وضعیت بی ثبات اقتصادی جامعه، نگرانی از آینده فرزندان (شغل،تحصیلات،ازدواج) و تبلیغات فضای مجازی از جمله دلایل کاهش تمایل خانواده‌های ایرانی به فرزندآوری است
کد خبر: ۱۰۴۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲ 18 May 2022

 به گزارش تابناک مازندران، طبق آمار جمعیت کشور در سال ۱۳۳۵ رو به کاهش بود و سهم قابل توجهی از جمعیت کشور (۴۲.۲ درصد) در سنین ۰-۱۴ سال قرار داشتند،

از سال ۱۳۷۵ به بعد با کاهش سهم جمعیت این رده، قاعده هرم سنی در حال جمع شدن است و در سال ۱۳۹۵، سهم این گروه به ۲۴ درصد کاهش یافت و در مقابل، سهم جمعیت ۶۴-۱۵ سال و ۶۵ سال و بیشتر افزایش یافته و ترکیب غالب جمعیت کشور به سمت میانسالی پیشرفت کرده است.

در گلستان هم این شیب کاهشی مشهود است به طوری‌که نرخ باروری کلی در این استان از ۲.۳ فرزند در سال ۱۳۹۵ به ۱.۹۹ فرزند در سال ۱۳۹۹ رسید و همچنین رشد جمعیت طبق اطلاعات سالنامه آماری اداره کل ثبت احوال از ۱.۷۷ در سال ۹۵ به ۰.۹۶ در سال ۹۹ کاهش داشت که این وضعیت با اجرای برنامه‌های آموزشی و بهداشتی هدفمند در مسیر بهبود قرار گرفته است.

به گفته سکینه جمعه‌نیا مشاور خانواده، تغییر سبک زندگی و رواج فردگرایی، تغییر ارزش‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، بالا رفتن انتظارات و تامین خواسته‌های فرزندان، تجمل گرایی، سست بودن بنیان خانواده با توجه به آمار بالای طلاق، بی ثبات بودن وضعیت اقتصادی جامعه، نگرانی از آینده فرزندان (شغل،تحصیلات،ازدواج) و تبلیغات فضای مجازی از جمله دلایل کاهش تمایل خانواده‌های ایرانی به فرزندآوری است. 

وی اظهارداشت:‌ مسوولان باید با توجه به شرایط کشور هم از بعد اجتماعی از جمله ایجاد حساسیت خانواده‌ها در نقش تاثیر گذار آنها در ادامه حیات کشور که وابسته به فرزند آوری است و هم بهبود شرایط اقتصادی ورود جدی تری داشته باشند.

این کارشناس امور خانواده بیان کرد: بی‌تفاوتی خیلی از مردم نسبت به آینده باعث کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری و یا تاکید بر تک فرزندی شده و پدران و مادران این چنینی بدون توجه به سنگینی بار مسوولیت در آینده برای تک فرزندشان، با تاکید بر تجمل گرایی تمام تمرکز خود را معطوف به تامین کامل امکانات رفاهی برای وی می‌کنند.

جمعه‌نیا تاکید کرد: برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لازم است از سنین پایه و در محیط مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود و فضاهای دانشگاهی هم فرصت خوبی برای افزایش حساسیت جوانان به موضوع تحکیم بنیان خانواده و فرزندآوری است و علاوه بر آن باید به تصویرسازی‌های بصری در محیط اجتماعی در بحث شعار فرزند بیشتر زندگی شادتر بیشتر توجه شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار