اگر اتصال ریلی گیلان و مازندران محقق شود، یک حلقه‌ی ارتباطی بین  استان‌های مازندران،  گیلان، قزوین، البرز و تهران  تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳ 13 January 2022

به گزارش تابناک مازندران، اتصال ریلی بین دو استان شمالی مازندران و گیلان مزایای زیادی دارد، به‌طور مثال با گسترش زیرساخت‌های ارتباطی از اهمیتی انکارناپذیر در مسیر توسعه‌ کشور برخوردارند، بنابراین اتصال خط آهن مازندران به گیلان نیز فواید خاص خویش را به دنبال خواهد داشت.

مجید صیادنورد کارشناس مناطق آزاد دراین باره اظهار داشت: واقعیت این است که در ۳ سال اخیر بسیاری از تغییر و تحولات ریلی و کریدوری ایران در ارتباط با کشورهای حاشیه‌ دریای خزر معطوف به گیلان بوده و مازندران کمتر مورد توجه قرا گرفته است.

وی افزود: از این رو دور از ذهن نیست که  اهمیت اتصال ریلی گیلان و مازندران  پُر رنگ شود.

صیادنورد ادامه داد: لازم به ذکر است که این اتصال ریلی در چند وجهی کردن ارتباطات حائز اهمیت است.

وی افزود: می‌دانیم که راه آهن یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها و نمادهای کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود. راه‌آهن  در کشورهای برخوردار از شاخص‌های توسعه‌یافتگی که مهم‌ترین رکنش اقتصاد و صنعت است، نقشی بی‌بدیل دارد، چرا که برآیند فعالیت راه‌آهن، چند مقوله است که هیچ وقت راه زمینی و مسیر هواپیمایی  قادر به تامین آن نیست.

 صیادنورد یادآور شد: از سویی هزینه‌ تمام شده‌ ترانزیت کالا در مسیر ریلی کمتر است و از سوی دیگر افزایش حجم انتقال، ایمن بودن این مسیر و کم بودن احتمال وارد آمدن آسیب به محموله و به تبع آن کاهش هزینه‌های بیمه‌ای از دیگر مزایای این مسیر است.

وی افزود: همچنین باید گفت استانداردهای بین المللی راه‌آهن در جهان از قدمت بیشتری برخوردار است و رژیم‌سازی حقوقی بین‌المللی آن در مناسبات داخلی مقبول‌تر است.

حلقه‌ای برای تجاری‌سازی تولیدات صنعتی

صیادنورد با بیان اینکه مدل آمایش سرزمینی ما مدل درستی نیست، می‌گوید: برخلاف همه‌ کشورها که نقاط توسعه یافته نزدیک به دریاهستند،  نقاط ساحلی ما این گونه نیست. البته باید توجه داشته باشیم که منظور از توسعه تنها توسعه‌یافتگی اقتصادی نیست بلکه توسعه‌ی انسانی و اجتماعی و تراکم جمعیتی را نیز در نظر داریم. 

وی افزود: به هر روی مسلم است که مناطق ساحلی ایران به نسبت فلات داخلی کشور، از زیرساخت‌ها  و امکانات کمتری برخوردار است. بنابراین اگر اتصال ریلی گیلان و مازندران محقق شود، یک حلقه‌ی ارتباطی بین  استان‌های مازندران،  گیلان، قزوین، البرز و تهران  تشکیل می‌شود.

گفتنی است که در این حلقه اگر گیلان و مازندران را ساحل در نظر بگیریم، تهران، البرز، قزوین و حتی سمنان و اراک را می‌توانیم پس‌کرانه بدانیم؛ در واقع این اتصال سبب می‌شود که دو استان گیلان و مازندران به قطب تجاری‌سازی تولیدات صنعتی ایران کمک کنند.

گزارش از محمد‌ابوالفضل رمضانیان

انتهای پیام/ر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار