قیمت برنج دوباره اوج می‌گیرد!؟
بخاطر کمبود آب کشاورزان شرق استان نباید امسال کشت برنج پرمحصول انجام دهند، چون با توجه به میزان بالای آب بری این ارقام و کمبود ذخیره سد، با مشکل خشکیدن شالیزار‌ها مواجه می‌شوند
کد خبر: ۱۰۴۵۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹ 17 May 2022

به گزارش تابناک مازندران، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه بارندگی درمقایسه با سال‌های گذشته امسال کمتر بوده و سال خشکی را پیش رو داریم گفت:

تراز ذخیره آبی اکثر سد‌های استان در وضعیت پارسال قرار دارد به جز سد شهید رجایی ساری که در مقایسه با مدت مشابه ۳۲ میلیون متر مکعب آب کمتری در خود ذخیره کرده است و این نگرانی‌ها را در چهار ماه باقی مانده از فصل گرم سال دو چندان کرده است.


بر اساس این گزارش، یخکشی به شرایط نگران‌کننده منابع آب پشت سد‌های استان اشاره کرد و افزود: برای گذر از این بحران بی آبی باید اهالی استان نهایت صرفه‌جویی را در مصرف آب آشامیدنی و کشاورزی داشته باشند و به جای هدر رفت منابع آب، قطره قطره این منابع را قدر بدانند.


او با بیان اینکه امسال زمین‌های کشاورزی پایین دست رودخانه تجن دچار استرس خشکسالی خواهد شد گفت:

کشاورزان شرق استان نباید امسال کشت برنج پرمحصول انجام دهند، چون با توجه به میزان بالای آب بری این ارقام و کمبود ذخیره سد، با مشکل خشکیدن شالیزار‌ها مواجه می‌شوند.


یخکشی نسبت به کشت دوم برنج هشدار داد و افزود:

به دلیل کمبود آب سطحی و ممنوعیت قانونی برداشت آب‌های زیرزمینی، کشاورزان باید امسال از کشت دوم برنج خودداری کنند.


او گفت: کشاورزان برای گذر از بحران کم آبی به جایگزین کردن کشت‌های کم آب بر، نوبت بندی آب، انتخاب ارقام کم آب طلب برنج مثل طارم و بویژه خودداری از کشت دوباره این محصول اقدام کنند.

یخکشی افزود:

برای جبران کم آبی و گذر از بحران خشکی در کشاورزی نوبت بندی آب در شبکه هراز را اجرا کردیم و هم اکنون نوبت بندی آب در دشت های پایین دست تجن نیز آغاز شده است .


مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار