بعد از انقلاب با بیرون رفتن علی عبده و ژنرال‌ها، ستاره‌های تاج سابق و پرسپولیس کوشیدند که خود را یکه تاز و سازمان ورزش را تسلیم و مطیع خود نمایند.

سازمان ورزشی که اعتقاد به رونق سایر رشته‌های ورزشی داشت درصدد برخورد با تیم‌سالاری در ورزش کشور برآمد. اما برخوردها با این دو تیم هیچ مبنای عقلانی، علمی و منطقی نداشت، اعلام طرح معروف به ۲۷ ساله‌ها برای به انزوا کشانیدن ستاره‌های معروف پرسپولیس و استقلال نه تنها کارساز نشد بلکه حساسیت‌ها  بر روی این دو تیم نیز بیشتر شد، طرح ۲۷ ساله‌ها شکست خورد و ۲۷ساله‌های «سرخ‌آبی» ماکت کوچکی از طرح «تیمسارها» را برای ورزش کشور ساختند و ورزش را در دو قطب سرخ و آبی محدود به این دو تیم کردند و بر حساسیت‌ها افزودند، از بوقچی‌های پاک‌باطن، “لیدر‌های” یاغی درست کردند که رفته رفته جو ورزشگاه‌ها را با «شعارفروشی» ملتهب کردند و از مدیران عامل سرخ‌آبی «باج» گرفته‌اند، همه بدبختی های این فوتبال زمانی آغاز شد که “بوقچی‌های” بی‌ادعا به «لیدرهای»  پرادعا تبدیل شدند.

انتصاب مدیران عامل غیرورزشی اعم از «سیاسی» و «نظامی» سرخ‌آبی ها را برای ورزش کشور تهدیدی جدی تر کرد، مدیران عاملی که برخی از آن‌ها به دلیل سواستفاده به دادگاه‌ رفتند و برخی هم حلاوت و شیرینی سواستفاده های مالی، هنوز که هنوز است آن‌ها را وادار می‌کند که برای بازگشت به این دو تیم کاملا «لیدرهای» یاغی را به خیابان سئول ببرند و علیه وزارت ورزش شعار بدهند.

سلطانی فر با وجود اینکه برای حل مشکل حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا یک سفر ۲۴ ساعته به مقر AFC  رفت و مشکل استقلال را حل کرد ولی هرگاه تیم استقلال در لیگ برتر «شکست» می خورد لیدرهای یاغی را با مینی بوس‌های کرایه ای و با اذن مدیرعاملی که ظاهرا در باکو تحصیلات تکمیلی را طی کرد به خیابان سئول می آوردند و علیه وزارت ورزش شعار می دادند.

با قاطعیت می گویم که سرخ‌آبی‌ها با شانتاژ، جو ورزش کشور را ملتهب نمود‌ه اند و باعث تضعیف کل ورزش کشور شده ‌اند. بطوریکه همچون ابرهای تیره ای هستند که ورزش کشور را احاطه کرده و دیگر رشته‌ها را نابود می کنند.

در لیگ برتر سال گذشته که تیم استقلال از ۳۵ متری گلی را دریافت کرد آیا وزیــر ورزش می توانست مانع عبور توپ به درون دروازه تیم استقلال شود ؟ آیا شکست تیم پرسپولیس در مصاف با تیم رفسنجان را می توان به حساب وزارت ورزش گذاشت؟

گلی را که گل‌محمدی در رفسنجان خورد آیا اسلوموشن آن را باید در خیابان سئول نشان دهند و وزارت ورزش را مقصر دانست؟ لطفا بس کنید این توجیه‌ها را، خاتمه دهید به توجیه این شکست‌ها، استقلال و پرسپولیس هرگز نباید نقاط ضعف در مسائل فنی خود را به گردن وزارت ورزش بیاندازند. این یک بدعت بسیار نامیمون و ناشایستی است که سرمربی دو تیم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ضعف فنی خود را نپذیرند و گناه شکست و ناکامی‌های خود را به بیرون از ورزشگاه انتقال دهند .

وقت آن رسیده است که این دو تیم وقت کل ورزش کشور را نگیرند زیرا 50 فدراسیون ورزشی دیگر نیز بجز فوتبال وجود دارد و هرگز نباید پیشرفت سایر رشته‌های ورزشی را قربانی تقویت این دو تیم فوتبال نمائیم زیرا ورزش کشور خلاصه نمی شود در تیم‌های سرخ آبی و اصولاًمتحصصین و کارشناسان ورزشی بطور جد مخالف این هستند که وزارت ورزش «وقت و بودجه‌ای» که متعلق به کل رشته‌های ورزشی است را به این دوتیم اختصاص دهند.

خوشبختانه دکتر سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان طی اظهارات متعدد اراده خود مبنی بر واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس اعلام کرد، مواضع و نظراتی که ناشی از آینده نگری وی دارد که  حقیقت این دو باشگاه را دریافته‌اند و بی‌آنکه قصدی بر انجام اقدامات رسانه‌ای داشته باشد، با صداقت و شفافیت  در تلاش است برمدار منطق حرکت کرده و روی اصول قدم بردارد تا همه زیرساخت‌ها برای واگذاری این دو باشگاه فراهم شده و استقلال و پرسپولیس با اقدامات زیرساختی اصولی به بخش خصوصی سپرده شوند.

والیبال، بسکتبال، کشتی، تکواندو، کاراته، دوومیدانی، شنا، تیراندازی، تیروکمان و... رشته‌های ورزشی به المپیک بالاترین و معتبرترین رویداد ورزشی جهان می روند و حضوری موفقیت آمیز دارند،  ولی فوتبال ناکام از حضور در چنین میدان عظیمی است.

همانگونه که سیدحمید سجادی گفت ورزش کشور نیازمند یک  برنامه تحولی است تا با خرد جمعی و بهره‌گیری از فرصت ها و ظرفیت ها، این حوزه مهم و راهبردی را از پیچ و خم چالش ها و  موانع عبور داده و با بهره گیری از تجارب کسب شده در این عرصه و با مدد از سرمایه ارزشمند انسانی زمینه شکوفایی ورزش کشور هرچه بیشتر فراهم شود.

نویسنده:‌ علی افتخاری – کارشناس ورزش