی‌شود و درنتیجه بیشتر جمعیت کشور را افراد پیر تشکیل می‌دهند.
دکتر سید علی مظفر پور با توجه به اینکه در کنار حل مسائل اقتصادی که لازم است برای افزایش نرخ رشد جمعیت انجام شود، اظهار داشت: لازم است فرهنگ‌سازی، ارتقای سطح سلامت، کمک به درمان ناباروری و .... نیز انجام گیرد. این موارد در قانون جوانی جمعیت توسط مجلس مصوب شده و از امسال، در کشور اجرا خواهد شد.  

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار