در این روز هیچ مردی نباید در روستا حضور داشته باشد. همچنین ممکن است به دستور حاکم، دختران به انواع بازی‌های محلی بپردازند.
کد خبر: ۱۰۲۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ 16 January 2022

به گزارش تابناک مازندران، آیین«زن پادشاهی» فقط یک روز در سال برگزار می‌شود اما در نوع خود دیدنی و جذاب است. در یک روز خاص هر سال ورود همه آقایان به روستای آب اسک ممنوع می‌شود. در این روز، یکی از زنان روستا به عنوان حاکم انتخاب می‌شود. او دختران روستا را به عنوان نگهبان در نقاط مختلف روستا می‌گمارد. نگهبانان مرتبا نزد شاه می‌آیند و چگونگی وضعیت روستا را به او گزارش می‌دهند. برای شناخت بیشتر این روستا با مجله دلتا همراه باشید.

روستای آب اسک
در این روز هیچ مردی نباید در روستا حضور داشته باشد. همچنین ممکن است به دستور حاکم، دختران به انواع بازی‌های محلی بپردازند. جزئیات این آیین به این صورت است که در این روز زنان روستا برای مردان خود، آذوقه یک روز را تهیه می‌کنند و همه مردان ۵ ساله به بالا را از روستا با سلام و صلوات و اسپنددود کنان بیرون می‌فرستند. سپس، یکی از زنان که از نظر جسمی قوی هیکل است، پادشاه روستا می‌شود و روی تاج و تختی می‌نشیند. زنی دیگر در سمت راست پادشاه می‌نشیند و نقش وزیر را دارد.

نگهبانان روستا
زنان زرنگ روستا اغلب به عنوان مامور و سرباز انتخاب می‌شوند، آن‌ها عموما لباس‌های مردانه می‌پوشند و در ورودی روستا می‌ایستند و اجازه ورود هیچ مردی را به روستا نمی‌دهند. بقیه نگهبان‌ها هم مراقب هستند تا مردی در خانه پنهان نشود. جالب اینجاست که اگر مردی به زور بخواهد وارد روستا شود، توسط سربازان به سختی مجازات می‌شود. زنان این روستا کاملا مصمم و بدون چشم‌پوشی در نقش‌های خود فرو می‌روند.  

دلتا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار