صرع پايدار وضعيتي است كه تشنج بيش از ٣ دقيقه طول بكشد يا بيمار بين حملات مكرر تشنج به وضعيت هوشياري اوليه خود بازنگردد که اين وضعيت خطرناك و نيازمند مداخله فوري مي‌باشد .
کد خبر: ۱۰۴۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱ 17 May 2022

به گزارش تابناک مازندران، عوامل اصلی تشنج سبک زندگی و استرس و بی‌خوابی هست

‎عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سبک زندگی، استرس و بی‌خوابی عوامل اصلی تشدیدکننده‌ی اغلب انواع تشنج‌ها می‌باشد.

‎بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر هدی نقشینه متخصص مغز و اعصاب گفت: تشنج به دنبال تحريك غیرطبیعی يا بيش از اندازه‌ی سلول‌های مغزي اتفاق می‌افتد و بسته به محل اين تحريك ممكن است طيف گسترده‌ای از علائم شامل يك تغيير گذرا در وضعیت‌آگاهی فرد، احساس ترس ، احساس بوي نامطبوع و خيرگي تا سفتي و حركات ريتميك و غير ارادي در اندام‌ها ، قفل شدن فك و از دست رفتن كامل هوشياري رخ دهد که زمان تشنج‌ها بسته نوع آن متغيير می باشد و ممكن است از چند ثانيه تا چند دقيقه طول بكشد .
‎دكتر نقشينه بيان داشت: صرع پايدار وضعيتي است كه تشنج بيش از ٣ دقيقه طول بكشد يا بيمار بين حملات مكرر تشنج به وضعيت هوشياري اوليه خود بازنگردد که اين وضعيت خطرناك و نيازمند مداخله فوري مي‌باشد .
‎وي با اشاره به اینکه حدود یک‌سوم بیماران مبتلابه صرع مقاوم به درمان دارویی هستند، بیان داشت: در دوسوم بیماران هم که انتظار می‌رود به درمان دارویی پاسخ دهند نیز ممکن است مقاومت به درمان دیده شود که به آن مقاومت کاذب گفته می‌شود.
‎این متخصص افزود: علت‌های مختلف در مقاومت کاذب به درمان دخیل بوده که 3 علت اصلی آن شامل سبک زندگی، تداخلات دارویی و عدم پایبندی به مصرف دارو می‌باشد.
‎وی با ذکر این نکته که استرس و بی‌خوابی دو عامل اصلی تشدیدکننده‌ی اغلب انواع تشنج است، بیان داشت: خستگی، مواجه با نورهای flashing ، گرما، گرسنگی طولانی و مصرف الکل از علل دیگر تشنج خواهد بود.
‎عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که داروهای شیمیایی و گیاهی با 2 مکانسیم ممکن است با کنترل تشنج تداخل کند، اذعان داشت: اين داروها ممکن است با پایین آوردن آستانه تشنج و یا پایین آوردن سطح داروهای ضد تشنج در خون ، باعث درود تشنج شوند .

‎دکتر نقشینه ادامه داد: به‌عنوان مثال گل‌گاوزبان و جینکو با هر دو روش فوق می‌تواند با داروی ضد تشنج تداخل کند و جنسینگ و ارگوت ‌ها باعث کاهش آستانه‌‎ تشنج می‌شوند.
‎وی با اشاره به اینکه عدم پایبندی به مصرف دارو، شایع‌ترین علت تشدید تشنج، پس از یک دوره پاسخ به درمان می‌باشد، اذعان داشت: زیاد بودن تعداد داروهای مصرفی، تواترمصرفی بالای هر دارو، سن بیمار و وضعیت اقتصادی و اجتماعی در بروز این پدیده تأثیرگذار می‌باشد.
‎متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه برای افزایش پایبندی بیماران صرعی، چهار راه اصلی برای درمان وجود دارد، اظهار داشت: استفاده از یادآورها مثل زنگ گوشی همراه یا برنامه‌های کاربردی یا پک‌های آماده‌ی دارویی، نظارت توسط مراقبین، والدین و معلمین مدرسه، تغییراتی در داروهای مصرفی بیمار به نحوه‌ی که تعداد یا تواتر مصرف کمتر شود و همچنین مشاوره‌های آموزشی و رفتاری از راه‌های اصلی درمان این بیماری می‌باشد.
‎وی بیان داشت: اگر فردی دچار تشنج شد بهتر است محیط اطراف را خلوت کنید تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود و با به پهلو خواباندن او، تکیه‌گاهی برای سر ايجاد شده و از بسته شدن راه‌های هوايي به علت به عقب افتادن زبان هم پيشگيري ميشود . 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار