خواب کافی، فعالیت بدنی مناسب، تغذیه سالم و دوری از استرس را از مهم ترین راهکارهایی شمردند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 17 January 2022

به گزارش تابناک مازندران، معاون تغذیه علوم پزشکی بابل اعتقاد دارد که تغذیه سالم در دوران کرونا و واکسیناسیون دارای اهمیت بالایی است
بر اساس این گزارش از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، فقان‌پور از اهمیت ویژه تغذیه سالم در دوران کرونا و واکسیناسیون خبر داد و گفت:

افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن علاوه بر اینکه باید میزان کافی آب و مایعات، نباید ناشتا باشند

عسگری فقان‌پور مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به شعار دوازدهمین بسیج ملی تغذیه « تغذیه، کرونا و واکسیناسیون » گفت: براي تزريق واكسن به رژيم غذايي ويژه اي نياز نیست اما لازم است با مواد غذايي كه بـه سـلامت و افزايش سيستم ايمني بدن در زمان واكسيناسيون كمك مي كند آشنا شوید تا بتوانید علائم و عوارض احتمـالي ناشي از واكسيناسيون را به حداقل رسانده و سيستم ايمني خود را تقويت كنید.
وی تغذیه سالم را در عملکرد واکسیناسیون موثر دانستد و خاطرنشان کرد: دستگاه گوارش ما بیش از ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد. چون این دستگاه پر از فلور طبیعی یا همان پروبیوتیک است که می تواند با بسیاری از بیماری ها مبارزه کند. بنابراین باکتریهای مفید بدن ما با مواد غذایی سرشار از ویتامینها و مواد معدنی و فیبر تقویت می شود و با غذاهای فرآوری شده، پرچرب و شیرین تضعیف می شود.
مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کردند: اگر چه ژنتيك نقش مهمي در عملكرد سيستم ايمني بدن دارد اما خواب کافی، فعالیت بدنی مناسب، تغذیه سالم و دوری از استرس را از مهم ترین راهکارهایی شمردند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
وی بیان داشت: تقویت سیستم ایمنی بدن سبب می شود فرد کمتر به بیماری مبتلا شود و یا در صورت ابتلا به بیماری سریعا بهبود یابد. هر چقدر سن افراد بالاتر می رود سیستم دفاعی آنها ضعیف تر می شود و بیشتر در معرض ابتلا به بیماریها قرار می گیرد.
این مسئول در همین راستا افزود: کودکان چون در حال رشد هستند و هنوز بدن آنها به طور کامل تکامل نیافته است برای تقویت سیستم دفاعی آنها باید بیشتر توجه کرد.
این کارشناس تغذیه، تعادل و تنوع در برنامه غذایی را یک اصل مهم و ضروری جهت داشتن سیستم ایمنی قوی بیان کردند و افزودند: در برنامه غذایی روزانه باید دو اصل تعادل و تنوع را رعایت کرد، تعادل به معنی مصرف مقادیر كافي از مواد مورد نياز براي حفظ سلامت بدن است و تنوع يعني مصرف انواع مختلف مواد غذايي كه در 6 گروه اصلي غذايي شامل نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت ها و تخم مرغ، حبوبات ومغزها قرار دارد که علاوه بر رعایت آن باید از مصرف زیاد نمک، مواد شیرین و مواد چرب پرهیز گردد.
وی وضعیت تغذیه بر پاسخ ایمنی ناشی از واکسیناسیون را مؤثر دانستند و گفتند: تغذیه فرد قبل و بعد از تزریق واکسن با تأثیر بر عملکرد سیستم ایمنی می‌تواند روی پاسخ مناسب بدن در برابر واکسن تأثیر بگذارد.
وی بیان داشتند: افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن علاوه بر اینکه باید میزان کافی آب و مایعات( روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب) مصرف کنند، نباید ناشتا باشند و بهتر است قبل از تزریق واکسن حتماً یک میان وعده کوچک مانند یک ساندویچ نان و پنیر و گردو میل کنند.
مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کردند: براي جلوگيري از بروز سرگیجه یا افت فشار خون هنگام واكسن زدن، لازم است صبحانه يا ميان وعـده سـاده اي مصـرف شود و شب قبل از واكسيناسيون نيز غذاي سبك مانند سوپ حاوي مرغ، سبزي هاي سبز تيره تـازه (اسـفناج، جعفـري، كلم بروكلي) ميل گردد.
فقان پور در خصوص ايجـاد تـب بعـد از واكسيناسـيون توصـيه کردند که از مايعات و غذاهاي آبدار به ميزان فراوان نوشيده شود و تاکید داشتند بهترين نوشـيدني می تواند آب باشد.
وی اشاره کردند مصـرف آب ميـوه تازه و طبيعي، دوغ كم نمك و بدون گاز، شربت هاي خانگي كم شيرين نيز براي تامين آب بدن در هنگام تب مناسب خواهد بود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: منظور از مصرف آب درقبل و بعد از واکسن، آب به تنهایی نیست و آب موجود در مواد غذایی، میوه و سبزیجات، آبمیوه های طبیعی و حتی سوپ و ... را هم نام بردند.
فقان پور بر مصرف میوه و سبزیجات روزانه در همان فصل تاکید کردند و افزودند: با توجه به اهمیت مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه، حتما از میوه و سبزیجات همان فصل استفاده گردد.
این کارشناس تغذیه بر اهمیت مصرف منابع پروتئینی در برنامه غذایی روزانه جهت افزایش توان سیستم ایمنی بدن تاکید کردند و افزودند: مهم ترین منابع پروتئین انواع گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات، مغزها و دانه ها را نام بردند که باید در برنامه غذایی روزانه مورد استفاده قرار گیرند.
مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به مصرف زیاد مواد غذایی شیرین، شور و چرپ در برنامه غذایی هشدار داد و افزود: مواد شیرین ، شور و چرپ موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و توصیه می شود مصرف این مواد به حداقل ممکن برسد.
وی افزود: در هنگام بی اشتهایی استفاده از وعده های غذایی در حجم کم و دفعات بیشتر نتیجه بخش خواهد بود البته با افزودن چاشنی هایی نظیر آبلیمو ،آب نارنج و آبغوره به غذا اشتها تحریک خواهد شد.
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار