در این راستا، نقش بی‌بدیل مناطق آزاد در راستاي بهبود لجستيك كشور انکار ناپذیر است. در نهایت در شرایط کنونی دوران کرونا و جایگاه تصمیم سازی بهینه در عرصه خدمات درمانی و نیز توجه به جایگاه زنجیره تامین داور به عنوان یکی از مهمترین مقوله های حوزه درمان بسیار نیازمند توجه و سرمایه گذاری کلان ملی در آموزش، رشد و پرورش و حفط منابع انسانی متخصص برای شرایط این چنین است.
کد خبر: ۱۰۲۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱ 11 January 2022

به گزارش تابناک مازندران، یکی از مهمترین عناصری که ما را قادر به درک رشد و توسعه اقتصادی کشورها می کند، شاخص های اقتصادی کشور مورد نظر است. این شاخص ها به همان اندازه که دارای ارزشهای مثبت و بالا هستند، بر بافت اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی ملت تأثیر مثبت می گذارند.

چرا مازندران منطقه آزاد نمی‌شود؟
 

این تأثیرات باعث افزایش فرهنگ، سطح زندگی و رفاه افراد جامعه می شود. لجستیک یکی از ابزارهایی است که نقش مهمی در تغییر و بهبود شاخص های اقتصادی ایفا می کند. لجستیک در قالب یک صنعت با ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد ملی و هجوم سرمایه گذاری خارجی، کمک های کلان قابل توجهی به اقتصاد ملی می کند. در مقیاس خرد، صنعت لجستیک یک صنعت کلیدی در افزایش قدرت رقابتی شرکت ها است.

امروزه همه صنایع به نوعی وابسته به بخش تدارکات هستند. بررسی چگونگی تأثیر متغیرهای لجستیک و حمل و نقل و ارتباطات بر رشد اقتصادی کشورها نشان می دهد که تأثیر متغیرهای صنعت حمل و نقل و متغیرهای صنعت ارتباطات که صنعت لجستیک را تشکیل می دهند بر افزایش درآمد سرانه در کشورها موثر هستند.
در ادبیات تحقیق در عملیات، لجستيك به كليه فعاليت‌هاي هماهنگي اطلاق می‌شود که جهت بررسی، تحقیق، مطالعه و برآورد نیازها و احتیاجات اولیه در زمینه وسایل و تجهیزات، ماشین‌ها و ابزارآلات، تاسیسات و قطعات از هر نوع و کلیه امور مربوط به تهیه، تولید، بیمه، نگهداری، انبارداری، توزیع، حمل و نقل، تنظیم و تهیه روش انجام کار، طراحی سیستم و دستورالعمل و نظارت بر موارد فوق انجام می‌گیرد.

لجستیک به عنوان پشتیبان فعالیت های تجاری- تولیدی، نقش حیاتی در تحقق رشد اقتصادی هر کشور ایفا می‌کند و اهمیت لجستیک کارا در رشد اقتصادی و تجارت غیرقابل انکار است. لجستیک به آن بخش از فرآیند زنجیره تأمین اطلاق می شود که ذخیره سازی و جریان مؤثر و کارای کالاها، خدمات و اطلاعات وابسته به آنها را از نقطه شروع تا نقطه مصرف، جهت پاسخگویی به نیاز مشتریان، برنامه ریزی، اجرا و کنترل می کند. امروزه موضوع کاهش هزینه و افزایش سرعت ارائه محصول یا خدمت به مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کارآمدی خدمات لجستیکی نقش کلیدی در تحقق این دو امر ایفا می کند.

زیرساخت های لجستیکی کارآمد به واسطه کاهش قیمت تمام شده محصول و کاهش اختلاف قیمت میان تولیدکننده و مصرف کننده، منجر به افزایش رضایت مندی دوسویه و در نتیجه شکوفایی اقتصادی می شود. از طرف دیگر بهبود لجستیک در کشورهای دارای موقعیت جغرافیایی مناسب، سبب می شود میزان اشتغال نیز در افزایش یابد. در حال حاضر ارتقاء وضعیت کشورها در حوزه لجستیک به یکی از اهداف مهم توسعه اقتصادی تبدیل شده است. در این راستا، نقش بی‌بدیل مناطق آزاد در راستاي بهبود لجستيك كشور انکار ناپذیر است. در نهایت در شرایط کنونی دوران کرونا و جایگاه تصمیم سازی بهینه در عرصه خدمات درمانی و نیز توجه به جایگاه زنجیره تامین داور به عنوان یکی از مهمترین مقوله های حوزه درمان بسیار نیازمند توجه و سرمایه گذاری کلان ملی در آموزش، رشد و پرورش و حفط منابع انسانی متخصص برای شرایط این چنین است.
 با توجه به موقعیت استراتژیکی و راهبردی ایران در منطقه، توجه به مقوله کارامد سازی و چابک سازی کلان زنجیره تامین و لجستیکی کشور بیش از پیش احساس می شود. در این راستا، نقش بی‌بدیل مناطق آزاد در راستاي بهبود لجستيك كشور انکار ناپذیر است. در نهایت در شرایط کنونی دوران کرونا و جایگاه تصمیم سازی بهینه در عرصه خدمات درمانی و نیز توجه به جایگاه زنجیره تامین داور به عنوان یکی از مهمترین مقوله های حوزه درمان بسیار نیازمند توجه و سرمایه گذاری کلان ملی در آموزش، رشد و پرورش و حفط منابع انسانی متخصص برای شرایط این چنین است.
سید هادی ناصری (دبیر کنفرانس- نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران- استاد مدعو دانشگاه فوشان چین و رئیس هسته پژوهشی بهینه سازی و لجستیک). 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار